Trængselsafgifter splitter oppositionen

NYHED: Den Røde Skole og SF foreslår trængselsafgifter, men S er imod. R mener, at forslaget er forældet.

Oppositionen står nu fuldstændig splittet i spørgsmålet om trængselsafgifter på de danske veje.

Mens SF, Den Røde Skole og Enhedslisten skriger på trængselsafgifter i byerne, så afviser Socialdemokraterne alt snak om afgifterne. De Radikale støtter i princippet ideén, men mener ikke, at det nytter noget at blive ved med at foreslå trængselsafgifter.

"Det er ikke nogen god ide, at kommuner overalt i landet skal indføre afgifter. I stedet bør man indføre roadpricing," siger Socialdemokraternes trafikordfører Klaus Hækkerup.

SF har stillet et forslag, der skal give kommunerne lov til at kræve trængselsafgifter, mod at provenuet går til den kollektive trafik. Men forslaget er for uklart, mener Klaus Hækkerup, der frygter, at kommunale trængselsafgifter vil skabe en skæv afgiftsstruktur, som kan medvirke til at sænke mobiliteten. Især for håndværkere.

Afviser kritik af afgiftsstruktur
SF's trafikordfører Pia Olsen Dyhr afviser kritikken og påpeger, at de penge, der indkræves i en bestemt kommune, skal kunne kanaliseres ud til større trafikprojekter. Pengene er altså ikke låst fast i den enkelte kommune.

"Regeringen skal jo lige netop sikre kommunerne hjemmel til at vælge en løsning, der passer dem. Det kan jo være forskelligt fra kommune til kommune, hvad for en model man vil benytte sig af," siger Pia Olsen Dyhr.

Men det er ikke kun SF, som Socialdemokraterne er på koalitionskurs med. Klaus Hækkerup nævner de stockholmske erfaringer med afgifter som et skrækeksempel, fordi administrationsomkostningerne var alt for høje i forhold til indtægterne. Men de erfaringer er netop blandt de argumenter, som Den Røde Skole har for at indføre trængselsafgifter.

SF står alene med forslag
De Radikale støtter i princippet SF's forslag, men ville ikke være med til at stille forslaget, fordi forslaget har været stillet en gang før - dog i en anden form. Trafikordfører Johs. Poulsen frygter, at det kan devaluere arbejdet med at nå frem til roadpricing, som er det endelige mål:

"Man skal passe på ikke at lave noget, der konserverer en tilstand, hvor der går længere tid, inden man får roadpricing," siger Johs Poulsen og understreger, at partiet er klar til at indføre roadpricing øjeblikkeligt.

Trist for oppositionen
Pia Olsen Dyhr mener ikke, at det skader at presse på for trængselsafgifter:

"Spørgsmålet er blevet aktualiseret af, at infrastrukturrapporten ikke indeholdt noget om trængselsafgifter. Det er meget tankevækkende, at der sidder en skattekommission, som har mulighed for at forholde sig til det, samtidig med at vi har en trafikminister, der overhovedet ikke vil udtale sig om det," siger Pia Olsen Dyhr og fortsætter:

"Det er trist for oppositionen, for vi skal stå sammen, hvis vi skal flytte regeringen."

Login