Socialrådgivere kvæles i administration

KORT NYT: Administrationsbyrden for socialrådgiverne er kilden til, at klienternes situation bliver værre og værre.

En ny undersøgelse foretaget blandt 114 socialrådgivere viser, at en socialrådgiver i gennemsnit bruger 43 pct. af arbejdstiden på administration. Det er opgaver som at ajourføre statistik og udfylde skemaer, der tager tid.

Derimod benyttes kun 15 pct. af arbejdstiden på personlig kontakt med klienterne. Ifølge Henning Breinholt, der er formand for Dansk Socialrådgiverforening, skyldes det de store mængder af dokumentationskrav. Samtidig påpeger han, at det er genstand for frustration hos socialrådgiverne, idet de bliver evalueret på baggrund af papirarbejdet og ikke på, om klienten får det bedre i løbet af processen.

Sager bliver aldrig taget op
Det er dog ikke altid, at der kan tales om en proces. I mange tilfælde er arbejdsbyrden nemlig så stor, at der ikke er tid til at tage fat i alle de sager, der foreligger. Og når der endelig tages fat i en sag, er det ikke altid, at den følges op bagefter. Ofte havner den blot i en bunke, og der bliver ikke gjort mere ved den.

Login