Ny radikal pressechef på svær opgave

ANALYSE: Den nye pressechef for De Radikale starter midt i en brydningstid for partiet. Det gør jobbet vanskeligt, men det kan samtidig give ham ro til at tænke langsigtet.

Han overtager en radikal folketingsgruppe, der er kraftig decimeret efter valget og  et parti, som i øjeblikket er politisk uinteressant. Men den nye pressechef for Det Radikale Venstre, Henrik Kjerrumgaard, er klar til udfordringerne.

"Det er en drømmestilling, fordi den kobler min journalistiske baggrund med min baggrund inden for kommunikation. Og det gør det kun endnu mere udfordrende, at partiet befinder sig i den nuværende situation. Den håber jeg, at jeg kan være med til at ændre," siger Henrik Kjerrumgaard.
Han er selvlært journalist og har blandt andet arbejdet på Politiken, DR og Dagen, men har de seneste fire år været kommunikationschef i tekstilvirksomheden Kvadrat.
 
Hvordan kan du bruge din fortid i en tekstilvirksomhed som pressechef på Christiansborg?
"I en privat virksomhed laver man også pr, man har også pressehåndtering og laver også strategisk kommunikation ligesom i et politisk parti. Så kommunikationsværktøjskassen er på mange måder den samme," siger Henrik Kjerrumgaard, der både skal være den klassiske pressechef, der servicerer pressen dagligt, rådgive folketingsmedlemmerne og lægge en langsigtet kommunikationsstrategi.

Goddag til et parti i knæ
Stillingen hos De Radikale blev ledig, da den tidligere pressechef Rasmus Lindboe forlod jobbet kort før folketingsvalget sidste år efter en turbulent periode med formandsskifte og stiftelsen af Ny Alliance. Henrik Kjerrumgaard træder dermed ind i et parti, der er i knæ efter valget, hvor mandattallet blev næsten halveret fra 16 til ni mandater.

Login