Lægeforeningen får deres ombudsmand

NYHED: Regeringen har adopteret Lægeforeningens forslag om en patientombudsmand. Alligevel er de ikke helt tilfredse, de frygter alt for meget bureaukrati.

Det er positivt, at patienterne får en ombudsmand. Men selvom det var Lægeforeningen, der lancerede ideen om en patientombudsmand, så frygter foreningen nu, at regeringens model for ordningen vil skabe for meget bureaukrati.

"Et nyt klagesystem skal bygges op omkring en statslig patientombudsmand i hver region. Det bør suppleres med et nærhedsprincip, således at langt de fleste uheldige forløb afklares på behandlingsstedet, og helst direkte mellem behandler og patient, så kun de sager, der ikke kan forliges går videre til ombudsmanden. Ellers risikerer det at udløse et nyt patientklagebureaukrati i hver region," skriver Lægeforeningen i en kommentar til regeringens Kvalitetsreform, hvor de foreslår en statslig ombudsmand i hver region, der skal behandle patienternes klager.

Løses på stedet
Foreningen havde selv forestillet sig, at problemerne skulle løses mere lokalt på selve sygehuset. Sådan så der hurtigt i forløbet kan etableres kontakt mellem patienten og den, der har forårsaget fejlen. Skræmmebilledet er patientklagenævnet, der har vist sig at være alt for bureaukratisk og medføre lange ventetider.

Ombudsmanden skulle i stedet være på statsniveau, som man kender det fra Folketingets ombudsmand. En person der mere skulle tage sig af de overordnede principielle problemer.

Login