DTL advarer mod to roadpricingsystemer

AFGIFTER: Regeringen fastholder et roadpricingsystem for lastbiler i 2011, selv om betaling for personbiler bliver udskudt. DTL er skeptisk.

"Der er ingen lande ud over Tyskland, der har en form for GPS-system som det, de vil indføre i Danmark. Derfor skal vi ikke være i førertrøjen for at indføre en ny teknologi med så store investeringer," siger administrerende direktør i DTL Erik Østergaard.

De intelligente kørselsafgifter for personbiler var annonceret til at skulle træde i kraft i 2015. Derfor ventede man at finde forslag i lovkataloget fra Skatteministeriet ved Folketingets åbning i tirsdags. Det var dog ikke tilfældet. Forsøget i Holland, hvor erfaringer skulle hentes fra, er nemlig blevet udskudt, hvilket fik skatteminister Kristian Jensen (V) til at skyde det danske projekt.

Skatteminister: Vi skal hurtigere frem
Det ændrer dog ikke på, at skatteministeren vil indføre et system for lastbiler fra 2011.

"Vi ønsker at fastholde planen om at indføre kørselsafgifter for lastbiler i 2011 eller hurtigst muligt derefter. De to systemer skal ikke nødvendigvis være ens. Derfor kan man gå hurtigere frem på lastbilssiden end personbiler. Det er mere overskueligt, og mange har en form for kørselsafgiftssystem allerede i dag," sagde Kristian Jensen til Jyllands-Posten onsdag.

Men Erik Østergaard tror ikke på den ide.

"Der har vi stadig enormt svært ved at se, at det er praktisk gennemførligt. Det er uhensigtsmæssigt, hvis vi ender med at have to systemer. Det vil betyde fordyrelser," siger Erik Østergaard.

Erik Østergaard mener, at regeringen skal slå koldt vand i blodet.

"Vi vil anbefale, at man sætter sig ned og forsøger at undgå at lave et tilsvarende projekt, som vi har set med både med IC4 og Tårnfalken," siger Erik Østergaard.

Roadpricing for personbiler forventes nu først i 2016-17.

Login