Nyt patientkontor

Ringkjøbing Amt har besluttet at oprette et decideret patientkontor, hvis opgave er at informere, vejlede og rådgive patienter om deres rettigheder.

Allerede i 1997 oprettede Ringkjøbing Amt en patientvejleder-ordning, men nu er det et lovkrav, at de enkelte amter skal oprette et eller flere patientkontorer. I den hidtidige ordning har amtets patientvejleder Birgit Helene Sørensen udført stort set de samme opgaver, som der nu er stillet lovkrav om i et patientkontor. Det bliver således også Birgit Helene Sørensen, der skal varetage opgaverne i det nye kontor.

Ifølge loven skal de nye patientkontorer i landet ansættelsesmæssigt være uafhængige af sygehusvæsenet. Dette krav opfylder Ringkjøbing Amt ved, at patientkontoret placeres i tilknytning til sundhedsadministrationen på Amtsgården i Ringkøbing, hvor patientvejlederen også hidtil har haft til huse.

Siden Ringkjøbing Amt oprettede patientvejleder-ordningen i 1997 har patientvejlederen været meget benyttet af såvel patienter som pårørende og sygehuspersonale. Der har været mellem 150 og 200 henvendelser om måneden til patientvejlederen.

Login