Frank Jensen

Om mig

København er verdens bedste by. Sammen bor vi i en storby, hvor cyklen er vores kæreste transportmiddel, hvor man kan svømme i havnebadet, og hvor der er nem adgang til grønne områder, til gavn for alle os københavnere. Det skal vi ikke tage for givet. Det skal vi værne om – og være stolte af. Hver eneste dag arbejder jeg stenhårdt for det København, du kender. For en mangfoldig by, der udvikler sig i en social bæredygtig retning – en by med plads til alle.

Fakta

Valgt i
2009, 2013, 2017
Uddannelse
Kandidat-/masteruddannelse
Beskæftigelse
Borgmester
Alder
63 år

Mere information

frank-jensen.dk
Facebook

En blandet by med blandede boliger

Jeg vil have et København, hvor mennesker med forskellige baggrunde og livssituationer fortsat bor sammen, dør om dør. København er i voksealderen. Hvert år siger vi velkommen til rundt regnet 10.000 nye københavnere. Derfor er der brug for at bygge langt flere almene boliger, hvis almindelige mennesker skal kunne følge med. For København skal fortsat være en mangfoldig by med plads til alle.

En folkeskole med gode rammer og høj faglighed

Jeg vil have et København, der kan imødekomme vores børns behov og understøtte deres trivsel, så vi får gladere og dygtigere børn i København. Alle københavnske folkeskoler har fået penge til totalrenovering. Rammerne er på plads. Nu skal vi sætte fokus på indhold, trivsel og faglige resultater. De københavnske folkeskoler skal være så gode, at alle forældre trygt kan vælge den til deres børn.

En grøn storby med ren luft

Jeg vil have et København, hvor luften er så ren, at københavnerne kan trække vejret dybt og frit, uden at det går udover deres helbred. Det kræver, at dieselbusser erstattes af elbusser, at havnebusserne bliver miljøvenlige, at der kommer færre dieselbiler på gaderne, og at flere dropper brændeovnen. Sammen skal vi aktivt og målrettet arbejde for, at København forbliver verdens mest grønne storby

1

ÆLDREPLEJE

Private virksomheder bør stå for en større del af hjemmehjælpen til ældre

Information om spørgsmålet

Kommuner har ansvaret for, at ældre mennesker kan få hjælp, hvis de ikke kan klare sig selv. En kommune kan vælge at overlade hele eller dele af den kommunale hjemmepleje til private virksomheder.


For

Private virksomheder er mere effektive til at levere hjemmepleje. De kan gøre det hurtigere, smartere og billigere end den kommunale leverandør af hjemmepleje.

Imod

Private virksomheder skal give overskud og har derfor for stort fokus på, hvor billigt de kan levere hjemmeplejen. Det går ud over de ældre og de ansatte, fordi kvaliteten af hjemmeplejen bliver nedprioriteret til fordel for lave omkostninger.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
2

FRIVILLIGHED

Kommunen skal inddrage frivilligt arbejde på plejehjem ​for at aflaste personalet

Information om spørgsmålet

I dag er det muligt at arbejde som frivillig i kommunale institutioner, for eksempel som besøgsven på et plejehjem. Flere kommuner rundt om i landet har fået såkaldte frivilligkoordinatorer, der organiserer frivilligt arbejde på deres plejehjem.


For

Frivillige på plejehjem løfter kvaliteten for beboerne. Det giver flere hænder til omsorgsopgaver og giver det lønnede personale mere tid til at udføre deres kerneopgaver.

Imod

Frivillige går ud over det lønnede personale på plejehjem. De frivillige udfylder nemlig det arbejde, som det lønnede personale er ansat til. Det kan føre til spareøvelser, fordi det lønnede personale presses af frivillige, der ikke får løn.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Frank mener:

Det er vigtigt at plejeopgaver på vores plejehjem løses af professionelt og fagligt dygtigt personale. Den frivillige indsats må aldrig stå i stedet for personale. Den frivillige indsats kan være et godt supplement, f.eks. som vi kender det fra Røde Kors' vågetjeneste, hvor frivillige skaber ro og tryghed for ensomme døende.

3

KOMMUNESKAT

Kommuneskatten skal sænkes

Information om spørgsmålet

Kommuneskatten er en del af din indkomstskat. Kommunalbestyrelsen i hver kommune fastlægger selv skattesatsen inden for rammerne af den årlige økonomiaftale mellem kommunerne og regeringen. I 2017 er den gennemsnitlige kommuneskat på 25,3 procent.


For

Kommuneskatten er for høj. Færre penge vil tvinge kommunen til at effektivisere og tænke nyt. Derudover kan borgerne beholde flere af deres egne penge. Lavere skat vil tiltrække nye virksomheder til kommunen.

Imod

Hvis vi sænker skatten, bliver der færre penge til velfærd, og det vil særligt kunne ramme de svageste borgere.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Frank mener:

Jeg har ingen principiel modstand mod skattelettelser, men jeg mener, at kommuneskatten i København er på et fornuftigt niveau, der gør det muligt for os at prioritere ordentlig velfærd, ikke mindst god omsorg for byens børn og ældre. Det er trods alt vigtigere end skattelettelser.

4

ERHVERV

Virksomheder skal betale færre afgifter til kommunen

Information om spørgsmålet

Virksomheder betaler afgifter til den kommune, hvor virksomheden er placeret. Det kan for eksempel være gebyrer for byggesager eller skat på erhvervsejendomme.


For

Færre kommunale afgifter for virksomheder vil betyde flere arbejdspladser i kommunen, fordi det tiltrækker nye virksomheder og giver de eksisterende bedre mulighed for at udvide og bygge nyt.

Imod

Færre kommunale afgifter til virksomheder sender regningen for kommunal service videre til almindelige borgere. Der er ingen sikkerhed for, at virksomheder vil investere i flere arbejdspladser i kommunen, hvis de betaler færre afgifter.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
5

ØKONOMI

Det er muligt at spare penge i kommunen uden at det går ud over velfærden

Information om spørgsmålet

Langt størstedelen af kommunernes budget bliver brugt på direkte velfærd såsom pleje af ældre og børn, sundhed og arbejdsløshedsunderstøttelse.


For

Kommunal velfærd kan sagtens effektiviseres, uden at det går ud over kvaliteten af velfærden. Blandt andet kan nye IT-løsninger og mindre bureaukrati frigøre ressourcer, til at offentligt ansatte kan løse deres opgaver bedre og hurtigere.

Imod

Hvis kommunen vil spare penge, vil det enten betyde færre typer af service til borgerne, eller at kommunens medarbejdere skal løbe hurtigere, end de allerede gør. Det vil i sidste ende gå ud over velfærden.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Frank mener:

Københavns Kommune bliver hvert år omkring 10.000 flere borgere, men vores økonomiske rammer fra staten stiger ikke tilsvarende. Derfor effektiviserer vi hvert år kommunens drift, så vi kan prioritere ressourcer til at sikre, at der er hænder nok og ordentlige rammer til at tage imod de nye indbyggere. Hvis der skulle spares ud over de effektiviseringer, så vil det nødvendigvis gå ud over kvaliteten af velfærden: Det ville betyde flere elever i klasserne, mindre fleksibilitet i dagsinstitutionerne eller færre penge til ældrepleje.

6

FOLKESKOLE

Kommunen skal sikre, at folkeskoleklasserne er bredt socialt sammensatte

Information om spørgsmålet

En kommune kan vælge at sammenlægge skoledistrikter eller at transportere elever fra et distrikt til et andet for at skabe mere socialt blandede klasser.


For

Hvis vi skal løfte fagligt og socialt svage elever, er det nødvendigt, at kommunen sørger for, at de bliver blandet med børn fra fagligt og socialt stærke hjem.

Imod

Hvis kommunen skal tage højde for klassens sociale sammensætning, vil det indskrænke forældrenes frihed til at sikre, at deres børn får den bedst mulige skolegang. Desuden vil nogle elever kunne få forlænget transporttid til skole.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Frank mener:

Folkeskolen skal være samlingspunkt for børn fra alle baggrunde og samfundslag. Derfor arbejder vi målrettet på at sørge for, at folkeskolen er så god, at forældre ikke vælger den fra til fordel for privatskole. Det går heldigvis den rigtige vej i København med stigende tilslutning til den lokale folkeskole.

7

DAGINSTITUTIONER

Der skal være en fast grænse for, hvor mange børn der må være pr pædagog i børnehaver og vuggestuer

Information om spørgsmålet

I dag findes der ikke en fast øvre grænse, for hvor mange børn der må være pr. pædagog. Der er stor variation, i hvor mange børn der er pr. pædagog i de danske kommuner.


For

Der er alt for mange børn, der ikke får tilstrækkelig omsorg og nærvær fra pædagogerne, fordi medarbejderne skal løbe hurtigt. Det hæmmer børns udvikling.

Imod

Der er ikke et entydigt lighedstegn mellem antallet af hænder og kvaliteten i børnepasningen. Desuden skal kommunen frit kunne prioritere antallet af ansatte ud fra forældrenes behov lokalt.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Frank mener:

I København skal være midler til at sikre en høj normering, og jeg ønsker, at København som minimum ligger over landsgennemsnittet – sådan som det i øvrigt også er i dag. I København arbejder vi samtidig aktivt med at øge tilliden til de lokale institutioner. Den tillidsdagsorden betyder bl.a., at hver daginstitutionsklynge har ansvar for sit eget budget. Det ønsker jeg ikke at lave om på med centrale krav og retningslinjer.

8

TRANSPORT

Kommunen skal bruge flere penge på forbedring af veje

Information om spørgsmålet

Kommunerne har ansvaret for det kommunale vejnet. I alt er der mere end 70.000 km kommunevej i Danmark. Kommunerne har dermed ansvaret for langt størstedelen af vejnettet i Danmark.


For

Kvaliteten af vejene i min kommune er for dårlig. Desuden er det billigere at forbedre veje løbende frem for at gøre det, når problemerne opstår.

Imod

Kommunen bruger allerede tilstrækkeligt med penge på forbedringer af vejene, som først og fremmest kommer miljøskadelig transport til gode.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Frank mener:

Vejene skal være i god og ordentlig stand, så de ikke er til fare for trafikanterne. Der er desværre et vedligeholdelsesefterslæb på de københavnske – og med budgetaftalen for 2018 har vi sat en proces i gang hvor vi skal se på hvordan man kan få rettet op vejene.

9

TRANSPORT

Kommunen skal bruge flere penge på cykelstier

Information om spørgsmålet

Kommunerne har ansvaret for de cykelstier, der er en del af det kommunale vejnet.


For

Bedre cykelstier kan få flere til at bruge cyklen frem for bilen som transportmiddel. Det er godt for miljøet og den enkeltes sundhed.

Imod

Bedre og flere cykelstier er ikke lig med flere cyklister. Bilen er stadig det foretrukne transportmiddel for de fleste og skal prioriteres derefter.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Frank mener:

København er en cykelby. De sidste 10 år er der brugt ca. 100 mio. kr. hvert år til at forbedre forholdene for de københavnske cyklister. Det er jeg rigtig stolt af. Selvom vi er godt på vej er der fortsat mange områder og steder hvor vi kan forbedre forholdene for byens cyklister og styrke cyklismen i København.

10

FLYGTNINGE

Kommunen kan modtage flere flygtninge

Information om spørgsmålet

Flygtninge fordeles i de danske kommuner med et kvotesystem, der blandt andet tager højde for antallet af flygtninge i kommunerne. Kommuner kan også selv komme med ønsker til, hvilke flygtninge de gerne vil modtage.


For

Vi har pligt til at hjælpe, hvor vi kan, og på sigt vil flygtninge være en gevinst for lokalmiljøet.

Imod

Vi har nået grænsen for, hvor mange flygtninge vi kan modtage i kommunen. Økonomisk og socialt er de en stor udfordring for lokalmiljøet, og derfor skal vi ikke have flere.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Frank mener:

København har i forvejen mange borgere med indvandrerbaggrund per indbygger sammenlignet med de fleste andre kommuner. De borgere har vi en stor opgave med at integrere ordentligt. Derfor skal vi i København ikke tilbyde at tage imod flere flygtninge end dem, staten har bestemt, vi skal have. Men de flygtninge, vi får til kommunen, skal vi tage ordentligt imod og give de bedste vilkår for at blive en del af byen og af samfundet.

11

INTEGRATION

Kommunale institutioner tager for mange hensyn til religiøse minoriteter

Information om spørgsmålet

I nogle kommunale børnehaver har man afskaffet svinekød fra menuen af hensyn til religiøse minoriteter. I enkelte folkeskoler er der indrettet bederum. Der er ingen generel lovgivning på området, og kommunerne styrer de hensyn, der tages.


For

Religion og det offentlige rum skal ikke blandes sammen. Hvis folk har særlige religiøse forpligtelser, må de dyrke dem inden for hjemmets fire vægge.

Imod

Religionsfrihed betyder ret til at dyrke sin religion. Det styrker sammenhængskraft og integration, hvis kommunens institutioner understøtter religiøse særhensyn.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Frank mener:

I en mangfoldig by som København skal vi kunne stå fast på vores værdier og samtidig være pragmatiske. Jeg synes, de enkelte institutioner i København generelt er gode til at finde den rette balance, og vi skal have tillid til, at medarbejderne kan træffe de bedste beslutninger, når det fx kommer til, hvilken slags kødboller, der skal serveres til frokost nede i børnehaven.

12

KULTUR

Der anvendes for mange penge på biblioteker og kulturhuse

Information om spørgsmålet

På landsplan brugte kommunerne i 2016 cirka 5,5 mia. kr. på kulturtilbud som folkebiblioteker, museer og musikarrangementer.


For

Kulturelle tilbud skal i højere grad klare sig på markedsvilkår. Kultur er ikke kernevelfærd som for eksempel omsorg for børn og ældre.

Imod

Kommunal støtte er afgørende for at opretholde en alsidig vifte af kulturtilbud. Biblioteker og kulturhuse har en vigtig rolle i forhold til borgernes adgang til viden, dannelse og underholdning.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Frank mener:

Jeg er glad for vores biblioteker og kulturhuse – de er vigtige for lokalmiljøer og for foreningslivet.

13

IDRÆT

Kommunen skal betale for børns idrætsaktiviteter​, hvis forældrene ikke har råd​

Information om spørgsmålet

Idrætsforeninger, der tilbyder fritidsaktiviteter til børn og unge under 25, har ret til at få tilskud fra kommunen. Kommunalbestyrelsen sætter betingelserne for tilskuddet og bestemmer, hvor stort det skal være. Det er ikke udbredt, at kommuner betaler den fulde pris for børns idrætsaktiviteter.


For

Det er sundt for børn at deltage i idrætsaktiviteter, fordi både aktiviteterne og samværet med andre børn udvikler dem positivt. Derfor skal kommunen sørge for, at alle børn har lige adgang til idrætsaktiviteter.

Imod

Man fratager forældre ansvaret for at tage vare på deres børn, hvis man begynder at betale for deres børns idrætsaktiviteter. Hvis forældrene ikke har råd, må de prioritere i deres udgifter.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Frank mener:

Alle børn skal have mulighed for at dyrke fritidsaktiviteter - også selvom deres forældre ikke har råd. Derfor går jeg ind for at kommunen sikrer, at alle børn har lige muligheder for at dyrke fritidsaktiviteter.

14

ÆLDRE

Ældre der har råd, skal kunne tilvælge og betale for ekstra service på de kommunale plejehjem

Information om spørgsmålet

Tilkøb af ekstra service har tidligere kun været muligt hos private leverandører af pleje. Men siden 2013 har flere kommuner haft en forsøgsordning, hvor kommunale leverandører også kan tilbyde ekstra service mod betaling.


For

Tilkøb af ekstra service giver fleksibilitet for de ældre, der har særlige behov. Samtidig sikrer det, at de kommunale leverandører af pleje kan konkurrere på lige vilkår med private leverandører.

Imod

Ekstra service favoriserer rige ældre, som har råd til at betale for ekstra ydelser. Samtidig kan det udhule velfærden på ældreområdet, fordi kommunerne kan se en økonomisk gevinst i at erstatte almen velfærd med ekstra service, der koster penge.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Frank mener:

Grundydelsen i ældreplejen skal være i orden og sikre et værdigt ældreliv. Men det skal fx være muligt at tilkøbe sig en ekstra rengøring eller måltid mad, hvis man får familien på besøg.

15

MILJØ

Kommunen skal sikre mere sortering og genanvendelse af borgernes affald

Information om spørgsmålet

Kommunen har ansvaret for at håndtere alt privat affald samt affald fra erhverv, som skal brændes eller deponeres.


For

En bedre sortering og genanvendelse af affald vil sikre en mindre belastning af miljøet og en mere bæredygtig økonomi, hvor affald genanvendes til nye produkter.

Imod

Affaldshåndtering er allerede meget omstændig, og effekten af at sortere står ikke mål med indsatsen.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Frank mener:

Affaldssortering og genanvendelse af affald er vigtigt for miljøet. Vi skal dog arbejde for at styrke den centrale affaldssortering, der er langt mere effektivt end, hvis det skal gøres af hver enkelt borger.

16

MILJØ

Kommunen skal gøre mere for at skabe sammenhængende ​naturområder

Information om spørgsmålet

Kommuner skal udpege, hvor den eksisterende natur findes, og hvor der i fremtiden er potentiale for at skabe ny natur og binde naturen sammen i større naturområder på tværs af kommunegrænser.


For

Sammenhængende naturområder gør, at naturen bliver mere robust, og at plante- og dyrearter får bedre overlevelsesmuligheder.

Imod

Der anvendes allerede tilstrækkeligt med ressourcer på at sikre kommunens natur. Desuden kan det begrænse jordejeres råderet over deres ejendom, som igen kan betyde lavere jordpriser.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Frank mener:

Vi har mange gode grønne områder i København. Jeg nyder selv at løbe på Amager Fælled og sejle kajak i Københavns havn. I alle nye bydele arbejder vi med udvikling af parker og grønne områder ligesom vi har en plan om at får mere grønt i hele byen.

17

FOREBYGGELSE

Kommunen skal hjælpe borgere til at stoppe med at ryge

Information om spørgsmålet

Cirka 14.000 mennesker dør årligt på grund af rygning. Følgerne af rygning koster samfundet 3,5 mia. kr. årligt til sundhedsudgifter.


For

Hvis kommunen tilbyder hjælp til rygestop, vil samfundet på langt sigt spare penge. Samtidig vil rygestop gavne den enkeltes sundhed, ligesom færre vil blive udsat for passiv rygning.

Imod

Rygning er en privatsag. Det er ikke en kommunal opgave at få folk til at stoppe med at ryge. Desuden er andelen af rygere faldet betragteligt de sidste mange år, og den udvikling vil fortsætte, uanset om kommunen tilbyder hjælp eller ej.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Frank mener:

Rygning er meget sundhedsskadelig og skader både den enkelte borgers livskvalitet og belaster de kommunale budgetter. Derfor giver det mening at hjælp folk til at holde op. Kommunen tilbyder derfor gratis rygestopkurser (http://www.kk.dk/rygestop).

18

FOLKESUNDHED

Salg af alkohol i idrætshaller skal være forbudt

Information om spørgsmålet

Bornholms Regionskommune valgte i januar at forbyde salg af alkohol i idrætshaller, hvis der er børn under 18 år til stede. Flere kommuner har indført lignende forbud ved særlige arrangementer.


For

Det sætter et dårligt eksempel for børn, hvis deres forældre køber alkohol i forbindelse med fritid og sport. Med et forbud lærer børn, at sport og fritid ikke er relateret alkohol.

Imod

Det er et indgreb i den personlige frihed, når man forbyder folk at købe alkohol. Derudover mister idrætshaller indtægter ved et forbud.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
19

ENERGI

Kommunen skal prioritere at købe strøm fra vindmøller

Information om spørgsmålet

Kommunen har brug for strøm til mange forskellige kommunale institutioner såsom børnehaver, jobcentre osv. Nogle kommuner har valgt at indgå aftaler om indkøb af strøm, der støtter op om investeringer i vedvarende energi som vindmøller.


For

Kommunerne kan støtte den grønne omstilling ved at købe strøm fra vindmøller. Det er godt for miljøet og skubber til det positive mål om at gøre Danmark fri af forurenende energikilder.

Imod

Kommunen skal sørge for at købe den billigste type af energi, så skatteborgerne ikke betaler mere end nødvendigt for strøm til kommunale opgaver. Flere vindmøller vil også være ødelæggende for landskabet.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Frank mener:

Københavns Kommunes klimaplan har som mål at der skal etableres 360 MW-vindenergi svarende til ca. 100 vindmøller for at bidrage til at gøre København CO2-netural i 2025.

20

ERHVERV

Det er en fordel at indkøbsmuligheder samles i storcentre​

Information om spørgsmålet

1. juni 2017 moderniserede regeringen planloven, så det nu er lettere at anlægge storcentre i byer med over 20.000 indbyggere, hvis det besluttes af kommunalbestyrelsen.


For

Storcentre gør det lettere for forbrugere at handle, fordi alt er samlet på ét sted med enkel parkering. Derudover sænker det priserne for kunderne, fordi storcentre giver butikker stordriftsfordele.

Imod

Storcentre kvæler det lokale byliv. Det er vigtigere at bevare et levende, lokalt bymiljø frem for at samle butikker i storcentre.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
21

BESKÆFTIGELSE

Kommunen skal stille større krav til arbejdsløse

Information om spørgsmålet

Kommunerne har ansvar for at sikre, at der bliver stillet de rette krav til arbejdsløse, for at de hurtigst muligt kan komme i job.


For

Der er et alt for stort incitament til at modtage offentlig understøttelse frem for at arbejde. Med større krav kan kommunen sikre sig, at arbejdsløse gør en indsats for at komme i arbejde.

Imod

Arbejdsløshed er ikke en forbrydelse, der skal straffes med krav fra kommunen. Den skal koncentrere sig om at hjælpe arbejdsløse mest muligt og ikke stille urimelige krav.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Frank mener:

Arbejdsløse skal have hjælp til at komme i arbejde. Det kræver, at vi har virksomhederne med i vores beskæftigelsesindsats. Og så kræver det ikke mindst en kultur i kommunen, hvor vi tror på hvert eneste menneskes potentiale og på, at langt de fleste kan få et arbejde. Derfor skal vi også stille krav til de ledige. For de udsatte borgere eller dem, som kun har mulighed for at arbejde i begrænset omfang, skal vi gøre en særlig indsats for at give dem en plads på arbejdsmarkedet. Så de får den tilknytning til det fællesskab, som en arbejdsplads er, og samtidig selv er med til at bidrage til fællesskabet.

22

FOLKESKOLE

Børn går for mange timer i skole

Information om spørgsmålet

I 2014 trådte folkeskolereformen i kraft. Reformen indebar blandt andet, at elevernes skoledag blev længere. Landets kommuner kan dog gøre skoledagen kortere ved at bruge flere undervisningstimer med to lærere i klassen på samme tid.


For

Det nuværende timetal i folkeskolen giver børn færre muligheder for at dyrke fritidsaktiviteter efter skole og tager tid fra familielivet. Det begrænser børns mulighed for at udvikle sig socialt.

Imod

For mange børn går ud af skolen uden at kunne læse eller regne. Derfor er der behov for, at folkeskolerne tilbyder eleverne det nuværende timetal.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Frank mener:

Folkeskolereformen har givet mulighed for en lang række nye spændende aktiviteter, som fx mere motion og bevægelse, flere praktiske fag ind i skolen osv. Vi skal ikke blot have flere af de samme timer på skolebænken, de nye timer skal skabe en ny og anderledes skoledag.

23

BÆREDYGTIGHED

Der bør kun serveres økologisk mad i offentlige madordninger

Information om spørgsmålet

Flere kommuner rundt om i landet prioriterer økologisk mad i offentlige institutioner som børnehaver og vuggestuer.


For

Økologisk mad i offentlige madordninger vil være med til at støtte den grønne omstilling og gøre madproduktion mere bæredygtigt. Derudover kan det have en afsmittende effekt på borgernes almindelige madvaner.

Imod

Det offentlige skal prioritere den type mad, der er billigst og bedst. Økologiske varer har ofte kortere holdbarhed, hvilket kan betyde mere madspild. Økologisk er typisk dyrere end andre fødevarer, men ikke nødvendigvis tilsvarende bedre.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Frank mener:

88 % råvarerne i Københavns Kommunes madproduktion er økologisk. Ordentlig kost er fundament for indlæring. Derfor har jeg stået i spidsen for at sikre, at alle københavnske skoler nu enten er madskoler (dvs. de har eget køkken med frokost-ordning) eller EAT-bod (dvs. de får leveret sunde måltider fra centrale køkkener). Som en del af ordningen er der økonomisk tilskud til familier med små indkomster.

24

KLIMA

Kommunens biler skal køre på el

Information om spørgsmålet

Ifølge Energistyrelsen udledes der halvt så meget CO2, hvis man kører i en elbil sammenlignet med en tilsvarende benzindreven bil. Til gengæld er elbilen typisk dyrere.


For

Elbiler er fremtiden, hvis vi skal have et bæredygtigt samfund. Desuden kan kommunens indkøb af elbiler have en afsmittende effekt på borgernes valg af bil.

Imod

Kommunen skal købe de biler, der er billigst. Kommunens skattekroner skal ikke bruges på at forvride bilmarkedet.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
Frank mener:

Københavns Kommune har besluttet at alle nyindkøbte personbiler skal køre på el eller brint. Københavns Kommune har ca. 300 personbiler, hvoraf ca. 250 kører på el og brint. Vi skal helt af med kommunale biler på fossilt brændstof inden 2025. Når kommunens køber tunge køretøjer skal de leve op til EU's seneste normer for luftforurening (euronorm 6). Det samme arbejder KK for at skal ske i de selskaber hvor KK er medejer. For tunge køretøjer som anvendes af private virksomheder til løsning af kommunale opgaverm f.eks. ved bygge/anlægsopgaver, skal de leve op til Euro 5-normen og fra 2020 skærpes dette krav til Euro 6-normen.

25

ÆLDRE

Der bør ansættes flere i hjemmeplejen

Information om spørgsmålet

Det gennemsnitlige antal hjemmehjælpstimer for ældre over 65 år er i 2016 3,6 timer om ugen.


For

Flere ansatte i hjemmeplejen vil forbedre plejen af ældre. Desuden vil flere hænder lette arbejdsbyrden for medarbejderne.

Imod

Flere hænder er ikke lig med mere kvalitet i hjemmeplejen af ældre. Man kan sagtens effektivisere hjemmeplejens arbejdsrutiner, så de ansatte kan gøre hjemmeplejen endnu bedre for ældre uden at blive stresset.

  1. Helt enig
  2. Delvist enig
  3. Hverken/eller
  4. Delvist uenig
  5. Helt uenig
POLITISK KARRIERE 2010 Overborgmester i København 1996 - 2001 Justitsminister 1994 - 1996 Forskningsminister 1987 - 2007 Medlem af Folketinget, valgt for Socialdemokratiet i Nordjylland ERHVERVSKARRIERE 2008 - 2009 Adm. direktør i Danske Advokater 2007 - 2008 Adm. direktør i Telecom Scandinavia A/S 1986 - 1987 Arbejdsmarkedsforsker, Aalborg Universitet UDDANNELSE 1986 Cand. oecon. fra Aalborg Universitet TILLIDSHVERV OG PRISER 2011 Honorary Fellow ved Aalborg Universitet 2010 Årets cyklist 2006 - 2010 Formand for Aalborg Universitets bestyrelse 2008 - 2010 Medlem af TV2’s bestyrelse 1994 Medlem af bestyrelsen for Danmarks Nationalbank Har desuden haft en række tillidsposter i Socialdemokratiet 1995 Modtager af IT-prisen

Hvor enig er du med Frank Jensen?

Svar på 25 spørgsmål og få svaret.

Tag testen