Udlændingeservice skærper effektiviteten

NYHED: Den tidligere så udskældte Udlændingeservice har nu en langt hurtigere sagsbehandling. Det er Lean-metoden, der har effektiviseret arbejdet.

Med en målrettet indsats er det nu lykkedes Udlændingeservice at skabe markante forbedringer af sagsbehandlingen. Styrelsen har nemlig i årets første syv måneder behandlet 3.300 ansøgninger fra udenlandske praktikanter, au pair-ansøgere og forskere.

Og det er langt flere ansøgninger end normalt. I den tilsvarende periode i 2006 blev afgjort ca. 2.500 ansøgninger.

Ny metode virker
Opskriften på successen lyder på en ny arbejds- og ledelsesmetode. Det er den såkaldte 'Lean-mode', som Udlændingeservice nu er hoppet med på. Lean, der betyder 'trimmet', er et styringsprincip, der sigter på at effektivisere arbejdsgange, bl.a. ved at finde frem til ressourcespild.

Efter en del kritik af den tidligere Udlændingestyrelse kom Integrationsministeren med en handlingsplan. På baggrund af den begyndte Udlændingeservice i august 2006 på en frisk ved at indføre Lean. Og det har, ifølge centerdirektør Inge Bruhn Thomsen, skabt fokus på, hvor der kunne effektiviseres.

"Vi har i første omgang fokuseret på at få fælles sagsstyringsreoler. De har den fordel, at det bliver meget synligt for medarbejderne, hvor der er behov for en ekstra indsats," fortæller Centerdirektør Inge Bruhn Thomsen.

Login