Minister skal informere om togjagt

NYHED: Transportministeren skal fremover informere Trafikudvalget, om DSB's jagt på erstatningsmateriel for de stærkt forsinkede IC4-tog.

Transportminister Carina Christensen (K) har forpligtet sig til at informere Trafikudvalget, om DSB's jagt på erstatningsmateriel for de forsinkede IC4-tog. Meldingen kom tirsdag, hvor ministeren var kaldt i samråd om de forsinkede tog.

Ministeren opdaterer i forvejen udvalget om leveringen af togene hver tredje uge - en ordning der blev indført af tidligere minister Flemming Hansen (K) - men i fremtiden vil beretningen også omfatte, hvordan det går med DSB's indkøb af erstatningsmateriel.

Socialdemokraterne er glade for ministerens åbenhed, men kritiserer regeringen for at have været for langsomme:

"Det er helt uforståeligt, at der er gået to år, siden Rigsrevisionen rettede skarp kritik af DSB for ikke at leje tilstrækkeligt erstatningsmateriel. Der er gået for lang tid, og det har betydet masser af forsinkelser," siger trafikordfører Magnus Heunicke.

DSB forhandler med Deutsche Bahn
DSB forhandler netop nu med Deutsche Bahn om at leje ni lyntog af mærket ICE TD til at sætte ind på de sjællandske regionalstrækninger, der stadig kører med de gamle vogntog. Kommer IC4-togene til at køre, så skal IC3-togene flyttes til Sjælland.

Trafikordførere fra både V, DF, S og SF lagde på samrådet stort pres på ministeren, for at få en konkret melding om DSB's togjagt. Ministeren havde intet konkret i posen, men hun understregede, at tålmodigheden er ved at være slidt op, og at selv et enkelt togsæt vil være en stor forbedring.

Hun påpegede samtidig, at det kan være svært for DSB at få de ni ICE TD-tog fra Deutsche Bahn, fordi de indgår i Deutsche Bahns reservekapacitet. Den melding giver socialdemokraterne ikke meget for:

"Det fremgår i forskellige medier, at de her tog findes og er til leje. Alle ved, at DSB er ekstremt pressede, og det gør det til udlejers marked, men det er desværre den situation, vi er sat i," siger Magnus Heunicke og foreslår, at DSB sender de tyske erstatningstog tilbage øjeblikkeligt, hvis tyskerne har for brug for dem.

Sideløbende med de tyske forhandlinger, forsøger DSB at få Bombardier til at bygge 40 nye dobbeltdækkertog, som DSB efterfølgende vil lease. Regningen vil blive sendt til italienske Ansaldobreda, som skal bygge de 83 IC4-tog.

Klar til at annullere IC2-kontrakt
Ministeren slog også fast på samrådet, at kontrakten på de 23 IC2-tog, som DSB også har bestilt hos Ansaldobreda, vil blive annulleret, hvis producenten ikke lever op til IC4-kontrakten.

De én milliard dyre IC2-togene skal køre på de regionale strækninger på Svendborg- og Grenåbanen. Indtil videre har DSB betalt en halv milliard for togene, og har indsat Desiro-tog som erstatning for de forsinkende IC2-tog - men kun på Svendborgbanen. Grenåbanen lider stadig under de gamle MR-tog, og derfor søger DSB nu efter ledige Desirotog til Grenåbanen.

Ifølge ministeren vil det første IC2-tog kunne sættes ind halvandet år efter DSB's IC4-ultimatum til Ansaldobreda. Dermed kan IC2 tidligst komme i december 2010.

Login