Vælgerne støtter reklameforbud

NYHED: Næsten to tredjedele af danskerne støtter et forbud mod usunde reklamer rettet mod børn. Andelen er steget siden 2006.

En ny meningsmåling fra A&B Analyse viser i dag, at næsten to tredjedele af vælgerne går ind for et forbud. 66,3 pct. støtter således et forbud, mens kun 25,6 pct. er imod. 8,1 pct. har svaret ved ikke.

Andelen af vælgere, der støtter et forbud, er således steget siden december 2006, hvor Altinget | Fødevarer sidst fik lavet en tilsvarende meningsmåling. Dengang støttede knap 59 pct. forbudet.

"Det glæder mig meget at høre. Jeg tror, det er et resultat af det fokus, der har været på området, og måske også, fordi mange forældre oplever skiftet fra tv-reklamerne, som man har mere kontrol over, til det meget svært gennemskuelige og ukontrollerbare internet og mobiltelefoner. Man har større magtesløshed i forhold til det," siger fødevarepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet, Camilla Udsen.

Hun henviser bl.a. til en rapport fra Fødevareministeriet, der for nylig viste, at der ikke længere er mange reklamer for usunde fødevarer omkring børneudsendelserne i tv. Til gengæld er andelen på de "nye medier" som internettet, mobiltelefoner og videospil i kraftig vækst.

Flertal for lovindgreb
Selv om fødevarebranchen selv har taget en række tiltag til frivilligt at undlade at reklamere for usunde varer over for børn (bl.a. "Forum for Fødevarereklamer" og Bryggeriforeningens "læskedrikreklamenævn"), signalerer et flertal i Folketinget bestående af Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og SF i dag over for Altinget | Fødevarer, at de ønsker et lovindgreb over for reklamerne.

SF's fødevareordfører Kristen Touborg er da også glad for meningsmålingen:

"Det viser jo, at det er en udbredt opfattelse i befolkningen, og at det er en dårlig måde at gå ud og tjene penge på. Det bør man undlade," siger Kristen Touborg.

Reklameforbudet støttes i undersøgelsen af alle partiers vælgere. Der er størst opbakning blandt Enhedslistens vælgere (87,0 pct.) og lavest blandt Venstres (58,5 pct.).

Login