Styrelse om kritiseret "sladderordning": Klagemulighed er afgørende i et retssamfund

Styrelsen for Patientsikkerheds kampagne for bekymringshenvendelser har været kritiseret for at være en ”sladreordning.” Men det er afgørende for et retssamfund, at man kan klage over uværdig behandling, skriver Anette Lykke Petri.

I januar 2022 lancerede Styrelsen for Patientsikkerhed på baggrund af en politisk beslutning kampagnen Tryg Ældrepleje.

Med kampagnen ønskede vi at gøre opmærksom på, at det var muligt for ældre, pårørende eller sundhedspersoner digitalt at indgive en bekymring vedrørende ældreplejen til styrelsen.

Bekymringshenvendelser giver mulighed for at råbe op og bede om hjælp – særligt i de situationer, hvor dialog med ledelsen eller kommunen ikke har ændret på de forhold, borgeren er bekymret over. Bekymringshenvendelser handler altså om de ældres ret til at få en tryg og værdig behandling og pleje.

Login