Tilbudsportalen inspirerer udlandet

IT: Tilbudsportalen, der samler og sammenligner sociale ydelser i Danmark, fungerer så godt, at Ungarn nu implementerer samme system. Den skaber overskuelighed og konsensus på det sociale område, mener projektlederen.

Sagsbehandlere på det sociale område skal ikke vælge tilbud og ydelser, blot fordi de kender dem. Tilbudsportalen, der administreres af Servicestyrelsen, samler tilbud på det sociale område og informerer om både ydelser og priser.

"Målgruppen er primært sagsbehandlere, der skal visitere borgere ud i tilbud. Det er her, de skal fremsøge tilbud til borgerne efter deres udredning. Så kan de med Tilbudsportalen lave en reel sammenligning af de tilbud, der findes. Og ikke blot anvende behandlingssteder, fordi de kender dem," siger projektleder Stine Pontoppidan Myltoft til Altinget.

Hun understreger, at de sociale tilbud ikke tidligere har været digitaliseret og dokumenteret - og at gennemskueligheden derfor nu skaber en vis konsensus.

"Hele udgangspunktet er arbejdet med en fælles begrebsreferenceramme på socialområdet, som man ikke tidligere har haft. Så man f.eks. er sikker på, at socialpædagogisk støtte er det samme fra tilbud til tilbud."

Login