Lone Loklindt

Om mig

Jeg brænder for at gøre en forskel i samfundet og har da også været aktiv radikal siden 1993. I 2009 blev jeg valgt til Frederiksberg Kommunalbestyrelse og jeg sad i Folketinget fra 2011-2015. Livet leves i kommunerne, hvor velfærden mærkes og konstant er under pres for effektiviseringer og behov for udvikling. Vi lever i en tid, hvor globaliseringen og presset på planeten er nærværende og der er brug for en ægte grøn omstilling og social bæredygtighed. Derfor har jeg store ambitioner for et mere progressivt styre på Frederiksberg. Vi har så mange ressourcer, også menneskeligt set, at vi kan gå forrest med innovative løsninger på en række områder. Netop derfor har Radikale Venstre besluttet at indgå i valgforbund med en grøn koalition af centrum-venstre partier på Frederiksberg. Demokratiet i Danmark er udfordret af populistiske strømninger og en manglende tilid. Det mærker man ikke på Frederiksberg, men vi har brug for meget tættere dialog med borgerne, virksomheder og organisationer, hvis vi skal sætte alle ressourcer i spil og skabe en by som får alle med. Fremtidens Frederiksberg er borgernes Frederiksberg, hvor innovation bliver et strategisk mål. Vi skal løfte byens kulturiværksættere, løfte børn og unge til at navigere i en fremtid hvor både digitalisering, praktisk kunnen, forståelse for økosystemerne og det internationale udsyn bliver altafgørende for den enkelte. Vi skal styrke fællesskaberne, for fremtiden skaber vi sammen. FNs verdensmål skal være rammen for den kommende strategi for Frederiksberg Kommune, hvis det står til mig og Radikale Venstre. Jeg bor på Frederiksberg sammen med min mand og fire børn, som er opvokset her.

Fakta

Valgt i
2009, 2017
Uddannelse
Kandidat-/masteruddannelse
Beskæftigelse
Privat ansat/selvstændig
Alder
64 år

Mere information

www.loneloklindt.dk
Blog
LinkedIn
Instagram
Facebook

Børn og unges trivsel og uddannelse

Børn og unge er fremtiden. Radikale vil investere massivt så alle får en god opvækst og en uddannelse. Det er så vigtigt, at komme godt fra start og derfor skal institutionen have høj normering og skolen have ressourcer til at få alle med. Faglighed, kreativitet og digital dannelse skal gå hånd i hånd og sikre, at alle bliver rustet til livet. Tidlig indsats skal forhindre mistrivsel.

Grøn og bæredygtig by

Ren luft, mindre støj, mere natur og flere grønne og blå byrum øger livskvaliteten. Jeg vil arbejde for en by som i højere grad er indrettet til fodgængere og cyklister, med flere attraktive mødesteder, som understøtter trygge og stærke fællesskaber. Genetablering af Ladegårds Å, rekreativ klimasikring og mangfoldig by på hospitalsgrunden er visioner for fremtiden.

Innovation og nye løsninger

Fremtiden skaber vi sammen. Der er brug for iværksættere som lykkes, der er brug for innovation og vilje til at prøve nyt, f.eks. at sikre social bundlinje i kommunens indkøb. Derfor skal borgerne også involveres i at finde kreative løsninger, ligesom erhvervslivet og uddannelsesmiljøet på Frederiksberg. Målet er at bringe Frederiksbergs mange ressourcer i spil og styrke fællesskabet.

1

ÆLDREPLEJE

Private virksomheder bør stå for en større del af hjemmehjælpen til ældre

Information om spørgsmålet

Kommuner har ansvaret for, at ældre mennesker kan få hjælp, hvis de ikke kan klare sig selv. En kommune kan vælge at overlade hele eller dele af den kommunale hjemmepleje til private virksomheder.


For

Private virksomheder er mere effektive til at levere hjemmepleje. De kan gøre det hurtigere, smartere og billigere end den kommunale leverandør af hjemmepleje.

Imod

Private virksomheder skal give overskud og har derfor for stort fokus på, hvor billigt de kan levere hjemmeplejen. Det går ud over de ældre og de ansatte, fordi kvaliteten af hjemmeplejen bliver nedprioriteret til fordel for lave omkostninger.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Lone mener:

Det er godt med private udbydere af ældrepleje, fordi det sikrer valgfrihed og fordi konkurrence kan bidrage til innovation og bedre kvalitet. Ved udbud skal der være mulighed for kontrolbud fra kommunens side. Det skærper fokus på leverancen. Men hvis formålet med konkurrenceudsættelse primært er en spareøvelse, risikerer man at sætte både kvaliteten over styr på den lidt længere bane - og de mange konkurser indebærer stor risiko.

2

FRIVILLIGHED

Kommunen skal inddrage frivilligt arbejde på plejehjem ​for at aflaste personalet

Information om spørgsmålet

I dag er det muligt at arbejde som frivillig i kommunale institutioner, for eksempel som besøgsven på et plejehjem. Flere kommuner rundt om i landet har fået såkaldte frivilligkoordinatorer, der organiserer frivilligt arbejde på deres plejehjem.


For

Frivillige på plejehjem løfter kvaliteten for beboerne. Det giver flere hænder til omsorgsopgaver og giver det lønnede personale mere tid til at udføre deres kerneopgaver.

Imod

Frivillige går ud over det lønnede personale på plejehjem. De frivillige udfylder nemlig det arbejde, som det lønnede personale er ansat til. Det kan føre til spareøvelser, fordi det lønnede personale presses af frivillige, der ikke får løn.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Lone mener:

Frivillige må aldrig erstatte det professionelle faglige personale, men de frivillige er en uvurderlig hjælp til ekstra aktiviteter, til nye initiativer og til at komme med impulser udefra.

3

KOMMUNESKAT

Kommuneskatten skal sænkes

Information om spørgsmålet

Kommuneskatten er en del af din indkomstskat. Kommunalbestyrelsen i hver kommune fastlægger selv skattesatsen inden for rammerne af den årlige økonomiaftale mellem kommunerne og regeringen. I 2017 er den gennemsnitlige kommuneskat på 25,3 procent.


For

Kommuneskatten er for høj. Færre penge vil tvinge kommunen til at effektivisere og tænke nyt. Derudover kan borgerne beholde flere af deres egne penge. Lavere skat vil tiltrække nye virksomheder til kommunen.

Imod

Hvis vi sænker skatten, bliver der færre penge til velfærd, og det vil særligt kunne ramme de svageste borgere.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Lone mener:

Det er ikke tid til flere skattelettelser for nu. Frederiksberg har den næstlaveste kommuneskatteprocent i Danmark og som radikal vurderer jeg, at der er brug for at investere i fremtiden, invester i uddannelse, i tidlig social indsats og i grøn omstilling.

4

ERHVERV

Virksomheder skal betale færre afgifter til kommunen

Information om spørgsmålet

Virksomheder betaler afgifter til den kommune, hvor virksomheden er placeret. Det kan for eksempel være gebyrer for byggesager eller skat på erhvervsejendomme.


For

Færre kommunale afgifter for virksomheder vil betyde flere arbejdspladser i kommunen, fordi det tiltrækker nye virksomheder og giver de eksisterende bedre mulighed for at udvide og bygge nyt.

Imod

Færre kommunale afgifter til virksomheder sender regningen for kommunal service videre til almindelige borgere. Der er ingen sikkerhed for, at virksomheder vil investere i flere arbejdspladser i kommunen, hvis de betaler færre afgifter.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Lone mener:

Dækningsafgiften er ikke høj på Frederiksberg, men serviceniveauet fra kommunens side skal naturligvis modsvare denne. Der er brug for mere dialog med virksomhederne, brug for at bringe lokale leverandører i spil, især hvis de tager socialt ansvar. Enkeltmandsfirmaer som ofte sidder på privatadressen bør automatisk fritages for affaldsgebyr.

5

ØKONOMI

Det er muligt at spare penge i kommunen uden at det går ud over velfærden

Information om spørgsmålet

Langt størstedelen af kommunernes budget bliver brugt på direkte velfærd såsom pleje af ældre og børn, sundhed og arbejdsløshedsunderstøttelse.


For

Kommunal velfærd kan sagtens effektiviseres, uden at det går ud over kvaliteten af velfærden. Blandt andet kan nye IT-løsninger og mindre bureaukrati frigøre ressourcer, til at offentligt ansatte kan løse deres opgaver bedre og hurtigere.

Imod

Hvis kommunen vil spare penge, vil det enten betyde færre typer af service til borgerne, eller at kommunens medarbejdere skal løbe hurtigere, end de allerede gør. Det vil i sidste ende gå ud over velfærden.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Lone mener:

Frederiksberg er rimeligt veldrevet og der er da også effektiviseret og sparet temmelig meget siden finanskrisen. Nogle områder kan stadig effektiviseres, men mange områder kalder på investeringer som på sigt vil kunne spare samfundet mange penge, f.eks. socialområdet, hvor en effektiv og tidlig indsats betaler sig i længden.

6

FOLKESKOLE

Kommunen skal sikre, at folkeskoleklasserne er bredt socialt sammensatte

Information om spørgsmålet

En kommune kan vælge at sammenlægge skoledistrikter eller at transportere elever fra et distrikt til et andet for at skabe mere socialt blandede klasser.


For

Hvis vi skal løfte fagligt og socialt svage elever, er det nødvendigt, at kommunen sørger for, at de bliver blandet med børn fra fagligt og socialt stærke hjem.

Imod

Hvis kommunen skal tage højde for klassens sociale sammensætning, vil det indskrænke forældrenes frihed til at sikre, at deres børn får den bedst mulige skolegang. Desuden vil nogle elever kunne få forlænget transporttid til skole.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Lone mener:

Skoledistrikterne har bl.a. til formål at sikre et afbalanceret optag, men der er stadig skoler og klasser, som er meget skævt sammensatte. Udfordringerne på Frederiksberg er ikke så store, men det er vigtigt at følge udviklingen.

7

DAGINSTITUTIONER

Der skal være en fast grænse for, hvor mange børn der må være pr pædagog i børnehaver og vuggestuer

Information om spørgsmålet

I dag findes der ikke en fast øvre grænse, for hvor mange børn der må være pr. pædagog. Der er stor variation, i hvor mange børn der er pr. pædagog i de danske kommuner.


For

Der er alt for mange børn, der ikke får tilstrækkelig omsorg og nærvær fra pædagogerne, fordi medarbejderne skal løbe hurtigt. Det hæmmer børns udvikling.

Imod

Der er ikke et entydigt lighedstegn mellem antallet af hænder og kvaliteten i børnepasningen. Desuden skal kommunen frit kunne prioritere antallet af ansatte ud fra forældrenes behov lokalt.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Lone mener:

Alle børn skal ses og høres for at få en god start på livet. Som radikal ønsker jeg fortsat at forbedre normeringerne, så vi over tid kommer frem til maks 4 børn per pædagog i vuggestuen og 6 børn i børnehaven. Med børnepakken på ekstra 10 mio. kr. i budget 2018 fik radikale indfriet de første ønsker, men vi er ikke i mål endnu.

8

TRANSPORT

Kommunen skal bruge flere penge på forbedring af veje

Information om spørgsmålet

Kommunerne har ansvaret for det kommunale vejnet. I alt er der mere end 70.000 km kommunevej i Danmark. Kommunerne har dermed ansvaret for langt størstedelen af vejnettet i Danmark.


For

Kvaliteten af vejene i min kommune er for dårlig. Desuden er det billigere at forbedre veje løbende frem for at gøre det, når problemerne opstår.

Imod

Kommunen bruger allerede tilstrækkeligt med penge på forbedringer af vejene, som først og fremmest kommer miljøskadelig transport til gode.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Lone mener:

Der er brug for alm. vedligehold, og i den sammenhæng bakker jeg op om, at der på travle strækninger lægges støjsvag asfalt, men det er snarere nye cykelstier og bedre byrum for fodgængere vi har brug for.

9

TRANSPORT

Kommunen skal bruge flere penge på cykelstier

Information om spørgsmålet

Kommunerne har ansvaret for de cykelstier, der er en del af det kommunale vejnet.


For

Bedre cykelstier kan få flere til at bruge cyklen frem for bilen som transportmiddel. Det er godt for miljøet og den enkeltes sundhed.

Imod

Bedre og flere cykelstier er ikke lig med flere cyklister. Bilen er stadig det foretrukne transportmiddel for de fleste og skal prioriteres derefter.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Lone mener:

Der mangler stadig cykelstier på en del trafikveje, men det er også vigtigt at sikre vedligehold og opgradering for cyklister i øvrigt. Vi er Danmarks mest cyklende kommune og det betyder meget for både luften, sundheden og livet i byen. Men der skal også tages hensyn og sikres gode forhold for fodgængere.

10

FLYGTNINGE

Kommunen kan modtage flere flygtninge

Information om spørgsmålet

Flygtninge fordeles i de danske kommuner med et kvotesystem, der blandt andet tager højde for antallet af flygtninge i kommunerne. Kommuner kan også selv komme med ønsker til, hvilke flygtninge de gerne vil modtage.


For

Vi har pligt til at hjælpe, hvor vi kan, og på sigt vil flygtninge være en gevinst for lokalmiljøet.

Imod

Vi har nået grænsen for, hvor mange flygtninge vi kan modtage i kommunen. Økonomisk og socialt er de en stor udfordring for lokalmiljøet, og derfor skal vi ikke have flere.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Lone mener:

Frederiksberg har modtaget en del flygtninge og har gode resultater med at integrere dem, især er jeg glad for, at den tåbelige idé med indkvartering i Valby blev opgivet. Vi er en velstående kommune og selvfølgelig kan vi løfte vores andel af opgaven. Derfor er det også uværdigt, at regeringen har sat modtagelsen af kvoteflygtninge på pause.

11

INTEGRATION

Kommunale institutioner tager for mange hensyn til religiøse minoriteter

Information om spørgsmålet

I nogle kommunale børnehaver har man afskaffet svinekød fra menuen af hensyn til religiøse minoriteter. I enkelte folkeskoler er der indrettet bederum. Der er ingen generel lovgivning på området, og kommunerne styrer de hensyn, der tages.


For

Religion og det offentlige rum skal ikke blandes sammen. Hvis folk har særlige religiøse forpligtelser, må de dyrke dem inden for hjemmets fire vægge.

Imod

Religionsfrihed betyder ret til at dyrke sin religion. Det styrker sammenhængskraft og integration, hvis kommunens institutioner understøtter religiøse særhensyn.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Lone mener:

Jeg oplever, der er en god balance mellem at stille krav til hinanden og vise hensyn til hinanden. Også når det gælder religiøse forhold. Det skal vi fortsætte i fredelig sameksistens.

12

KULTUR

Der anvendes for mange penge på biblioteker og kulturhuse

Information om spørgsmålet

På landsplan brugte kommunerne i 2016 cirka 5,5 mia. kr. på kulturtilbud som folkebiblioteker, museer og musikarrangementer.


For

Kulturelle tilbud skal i højere grad klare sig på markedsvilkår. Kultur er ikke kernevelfærd som for eksempel omsorg for børn og ældre.

Imod

Kommunal støtte er afgørende for at opretholde en alsidig vifte af kulturtilbud. Biblioteker og kulturhuse har en vigtig rolle i forhold til borgernes adgang til viden, dannelse og underholdning.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Lone mener:

Der kan givetvis strammes op på forbruget i det nye kulturhus, men grundlæggende er det vigtigt at facilitere borgernes deltagelse og engagement i det lokale fællesskab, som i høj grad gøres gennem kultur- og fritidshuse, herunder både biblioteker og sportshaller.

13

IDRÆT

Kommunen skal betale for børns idrætsaktiviteter​, hvis forældrene ikke har råd​

Information om spørgsmålet

Idrætsforeninger, der tilbyder fritidsaktiviteter til børn og unge under 25, har ret til at få tilskud fra kommunen. Kommunalbestyrelsen sætter betingelserne for tilskuddet og bestemmer, hvor stort det skal være. Det er ikke udbredt, at kommuner betaler den fulde pris for børns idrætsaktiviteter.


For

Det er sundt for børn at deltage i idrætsaktiviteter, fordi både aktiviteterne og samværet med andre børn udvikler dem positivt. Derfor skal kommunen sørge for, at alle børn har lige adgang til idrætsaktiviteter.

Imod

Man fratager forældre ansvaret for at tage vare på deres børn, hvis man begynder at betale for deres børns idrætsaktiviteter. Hvis forældrene ikke har råd, må de prioritere i deres udgifter.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Lone mener:

ja, jeg bakker op om det eksisterende fritidspas så børn fra udsatte familier, herunder flygtninge, kan få hjælp til at finde finde en sport og få fodfæste i lokale foreninger også når der ikke er råd til det i familien.

14

ÆLDRE

Ældre der har råd, skal kunne tilvælge og betale for ekstra service på de kommunale plejehjem

Information om spørgsmålet

Tilkøb af ekstra service har tidligere kun været muligt hos private leverandører af pleje. Men siden 2013 har flere kommuner haft en forsøgsordning, hvor kommunale leverandører også kan tilbyde ekstra service mod betaling.


For

Tilkøb af ekstra service giver fleksibilitet for de ældre, der har særlige behov. Samtidig sikrer det, at de kommunale leverandører af pleje kan konkurrere på lige vilkår med private leverandører.

Imod

Ekstra service favoriserer rige ældre, som har råd til at betale for ekstra ydelser. Samtidig kan det udhule velfærden på ældreområdet, fordi kommunerne kan se en økonomisk gevinst i at erstatte almen velfærd med ekstra service, der koster penge.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Lone mener:

Der skal naturligvis være personlig pleje og omsorg til alle, men det bør også være muligt at tilkøbe sig ekstra service, som f.eks. frisør, ekstra fodpleje etc.

15

MILJØ

Kommunen skal sikre mere sortering og genanvendelse af borgernes affald

Information om spørgsmålet

Kommunen har ansvaret for at håndtere alt privat affald samt affald fra erhverv, som skal brændes eller deponeres.


For

En bedre sortering og genanvendelse af affald vil sikre en mindre belastning af miljøet og en mere bæredygtig økonomi, hvor affald genanvendes til nye produkter.

Imod

Affaldshåndtering er allerede meget omstændig, og effekten af at sortere står ikke mål med indsatsen.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Lone mener:

På Frederiksberg har vi en velfungerende kommunal affaldshåndtering, men vi sorterer og genanvender stadig alt for lidt. Restaffaldet fylder alt for meget. Mine ambitioner er høje for hvordan vi kan blive cirkulær foregangskommune, ved at gøre det lettere at udsortere mere. Der ryger alt for meget pap, plast og glas til forbrænding, mange erhvervsdrivende sorterer slet ikke og elektronikaffaldet bliver ikke repareret eller genbrugt i tilstrækkeligt omfang. Vi skal have borgerne med på råd.

16

MILJØ

Kommunen skal gøre mere for at skabe sammenhængende ​naturområder

Information om spørgsmålet

Kommuner skal udpege, hvor den eksisterende natur findes, og hvor der i fremtiden er potentiale for at skabe ny natur og binde naturen sammen i større naturområder på tværs af kommunegrænser.


For

Sammenhængende naturområder gør, at naturen bliver mere robust, og at plante- og dyrearter får bedre overlevelsesmuligheder.

Imod

Der anvendes allerede tilstrækkeligt med ressourcer på at sikre kommunens natur. Desuden kan det begrænse jordejeres råderet over deres ejendom, som igen kan betyde lavere jordpriser.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Lone mener:

Kommunen skal gøre mere for at øge biodiversiteten. Vi har ikke meget sammenhængende natur på Frederiksberg, men ved at etablere mere vild natur, blå elementer og flere grønne arealer kan vi forbedre både natur og byrum. Læg hertil flere byhaver, skolehaver, taghaver og plads til urban farming

17

FOREBYGGELSE

Kommunen skal hjælpe borgere til at stoppe med at ryge

Information om spørgsmålet

Cirka 14.000 mennesker dør årligt på grund af rygning. Følgerne af rygning koster samfundet 3,5 mia. kr. årligt til sundhedsudgifter.


For

Hvis kommunen tilbyder hjælp til rygestop, vil samfundet på langt sigt spare penge. Samtidig vil rygestop gavne den enkeltes sundhed, ligesom færre vil blive udsat for passiv rygning.

Imod

Rygning er en privatsag. Det er ikke en kommunal opgave at få folk til at stoppe med at ryge. Desuden er andelen af rygere faldet betragteligt de sidste mange år, og den udvikling vil fortsætte, uanset om kommunen tilbyder hjælp eller ej.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Lone mener:

ja til gratis rygestopkurser og ja til kampagner målrettet de unge og håndhævelse af alderskrav ved køb af tobak.

18

FOLKESUNDHED

Salg af alkohol i idrætshaller skal være forbudt

Information om spørgsmålet

Bornholms Regionskommune valgte i januar at forbyde salg af alkohol i idrætshaller, hvis der er børn under 18 år til stede. Flere kommuner har indført lignende forbud ved særlige arrangementer.


For

Det sætter et dårligt eksempel for børn, hvis deres forældre køber alkohol i forbindelse med fritid og sport. Med et forbud lærer børn, at sport og fritid ikke er relateret alkohol.

Imod

Det er et indgreb i den personlige frihed, når man forbyder folk at købe alkohol. Derudover mister idrætshaller indtægter ved et forbud.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Lone mener:

ja, forbyd salg af alkohol før kl. 20 bortset fra særlige arrangementer.

19

ENERGI

Kommunen skal prioritere at købe strøm fra vindmøller

Information om spørgsmålet

Kommunen har brug for strøm til mange forskellige kommunale institutioner såsom børnehaver, jobcentre osv. Nogle kommuner har valgt at indgå aftaler om indkøb af strøm, der støtter op om investeringer i vedvarende energi som vindmøller.


For

Kommunerne kan støtte den grønne omstilling ved at købe strøm fra vindmøller. Det er godt for miljøet og skubber til det positive mål om at gøre Danmark fri af forurenende energikilder.

Imod

Kommunen skal sørge for at købe den billigste type af energi, så skatteborgerne ikke betaler mere end nødvendigt for strøm til kommunale opgaver. Flere vindmøller vil også være ødelæggende for landskabet.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Lone mener:

ja til strøm fra vindmøller, som man allerede gør, men også fokus på solceller evt. i byen men ellers fra solcelleparker.

20

ERHVERV

Det er en fordel at indkøbsmuligheder samles i storcentre​

Information om spørgsmålet

1. juni 2017 moderniserede regeringen planloven, så det nu er lettere at anlægge storcentre i byer med over 20.000 indbyggere, hvis det besluttes af kommunalbestyrelsen.


For

Storcentre gør det lettere for forbrugere at handle, fordi alt er samlet på ét sted med enkel parkering. Derudover sænker det priserne for kunderne, fordi storcentre giver butikker stordriftsfordele.

Imod

Storcentre kvæler det lokale byliv. Det er vigtigere at bevare et levende, lokalt bymiljø frem for at samle butikker i storcentre.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Lone mener:

Nej, det vigtigste er et meget varieret butiksliv i gaderne og tæt på de forskellige boligkvarterer. Frederiksberg Centret er blevet opgraderet, men det er vigtigt at understøtte de mindre butikker også

21

BESKÆFTIGELSE

Kommunen skal stille større krav til arbejdsløse

Information om spørgsmålet

Kommunerne har ansvar for at sikre, at der bliver stillet de rette krav til arbejdsløse, for at de hurtigst muligt kan komme i job.


For

Der er et alt for stort incitament til at modtage offentlig understøttelse frem for at arbejde. Med større krav kan kommunen sikre sig, at arbejdsløse gør en indsats for at komme i arbejde.

Imod

Arbejdsløshed er ikke en forbrydelse, der skal straffes med krav fra kommunen. Den skal koncentrere sig om at hjælpe arbejdsløse mest muligt og ikke stille urimelige krav.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Lone mener:

Der er generelt brug for mindre bureaukrati, mere tillid og mere af det der virker i forhold til de ret forskellige grupper af arbejdsløse. Derudover bør kommunens indkøb udbydes med krav om socialt ansvar, så flere lokale leverandører kan komme i betragtning og skabe jobs til mennesker på kanten af jobmarkedet.

22

FOLKESKOLE

Børn går for mange timer i skole

Information om spørgsmålet

I 2014 trådte folkeskolereformen i kraft. Reformen indebar blandt andet, at elevernes skoledag blev længere. Landets kommuner kan dog gøre skoledagen kortere ved at bruge flere undervisningstimer med to lærere i klassen på samme tid.


For

Det nuværende timetal i folkeskolen giver børn færre muligheder for at dyrke fritidsaktiviteter efter skole og tager tid fra familielivet. Det begrænser børns mulighed for at udvikle sig socialt.

Imod

For mange børn går ud af skolen uden at kunne læse eller regne. Derfor er der behov for, at folkeskolerne tilbyder eleverne det nuværende timetal.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Lone mener:

Det er vigtigt, at indholdet af skoledagen er godt og varieret. Antallet af timer er ikke i sig selv et problem. De længere skoledage giver mere tid til fordybelse, til praktiske aktiviteter, åben skole i samspil med det omgivende samfund. Det handler altså om kvalitet og tid til forskellige læringsmetoder. Skolerne skal have mere frihed til at styrke fællesskabet.

23

BÆREDYGTIGHED

Der bør kun serveres økologisk mad i offentlige madordninger

Information om spørgsmålet

Flere kommuner rundt om i landet prioriterer økologisk mad i offentlige institutioner som børnehaver og vuggestuer.


For

Økologisk mad i offentlige madordninger vil være med til at støtte den grønne omstilling og gøre madproduktion mere bæredygtigt. Derudover kan det have en afsmittende effekt på borgernes almindelige madvaner.

Imod

Det offentlige skal prioritere den type mad, der er billigst og bedst. Økologiske varer har ofte kortere holdbarhed, hvilket kan betyde mere madspild. Økologisk er typisk dyrere end andre fødevarer, men ikke nødvendigvis tilsvarende bedre.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Lone mener:

Så vidt muligt skal maden være økologisk. Men bæredygtighed handler naturligvis også om andet og mere.

24

KLIMA

Kommunens biler skal køre på el

Information om spørgsmålet

Ifølge Energistyrelsen udledes der halvt så meget CO2, hvis man kører i en elbil sammenlignet med en tilsvarende benzindreven bil. Til gengæld er elbilen typisk dyrere.


For

Elbiler er fremtiden, hvis vi skal have et bæredygtigt samfund. Desuden kan kommunens indkøb af elbiler have en afsmittende effekt på borgernes valg af bil.

Imod

Kommunen skal købe de biler, der er billigst. Kommunens skattekroner skal ikke bruges på at forvride bilmarkedet.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Lone mener:

Frederiksberg er godt på vej, men målet er naturligvis at alle kommunens køretøjer skal baseres på el, så de ikke forurener og larmer unødigt.

25

ÆLDRE

Der bør ansættes flere i hjemmeplejen

Information om spørgsmålet

Det gennemsnitlige antal hjemmehjælpstimer for ældre over 65 år er i 2016 3,6 timer om ugen.


For

Flere ansatte i hjemmeplejen vil forbedre plejen af ældre. Desuden vil flere hænder lette arbejdsbyrden for medarbejderne.

Imod

Flere hænder er ikke lig med mere kvalitet i hjemmeplejen af ældre. Man kan sagtens effektivisere hjemmeplejens arbejdsrutiner, så de ansatte kan gøre hjemmeplejen endnu bedre for ældre uden at blive stresset.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Lone mener:

Det er i hvert fald i hjemmeplejen, at borgerne efterlyser mere stabilitet. Mange forskellige ansigter skaber utryghed, forvirring og manglende tillid til systemet.

Cand. Merc. Int., MBA, tidl. MF Min karriere har taget mange retninger, og lysten til at tage et samfundsansvar har været den røde tråd, dels via mit politiske arbejde (medlem og aktiv i radikale siden 1993) dels via arbejde med CSR og bæredygtighed. For tiden arbejder jeg som selvstændig virksomhedskonsulent og sidder i bestyrelsen for bl.a. Nyt Europa, Kvindernes U-landsudvalg, Kræftens Bekæmpelses Regionsbestyrelse, Radikale hovedbestyrelse og Rådet for Menneskerettigheder. 2011-2015 var jeg medlem af Folketinget for Radikale Venstre Inden da har jeg arbejdet i den private sektor, dels som selvstændig butiksindehaver (Fransk mode til gravide, Formes) fra 1993-2005, dels som international konsulent i Håndværksrådet 2005-2008, og som CSR Director i Alectia 2008-2011. I de syv år jeg boede i udlandet arbejdede jeg bl.a. i Kommissionen og i fødevarebranchen, og læste MBA. Jeg er født i Esbjerg 16.04.1960 Gift med Erik og sammen har vi fire børn mellem 13 og 25 år Vi flyttede til Frederiksberg i 1983 og boede i udlandet 1985-92 Uddannelse: Board Leadership Education, CBS Executive 2016 Cand. Merc. Int. ”Business and Development”, CBS, 2007 MBA, European University, Bruxelles, 1988 Erhvervssproglig Afgangseksamen (bachelor eng/fransk), CBS, 1985

Hvor enig er du med Lone Loklindt?

Svar på 25 spørgsmål og få svaret.

Tag testen