Kritik: Teknologi bag rejsekort er forældet

KOLLEKTIV TRAFIK: Inden det landsdækkende rejsekort er kommet i brug, er teknologien bag kortet blevet overhalet indenom, mener eksperter.

Det nationale rejsekort skulle være fremtidens billet. Men rejsekortet er teknologisk forældet, inden det overhovedet kommer i brug. Det mener en af landets førende teleanalytikere, John Strand fra Strand Consult.

Den teknologi, der er valgt til det forsinkede rejsekort, gør det ikke muligt at købe billetter med Dankort eller mobiltelefon. 

"Hvis man har fastlagt, at kunderne ikke skal kunne kombinere rejsekortet med Dankortet eller mobiltelefonen, så er det ikke et forkert valg af teknologi. Men kunderne vil gerne have den mulighed. Det ved vi fra England," siger John Strand og henviser til et forsøg, der i øjeblikket afprøves med succes i London.

Henning N. Jensen er Senior Partner i Plus CON, som er rådgivere inden for betalingskort. Han mener, at Rejsekortet A/S burde have rettet teknologien til.

"Teknologien har overhalet projektet, fordi det har været udsat for så mange forsinkelser. Da man designede systemet før år 2000, kunne man ikke vide, at mobiltelefonen internationalt ville bryde igennem som betalingsmiddel inden for offentlig transport. Men det har man vidst de sidste fem år, så derfor har der været mange muligheder for at tilrette systemet," vurderer Henning N. Jensen.


Rejsekortet: Teknologien er ikke udviklet nok
Rejsekortet baseres på NXP's system. Men denne teknologi er siden blevet overhalet af NFC-teknologien. 

Gregers Mogensen, direktør i Rejsekortet A/S, har ansvaret for systemet bag kortet. Han vurderer, at hvis rejsekortet var blevet udviklet i dag, havde man nok valgt en løsning, hvor begge systemer kunne bruges.

"Systemet blev specificeret i 2002-2003. På det tidspunkt var der stor teknologisk forskel på de to produkter. NFC var på det tidspunkt kun noget, man læste om," siger han.

Rejsekortet skal være tilgængeligt for alle. Og da de første mobiltelefoner med NFC-teknologi først kommer på det danske marked i andet halvår af 2010, vil rejsekortet ikke satse på NFC.

"Vi har den holdning, at vi skal have det grundlæggende system op at stå. Systemerne er så ens, at vi godt efterfølgende kan supplere rejsekortsystemet med NFC. Det er også det, de gør i London," siger Gregers Mogensen, der fastholder, at NFC-systemet ikke er udviklet nok, og at sikkerheden dermed er utilstrækkelig.

V trækker streg i sandet
Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, mener ikke, at man skal sadle om i forhold til teknikken bag rejsekortet.
"Der er ingen tvivl om, at den teknologiske udvikling ræser afsted. Derfor skal vi også hele tiden forholde os til, om vi vil have noget brugbart i tide eller noget perfekt for sent. Vi kan jo hele tiden blive ved med at vente, og så vil der altid komme noget nyt," siger han.

Venstre kræver derfor, at rejsekortet først og fremmest bliver færdigt.

"Nu er vi nødt til at slå en streg i sandet og sige: Nu indfører vi det nationale rejsekort med den velkendte teknologi. Så må vi selvfølgelig efterfølgende være klar til at opgradere det i takt med, at der kommer ny teknologi. Vi kan ikke blive ved med at vente," siger Kristian Pihl Lorentzen.

Han forventer dog, at den teknik, man vælger, er fremtidssikret, så man er i stand til løbende at opgradere den.

Login