Flertal vil grave jernbane ned i Valby

KØBENHAVN-RINGSTED: Flertal vil lade ny jernbane gå gennem tunnel i Valby. Også Venstre, hvis trafikordfører nu anbefaler nybygningsløsningen.

Den nye jernbane mellem København og Ringsted skal genere færrest mulige mennesker. Derfor tegner der sig et flertal for, at banen graves ned i tunnel ved Valby. Det er status, efter Folketingets trafikudvalg har været ude og se på linjeføringerne.

"Grunden til, at vi er ude og kigge, er fordi der i nybygningløsningen er nogle knaster. En af de store er ude i Valby ved Kulbanevej. Hvad gør vi der?" spørger Kristian Pihl Lorentzen retorisk.

Svaret er nemlig ret entydigt, hvis man kigger ud over folketingssalen. Både SF, Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti er sammen med Venstre enig om, at banen skal graves ned i Valby. Socialdemokraterne vil derfor finde spaden frem.

"Jeg er som udgangspunkt meget positiv over for ønsket om, at jernbanen bliver gravet ned på det sted. Det giver god mening. En bane i terræn vil fuldstændig forandre boligområdet og genere mange mennesker med støj," sagde Magnus Heunicke til Berlingske Tidende torsdag.

DF er mest tilhænger af 5. sporsløsningen, men har taget bestik af, at der er over 90 mandater til nybygningsløsningen.

"Da der tegner sig et flertal for en ny bane via Køge, er en tunnel i Valby en klar betingelse for, at vi vil medvirke til det. Har man råd til at brænde ti mia. kr. af på et jernbaneprojekt, så har man også råd til at betale for en tålelig hverdag for de borgere, som skal bo langs den nye linje, siger Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen til Berlingske.dk fredag.

SF: Vi finder pengene
Og projektet bliver dyrere med en nedgravning. Ifølge Trafikstyrelsen vil en nedgravning af banen fordyre projektet 350 mio. kr. Penge, som skal findes blandt infrastrukturfondens sidste 7 mia.

"Det koster naturligvis nogle penge - 350 mio. kroner - og dem er SF villig til at finde i de kommende trafikforhandlinger," siger SF's trafikordfører Pia Olsen Dyhr i en pressemeddelelse.

Besigtigelsen gjorde også indtryk på Pia Olsen Dyhr.

"Jeg kunne jo se, hvor mange borgere der vil blive generet af togstrækningen, hvis den ligger oven på jorden, og derfor mener SF, at togbanen ved Kulbanevej skal graves ned," siger Pia Olsen Dyhr.

Pihl peger på nybygningsløsning
Venstre har stadig ikke endeligt taget stilling til, hvilken løsning en samlet folketingsgruppe vil anbefale. Kristian Pihl Lorentzen vil dog anbefale gruppen, at man skal vælge nybygningsløsningen.

"Min anbefaling til gruppen, det er nybygningsløsningen. Vi har ikke haft gruppemøde om det. Det skal vi have i første halvdel af oktober," siger Kristian Pihl Lorentzen og fortsætter:

"Nybygningsløsningen er den eneste, som er fremtidssikret, fordi du får den kapacitet, der skal til for at sikre vores person- og godstransport - også på den anden side af 2020 og 2030. Når vi ofrer så mange penge, så er vi nødt til at tænke langt frem. Derfor er nybygningsløsningen den eneste rigtige," fastslår Kristian Pihl Lorentzen.

Login