Rapport: Dyrt at inkludere transportsektoren i kvotesystemet

CO2-KVOTER: Hvis EU's målsætninger på transportområdet skal indfries alene ved CO2-kvoter, skal kvoteprisen op på 217 euro. Klimaminister Rasmus Helveg Petersen (R) bør glemme sin idé om at indføre CO2-kvoter på transport, mener Enhedslisten.

Det vil gavne klimaindsatsen, hvis EU's CO2-kvotesystem også omfatter transportsektoren. Det mener klima- og energiminister Rasmus Helveg Petersen (R).

Men en ny rapport fra Cambridge Econometrics konkluderer, at en satsning på, at kvotesystemet alene skal sørge for markante udslipsreduktioner på transportområdet, vil kræve en urealistisk høj kvotepris på hele 217 euro i årene 2020-2030. I dag ligger prisen på blot seks euro. Omvendt peger rapporten på, at de samme reduktioner kan opnås langt billigere gennem krav til bilers CO2-udledning. 

Ifølge rapporten vil transport i kvotesektoren nemlig medføre en voldsom stigning i benzinpriser, ligesom en høj kvotepris vil give problemer for andre sektorer, der er omfattet af kvotesystemet.

For Per Clausen, klima- og energiordfører for Enhedslisten, er det åbenlyst, at transportens CO2-udfordringer skal løses med andre midler.

Login