Trafikforsker: Københavns Kommune bruger vurdering forkert

NYHED: Københavns Kommune begrunder forslag om forbudszone for tunge køretøjer med, at man vil forbedre cyklisters "oplevede sikkerhed". Men det er den forkerte vej at gå, mener trafikforsker.

Forbudszonen vil ikke have en effekt, mener trafikforsker Harry Lahrmann. Alligevel vil Københavns Kommune indføre en forbudszone for lastbiler over 18 ton i Københavns indre by.

Det er vigtigt at være sikker og tryg i trafikken for at undgå ulykker, men ifølge Harry Lahrmann opstår de fleste ulykker, når cyklisterne føler sig for sikre. Så er de nemlig ikke opmærksomme.

"I flere undersøgelser har man lavet interviews med ofre for højresvingsulykker, og der tegner sig et klart billede. Det typiske offer er ofte kvinde, og gerne med en meget regelret og autoritetstro personlighed. Denne person siger til sig selv, jeg kører på en cykelsti, her har jeg ret til at køre, så der kommer ikke nogen her. Personen er mindre opmærksom, da vedkommende stoler på, at andre overholder reglerne, som hun selv gør," siger trafikforsker ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann.

Han pointerer, at der næsten ikke sker ulykker med grønne cykelbude, for som han siger: "De bryder jo alle regler, og er derfor meget opmærksomme". Det siger Harry Lahrmann, der ikke mener, man skal gøre cyklisterne alt for trygge, da de derved mister opmærksomheden for de andre trafikanter.

Forbudszone i indre by fra 1. februar 2009
Københavns Borgerrepræsentation vedtog den 22. juni at indføre en forbudszone for lastbiler over 18 ton. Målet var at få de såkaldte transitlasbiler, der kører fra nordhavnen og ind gennem Nørrevold, ud af Københavns indre by. Baggrunden for forbudszonen er blandt andet, en undersøgelse af cyklisternes såkaldte "oplevede sikkerhed". På baggrund af undersøgelsens resultater vil kommunen forbedre såvel den reelle som den oplevede sikkerhed.

"Vores tiltag kører på tre ben. Vi har fremskudt en del cykelstier, så de holder længere fremme end lastbilerne i lyskryds og dermed er mere synlige for lastbilchaufføren. Vi har sørget for, at der bliver grønt lys for cyklisterne først, og vi har lavet skilte, som advarer cyklisterne om at passe på lastbilerne," siger politisk ordfører for Socialdemokraterne på Københavns Rådhus Anne Vang.

Login