Indvandrerforældre skal spørge til skolegang

NYHED: Hjemmets kultur har stor betydning for, at ikke-vestlige elever klarer sig dårligere end deres danske kammerater, viser ny PISA-undersøgelse.

Ny PISA-undersøgelse viser, at det ikke er ligegyldigt, hvad der bliver talt om over middagsbordet.

Samtaler om alt fra politik, bøger og tv-programmer til hvordan det går i skolen, er vigtige for elevers færdigheder. Det konkluderer Rockwool Fondens seneste PISA-undersøgelse, PISA Etnisk, der sammenholder folkeskoleelever ud fra etnisk oprindelse.

Ikke-vestlige elever klarer sig dårligst
Undersøgelsen viser entydigt, at de ikke-vestlige elever klarer sig betydeligt dårligere end deres andre klassekammerater. For elever med ikke-vestlig baggrund er 53 pct. uden funktionelle læsekompetencer. For etnisk danske elever er tallet 17 pct. Værst står det til for elever med arabisk som andetsprog. Her ligger tallet på hele 64 pct.

Login