Rune Lund


Fakta

Alder
47 år
Beskæftigelse
Folketingsmedlem
Uddannelse
Kandidat-/masteruddannelse
Opstillet i
2007
Valgt i
2015

Læs mere

runelund.dk
Blog
Twitter
Facebook

Rune Lund genvalgt for EL i København

Rune Lund blev ved folketingsvalget 2019 genvalgt for Enhedslisten i Københavns Storkreds. Han fik 1.157 personlige stemmer, svarende til 2 % af partiets stemmer i storkredsen. Enhedslisten fik i alt fire mandater i Københavns Storkreds.

Københavns Storkreds er inddelt i 12 opstillingskredse. Flest af Rune Lunds personlige stemmer (225) blev afgivet i Brønshøj-kredsen. Færrest stemmer (24) fik han i Tårnby-kredsen.

Rune Lunds personlige stemmetal er det femtelaveste blandt de nyvalgte folketingsmedlemmer, 126 af de kandidater, der ikke blev valgt, fik flere personlige stemmer.

Tidligere opstillet i Fyns Storkreds
Ved folketingsvalget 2015 var Rune Lund opstillet i Fyns Storkreds her fik han 530 personlige stemmer, 627 færre end ved folketingsvalget Grundlovsdag 2019.


Denne artikel er genereret automatisk baseret på tal fra Danmarks Statistik. Altinget tager forbehold for eventuelle fejl fra kilden.

Derfor stiller jeg op

Jeg stiller op for at gøre en forskel og trække Danmark i en mere grøn og solidarisk retning. Jeg stiller op for Enhedslisten, for hvis man både ønsker en hurtig grøn omstilling, en markant kamp mod ulighed og for social retfærdighed, og en ordentlig behandling af udlændinge og mennesker, der flygter fra krig, så er Enhedslisten det rigtige sted at være.

Politiske mærkesager

National mærkesag

Der skal være råd til velfærd uden at lade dem, der har mindst, betale regningen
Sygeplejersker skal ikke gå ned med stress. Pædagogerne skal have flere hænder i daginstitutionerne. Og SOSU’erne skal have nok tid i hjemmeplejen. Der er råd til ordentlig velfærd. Men det kræver, at de rigeste bidrager noget mere og at vi styrker skattekontrollen, så vi ikke mister milliarder af kroner til velfærd, som vi alle sammen går glip af.

Lokal mærkesag

Et København for de mange - ikke for de få
København skal være for alle. Vi skal bevare og udvikle de grønne områder for borgerne. Derfor skal der ikke bygges på Amager Fælled. Vi skal sikre, at folk med små og almindelige indkomster har råd til at bo i København. Derfor skal vi udvide muligheden for at bygge billige lejeboliger. Vi skal skabe verdens grønneste hovedstad, med renere luft og mere plads til folk til fods og på cykel.

EU-mærkesag

Fælles løsninger for klimaet
Den klode, vi skal give videre til næste generation, skal være bæredygtig. Danmark skal gå forrest, også i EU, med at løse klimaproblemerne. Vi skal have reduceret landbrugsarealerne og plantet mere skov - vi skal forpligte landene på reelle løsninger, og ikke bare varm luft.

CV

Økonomisk konsulent, Gladsaxe Kommune, fra 2013 til 2015. Økonomisk konsulent, New York, USA, fra 2011 til 2013. Økonomisk konsulent, Gladsaxe Kommune, fra 2009 til 2011. Selvstændig, iværksætter, København, fra 2007 til 2008. Sekretariatsleder- og koordinator , NGO Forum - Stop Volden, fra 2002 til 2003. Pædagogmedhjælper, Vangedehuse, fra 1998 til 2001. Hjemmehjælper, Holte, fra 1996 til 1997.
1

FOREBYGGELSE

Afgiften på cigaretter skal sættes op

Information om spørgsmålet

En pakke cigaretter koster i Danmark omkring 45 kroner for de dyreste mærker. Rygning øger risikoen for en stribe dødelige kræft- og hjertesygdomme. 13.600 danskere dør hvert år af rygning.


Uenig

Der findes allerede afgifter på cigaretter. En højere afgift kan skabe mere grænsehandel og indsmugling af cigaretter. Rygning er et personligt valg, som staten ikke skal blande sig i.

Enig

En højere afgift vil gøre det dyrere at købe cigaretter. Det kan betyde, at færre vil begynde at ryge, og det vil spare sundhedsvæsenet for store udgifter.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Det giver god mening at sætte cigaretpriserne op. Vi ved at prisen har betydning, hvis vi vil forhindre unge i at starte med at ryge, og hvis vi vil få flere til at holde op. I Danmark ryger mange unge sammenlignet med andre lande, og tallet er stigende. Problemet med stigende afgifter er, at de rammer socialt skævt, for direktøren har bedre råd til de dyrere cigaretter end SOSU-assistenten. Derfor skal folk med små og lave indkomster kompenseres over skatten, når afgifterne på deres cigaretter sættes op.

2

SUNDHED

Privathospitaler skal i højere grad udføre behandlinger for det offentlige sundhedsvæsen

Information om spørgsmålet

Det offentlige betaler for udredning eller behandling på et privat sygehus eller klinik, hvis ventetiden for en patient overstiger 30 dage. Der findes visse undtagelser, for eksempel i tilfælde af akutte og højt specialiserede behandlinger.


Uenig

Inddragelse af privathospitaler kan lede til ringere service for patienterne, da private virksomheder har større fokus på profit end patientens behov.

Enig

Privathospitaler kan være billigere end det offentlige og i flere tilfælde tilbyde hurtigere behandlingsforløb. Det er godt med en konkurrent til det offentlige sundhedsvæsen.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Flere privathospitaler vil betyde færre penge til sundhed, og mere profit til aktionærerne. For når private selskaber skal hive et overskud ud, så er der kun et sted at tage pengene: Fra behandlingen af borgerne. Jeg vil hellere bruge pengene på behandlinger og ansatte i vores sundhedsvæsen fremfor profit til privathospitaler.

3

ORGANDONATION

Man skal automatisk blive organdonor, når man fylder 18 år, medmindre man aktivt framelder sig donorregistret

Information om spørgsmålet

Som reglerne er i dag, skal man aktivt tilmelde sig som organdonor via donorregisteret, bære på et donorkort eller give mundtligt samtykke til pårørende for at kunne blive organdonor. Der er per 31. december 2018 registreret 1.078.794 i donorregisteret.


Uenig

Staten skal som udgangspunkt ikke have rettigheder over borgernes organer. Derfor bør organdonation være et aktivt valg, som den enkelte selv tager.  

Enig

Et stort flertal af danskerne er positive over for organdonation, men kun en fjerdedel er registrerede i donorregistret. Automatisk samtykke kan hjælpe borgere med at få gjort det, som de gerne selv vil.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Det er et reelt problem, at mange, sikkert også selvom de gerne vil tilmelde sig som organdonorer, ikke får det gjort. For vi mangler organdonorer. Men samfundet skal ikke kunne bestemme over den enkelte borgers krop ved at antage, at man har givet samtykke til organdonation, hvis man ikke aktivt har sagt fra. Det skal være omvendt, altså at man aktivt skal melde sig til, for at man kan være organdonor. Vi bør gøre mere, fx via oplysningskampagner, for at sikre, at flere tager stilling.

4

KLIMA

Der skal indføres en særlig klimaafgift på oksekød

Information om spørgsmålet

Fødevarer står globalt for 19-29 procent af den menneskeskabte udledning af drivhusgasser, og heraf står kvæg alene for cirka 10 procent.


Uenig

Verdens klimaproblemer løses ikke ved at gøre oksekød i Danmark dyrere. En særlig klimaafgift vil ramme landbruget og forringe Danmarks konkurrenceevne.

Enig

Oksekød udleder langt mere CO2 end svinekød og kyllingekød. En klimaafgift kan betyde, at flere vil spise mindre oksekød og i stedet vælge mindre klimabelastende produkter.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Der er ingen tvivl om, at vi bliver nødt til at spise mindre kød i fremtiden, hvis vi skal vinde kampen mod klimaforandringerne. Det er derfor klogere at lægge en CO2-afgift på produktionen af kød frem for på selve forbrugeren. Men spørgsmålet skal nok forstås som en afgift på forbrugeren. Derfor har jeg svaret ”overvejende uenig”. Det skyldes for det første, at hvis man kun lægger afgiften på forbrugeren i Danmark, så vil al det kød, som Danmark eksporterer til udlandet, som er langt størstedelen, ikke blive afgiftsbelagt. For det andet vil en afgift på kød ramme skævt, fordi det hakkede oksekød til lasagnen til SOSU-assistenten i Herlev vil blive lige så hårdt ramt af afgiften som mørbradbøffen til direktøren i Charlottenlund. Der vil dermed være tale om en væsentlig fordyrelse af det kød, som folk med almindelige indkomster har råd til at købe, mens direktøren ikke vil kunne mærke den store forskel. En CO2-afgift på selve produktionen vil ikke skabe denne skævvridning.

5

KLIMA

Danmark skal sætte mere ambitiøse mål for at blive uafhængig af fossile brændstoffer

Information om spørgsmålet

Fossile brændstoffer er en energireserve i form af kul, olie og gas, der har ligget i jorden gennem millioner af år. Det er en politisk diskussion, om Danmark skal blive hurtigere uafhængig af fossile brændstoffer end den nuværende målsætning, der er år 2050.


Uenig

Den nuværende målsætning er rigeligt ambitiøs. Det kræver en stor omstilling af energiforsyningen at blive uafhængig af fossile brændstoffer.

Enig

Det er vigtigt, at Danmark går foran i klimakampen og sætter mere ambitiøse mål for at blive uafhængig af fossile brændstoffer end den nuværende målsætning om år 2050.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Det er muligt at mindske Danmarks klimabelastning tilstrækkeligt, overholde de internationale målsætninger og skabe et samfund, hvor vi ikke udleder mere CO2, end vi optager. Uden at det går ud over dem med de mindste indkomster. Det har Enhedslisten vist i den klimaplan, som vi har fremlagt i februar 2019. Vi har dermed med konkrete forslag, herunder konkrete forslag til finansiering, vist, hvordan det er muligt at skabe en social retfærdig vej til det grønne samfund.

6

MILJØ

Landbruget skal pålægges strengere krav ved brug af sprøjtemidler

Information om spørgsmålet

Ifølge dansk lovgivning skal sprøjtemidler anvendes korrekt, så de ikke påvirker vandmiljøet. Landmænd må kun købe bekæmpelsesmidler, som er godkendt i Danmark og forsynet med dansk etikette.


Uenig

Der bør ikke være strengere krav til brug af sprøjtemidler. Det er allerede reguleret godt nok i dag, og det danske drikkevand er tilstrækkeligt beskyttet.

Enig

Der bør være endnu strengere krav til de sprøjtemidler, som landbruget bruger, så man blandt andet sikrer, at der ikke bruges pesticider nær drikkevandsboringer.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Vi skal helt forbyde brug af pesticider i nærheden af drikkevandsboringer. Der er sket en kraftig stigning i antallet af tilfælde, hvor der er blevet leveret vand til forbrugerne, hvor der har været rester af sprøjtegifte over grænseværdien. Det er et kæmpe problem fordi rester af sprøjtegifte bl.a. kan resultere i kræft, forringe sædkvaliteten hos mænd og udviklingen af børns hjerner.

7

MILJØ

Der skal gives flere muligheder for at opføre nyt byggeri ved kysterne

Information om spørgsmålet

Det diskuteres politisk, hvor mange større byggeriprojekter man skal kunne opføre ved kysterne. I 2015 åbnede man for opførelse af 10 større forsøgsprojekter ved kysterne som eksempelvis badelande, hoteller og ferieressorter. Byggeri ved kysterne er dog fortsat et reguleret område.


Uenig

De åbne kyststrækninger er unikke, og det er uklart, hvad øget byggeri vil betyde for de danske kyster. Den vilde natur bør beskyttes af hensyn til natur og turisme.

Enig

Der skal være bedre mulighed for at opføre større byggeriprojekter ved kysterne, da det kan være med til at styrke turismen i de områder, hvor de opføres, og bidrage til at skabe vækst.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Vi skal ikke ødelægge vores enestående natur ved kysterne ved, at de bliver plastret til med alle mulige og umulige former for byggeri. Desuden er den frie adgang til havet og uspoleret natur vigtigt for mange af de turister, der kommer til Danmark. Hvis vi ødelægger naturen, risikerer vi også få færre turister i fremtiden.

8

TRAFIK

Staten skal bruge flere penge på at forbedre den kollektive trafik

Information om spørgsmålet

Stat, regioner og kommuner samt en lang række private aktører har ansvaret for den kollektive trafik i Danmark. Staten giver tilskud til den statslige jernbane og yder derudover tilskud til bus- og privatbanetrafik gennem en række passagerrabatordninger.


Uenig

Vejnettet er langt vigtigere end den kollektive trafik, da det er med til at sikre mere vækst og flere job for små og mellemstore virksomheder.

Enig

Den kollektive trafik er mere miljø- og klimavenlig end privatbilisme. Derfor bør man styrke den kollektive transport og fokusere på at flytte folk fra biler over i offentlige tog og busser.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Vi skal styre den kollektive trafik, både fordi den er klimavenlig og fordi det kommer folk med små og almindelige indkomster til gavn, der har råd til at have en bil. I Enhedslistens klimaplan fra februar 2019 foreslår vi derfor bl.a. at den billetpriserne i den kollektive trafik sættes ned med 30 pct. og at vi i de næste 10 år skal investere 40 mia. kr. i alt i den kollektive trafik.

9

SKAT

Topskatten skal fjernes

Information om spørgsmålet

Hvis man tjener mere end 513.400 kroner i 2019, når arbejdsmarkedsbidraget er betalt, skal man betale topskat, som er en ekstra beskatning på 15 procent af alt, hvad man tjener ud over det beløb.


Uenig

Mennesker, der tjener meget, bør også bidrage mest til den fælles velfærd. Topskatten bidrager til at holde uligheden i samfundet nede.

Enig

Mennesker fortjener at beholde de penge, som de selv har tjent. Topskatten gør det mindre attraktivt at arbejde mere og længere, da man betaler mere i skat.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

De rigeste har allerede oplevet en sand gaveregn af skattenedsættelse og skatterabatter de sidste mange år. Nu er det tid til, at de rigeste bidrager med en mere fair andel til fællesskabet. Som det danske skattesystem er nu, får personer, der skal betale topskat, fradrag for det arbejdsmarkedsbidrag, man også betaler i skat. Dette sker teknisk ved, at de penge, man betaler i arbejdsmarkedsbidrag, fradrages i det grundlag, man betaler topskat af. Det er en begunstigelse af de højtlønnede, som Enhedslisten ikke er enig i. En fjernelse af fradraget for arbejdsmarkedsbidraget i topskatten vil indbringe statskassen 3,6 mia. kr. om året, som kan bruges til velfærd. Det er en af de ændringer, vi ønsker at gennemføre for at sikre, at dem, der har mest, bidrager med en mere rimelig del til fælleskassen.

10

MONARKI

Kongehuset skal tildeles færre penge

Information om spørgsmålet

Det danske kongehus modtager årligt cirka 110 millioner kroner fra staten for at kunne varetage de officielle pligter, hoffets drift, administration samt ejendomme.


Uenig

Kongehuset er en stor del af dansk kultur og kulturarv, og derfor skal man ikke skære i statsydelsen. Derudover er kongehuset vigtigt for turismen.

Enig

Kongehuset er en forældet institutionen og bør ikke modtage så mange skattekroner. Mens der de senere år er blevet sparet mange andre steder i samfundet, har kongehuset fået flere penge.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Kongehuset er det eneste, som jeg rigtig har lyst til at privatisere. Kongehuset er et levn fra tidligere tider, hvor adelen og kongen sad på magten. At kongehuset stadig i dag har en formel magt og en række privilegier er grundlæggende udemokratisk, fordi det bryder med princippet i en moderne stat om, at man opnår sin position i samfundet på grund af merit, og ikke fordi man tilfældigvis er født ind i en bestemt familie.

11

PUBLIC SERVICE-MEDIER

Der skal bruges flere penge på public service

Information om spørgsmålet

Public service-medierne i Danmark (DR, TV 2 og Radio24syv) skal sikre, at befolkningen får et bredt udbud af programmer og tjenester via fjernsyn, radio, internet og lignende. Medieforliget skærer i den samlede public service. Blandt andet bliver DR beskåret med 20 procent.


Uenig

Public service-medierne skævvrider medielandskabet. De bør i stedet konkurrere på mere lige vilkår med de private medier.

Enig

Udviklingen med blandt andet fake news medfører et større behov for et stærkt public service-organ, der er uafhængig af statslig og partisk indflydelse.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Danmark er et lille land. Dansk er et lille sprog. Hvis ikke vi støtter vores kulturliv og medier mere end i dag, så vil det ikke være muligt for os at hamle op med store multinationale giganter som Facebook, Google og Netflix. Det er helt nødvendigt, at der i et lille land som Danmark er dansksproget medieindhold af høj kvalitet.

12

LEGALISERING

Det skal være lovligt at købe og ryge hash

Information om spørgsmålet

Hash er det mest udbredte ulovlige rusmiddel i Danmark. Hash kan give mange både akutte og længerevarende skadevirkninger, herunder psykotiske symptomer.


Uenig

Hash kan udløse psykoser og andre mentale problemer. En lovliggørelse af hash vil gøre rusmidlet mere acceptabelt og kan medføre, at flere begynder at ryge det.

Enig

Hash er allerede et udbredt rusmiddel, og legalisering kan medføre kvalitetskontrol til gavn for forbrugeren. Det ulovlige hashmarked kan blive mindre, og staten vil kunne inddrive skat.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Danmark bør indføre et offentligt kontrolleret salg af cannabis, samtidig bør der også være statslig kontrol med produktionen af cannabis, så organiserede kriminelle netværk ikke kan tjene penge på selve produktionen. Både salg og produktion skal derfor under statslig kontrol. Legaliseringen skal kombineres med et forbud mod salg til mindreårige og grundig information om skadevirkninger. En legalisering vil desuden kunne ødelægge den milliardforretning for den organiserede kriminalitet i Danmark, som hashhandlen i dag udgør.

13

STRAF

Kriminalitet begået i udsatte boligområder skal straffes særligt hårdt

Information om spørgsmålet

Regeringen fremlagde i marts 2018 en ghettoplan, som indebærer, at politiet skal have mulighed for at udpege særlige kriminalitets- og utryghedsplagede områder, hvor straffen for visse kriminalitetsformer i en periode skal skærpes markant.  


Uenig

Straf skal ikke være afhængig af, hvilke områder personer befinder sig i. Det skaber ulighed for loven.

Enig

En skærpet strafzone kan bidrage til at komme kriminaliteten til livs i udsatte boligområder. Der tages i forvejen højde for skærpende eller formildende omstændigheder, når kriminelle dømmes.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Det er ikke vores samfund som retsstat værdigt, at der er områder i Danmark, hvor man kan få dobbelt straf. Fordi mennesker, når de begår kriminalitet, ofte begår kriminalitet tæt på, hvor de bor, er de indførte regler om dobbeltstraf i realiteten lovgivning, der betyder, at beboere i udsatte boligområder vil opleve, at de vil blive straffet højere end folk, der bor i rigmandskvarterer nord for København. De beboere, der bor i udsatte boligområder, og som kan have problemer med fattigdom, arbejdsløshed, kriminalitet og måske sprogvanskeligheder, de skal have hjælp og støtte, ikke diskriminerende lovgivning.

14

OVERVÅGNING

Politiet skal have mere vidtgående muligheder for at opsætte overvågning i det offentlige rum

Information om spørgsmålet

Det diskuteres politisk, hvor meget overvågning der skal være i det offentlige rum. På den ene side står hensynet til at opklare forbrydelser, på den anden side hensynet til borgernes privatliv.


Uenig

Danmark er i forvejen et af de lande med flest overvågningskameraer per indbygger. Mere overvågning vil undergrave de frihedsrettigheder, som et liberalt demokrati bygger på.

Enig

Politiet skal have de bedste betingelser for at forhindre eller opklare alvorlig kriminalitet. Overvågningskameraer kan være et vigtigt instrument til opklaringen af grove forbrydelser.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Vi skal ikke tillade masseovervågning af almindelige borgere. Politi og efterretningstjeneste skal selvfølgelig kunne lave målrettet overvågning, når de har fået en dommerkendelse. Det er sådan man gør i et retssamfund. Masseovervågning af alle borgere, som vi i dag desværre i vidt omfang har, bl.a. fordi oplysninger om, hvor vi befinder os, konstant registreres via vores mobiltelefon, er et kæmpe problem og er i direkte konflikt med grundlæggende principper i et retssamfund, hvor vi som borgere skal have ret til privatliv og ret til at have en privatsfære.

15

RETTIGHEDER

Det skal være tilladt at bære burka og niqab i det offentlige rum

Information om spørgsmålet

I 2018 blev der indført et forbud mod at bære beklædningsgenstande, der skjuler ansigtet, på offentlige steder, medmindre man har et anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter burka og niqab samt kunstigt skæg, masker og huer, der dækker ansigtet.


Uenig

Burka og niqab er udtryk for en stærkt kvindeundertrykkende holdning, som ikke hører hjemme i det danske samfund.

Enig

Man bør beskytte og værne om den grundlovssikrede ret til at udøve sin religion på den måde, man finder rigtig. Politikerne skal ikke blande sig i folks påklædning.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Staten skal ikke bestemme hvad for noget tøj, folk har på. Heller ikke selvom folk går med niqab eller burka, som er beklædningsgenstande, der er et klart udtryk for kvindeundertrykkelse. Vi skal bekæmpe alle former for kvindeundertrykkelse, også dem der kommer i form af kvindeundertrykkende beklædning. Men jeg har svært ved at se, hvordan man hjælper kvinder, der i forvejen er undertrykt, ved at true med forbud og bøder. Det risikerer at isolere disse kvinder, som i forvejen kan være i en udsat position, yderligere.

16

FLYGTNINGE

Danmark skal tage imod kvoteflygtninge igen

Information om spørgsmålet

En kvoteflygtning er en særligt udsat flygtning, som bliver genbosat i et sikkert land efter aftale med FN. Danmark vælger selv, hvem de vil udtage af FN’s pulje med kvoteflygtninge. Regeringen besluttede i forbindelse med flygtninge- og migrantkrisen at stoppe midlertidigt for modtagelse af nye kvoteflygtninge.


Uenig

Hvis integrationen skal lykkes, er det vigtigt, at antallet af flygtninge og asylansøgere holdes nede, før der kommer flere til landet.

Enig

Antallet af asylansøgere i Danmark er faldet de seneste år, og derfor bør Danmark tage imod kvoteflygtninge igen. Danmark er et rigt land, der bør have råd til at hjælpe de svageste flygtninge.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Vi er et af verdens rigeste lande. Hvis ikke vi skulle kunne tage flere kvoteflygtninge, hvem skulle så kunne gøre det? FN’s system for kvoteflygtninge sikrer desuden, at vi kan hjælpe flygtninge uden at de begiver sig ud på den farlige vej over Middelhavet. Samtidig kan kvotesystemet sikre en fair fordeling af flygtninge mellem landene, og kvotesystemet giver også FN mulighed for at hjælpe dem, der har allermest brug for det.

17

FLYGTNINGE

Integrationsydelsen skal hæves

Information om spørgsmålet

Integrationsydelsen blev indført i 2015 til personer, som ville være berettiget til at modtage uddannelses- eller kontanthjælp, men som ikke har opholdt sig i Danmark, Færøerne eller Grønland i mindst 7 år ud af de seneste 8 år. Den højeste sats for integrationsydelsen er 11.993 kroner om måneden før skat (forudsat at man er enlig forsøger). Integrationsydelsen skifter i 2020 navn til selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen, hvor den samtidig sænkes.


Uenig

Den nuværende integrationsydelse gør det mere attraktivt at komme i arbejde. Sociale ydelser skal ikke være for høje og gøre Danmark til et attraktivt land at søge mod.

Enig

Personer, der kommer til Danmark, skal have bedre muligheder for at finde fodfæste i landet. Integrationsydelsen er skævvridende og skaber fattigdom.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Integrationsydelsen har sammen med de to andre fattigdomsydelser, kontanthjælpsloftet og 225-timers-reglen) kastet tusindvis af mennesker udi fattigdom. Ydelserne er en decideret skændsel. I Danmark er vi nu nået op på, at der er 64.500 fattige børn i Danmark. Der er sket en kraftig stigning, og det skyldes i særdeleshed fattigdomsydelserne. Man hjælper ikke mennesker ved at gøre dem fattigere. Det gør det kun sværere for folk at få et job og blive integreret. De lave ydelser betyder, at en række mennesker ikke har råd til at deltage i helt almindelige aktiviteter som børnefødselsdage, fodbold og biografture, alt sammen noget som er aktiviteter, der bidrager til, at man er og bliver en del af et fællesskab og en del af samfundet. I Finansloven for 2019 har regeringen og Dansk Folkeparti yderligere sænket integrationsydelsen med op til 2.000 om måneden for forsørgere, og omdøbt den til ”hjemsendelses- og selvforsørgelsesydelsen”. Det nye endnu lavere niveau vil betyde, at der vil være familier i vores land, der vil opleve, at det ikke kun er fritidsaktiviteter, de ikke har råd til, men derimod også helt elementære ting som mad og medicin.

18

SOCIAL

Det er et problem, hvis den økonomiske ulighed i samfundet stiger

Information om spørgsmålet

Uligheden i Danmark er steget de seneste år. Danmark har dog ifølge OECD stadigvæk en lavere økonomisk ulighed sammenlignet med Norge og Sverige.


Uenig

Det er ikke et problem, at den økonomiske ulighed stiger, hvis det betyder, at flere danskere bliver rigere.

Enig

Det er et problem, at den økonomiske ulighed stiger, da det fører til en skævvridning af samfundet og skaber større forskel på rig og fattig.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Uligheden og fattigdommen er steget meget de senere år, både under borgerligere regeringer, men desværre også under SRSF-regeringen og den S-ledede regering fra 2011-2015. De rigeste stikker ganske enkelt af fra resten af samfundet. Der er blevet givet gaveregn i form af skattenedsættelser til rigeste. Samtidig er regningen blevet sendt til bl.a. syge, arbejdsløse og førtidspensionister, der har oplevet den ene forringelse efter den anden. En ny regering skal føre en politik, hvor uligheden falder.

19

SOCIAL

Kontanthjælpsloftet skal afskaffes

Information om spørgsmålet

Kontanthjælpsloftet fastsætter grænsen for, hvor mange penge en person kan modtage i offentlige ydelser i form af særlig støtte, boligstøtte og kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse. I 2019 er den højeste ydelse 16.201 kroner om måneden, forudsat at man er enlig med mindst to børn.


Uenig

Personer på kontanthjælp bør have et rådighedsbeløb, der er lavere, end når man har et fuldtidsarbejde. Det styrker motivationen for at komme ud på arbejdsmarkedet.

Enig

Kontanthjælpsloftet giver økonomisk pressede familier endnu færre penge at leve for. Kontanthjælpsloftet holder kontanthjælpsmodtagere længere væk fra arbejdsmarkedet.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Kontanthjælpsloftet har sammen med andre fattigdomsreformer, herunder 225-timersreglen og indførelsen af integrationsydelsen, kastet tusindvis af mennesker ud i fattigdom, og vi er nu nået op på, at der er 64.500 fattige børn i Danmark. Det er en skændsel. Mange af dem, der rammes, kan desuden slet ikke arbejde, fordi de er for syge. Kontanthjælpsloftet og de andre fattigdomsydelser skal afskaffes. Man skal ikke ende i fattigdom, fordi man er uheldig og bliver syg eller arbejdsløs.

20

KØNSKVOTER

Det skal være obligatorisk for virksomheder at have et bestemt antal kvinder i bestyrelsen

Information om spørgsmålet

I 2012 blev de største virksomheder pålagt at opstille løbende måltal for kønnenes repræsentationer i ledelsen, men i 2016 blev reglerne lempet igen. I dag er cirka 15 procent i de største danske virksomheders bestyrelser kvinder.


Uenig

Virksomheder skal selv have frihed til at sammensætte deres bestyrelser. Det skal ikke være kønskvoter, der afgør, om man får en bestyrelsesplads, men kvalifikationer.

Enig

Der er kun cirka 15 procent kvinder i de største danske virksomheders bestyrelser, selvom man har forsøgt at fremme ligestilling med blødere tiltag. Der er derfor behov for at indføre kvoter.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Kvoter er principielt ikke optimalt. Men det er nødvendigt. Kvoter er derfor ikke et mål, men et middel. Så længe mænd i alt for høj grad sidder på vigtige poster i vores samfund, så kan kvoter være et godt middel til at hjælpe ligestillingen på vej.

21

ARBEJDSMARKED

Det skal være lettere at hente kvalificeret arbejdskraft uden for EU 

Information om spørgsmålet

Danske virksomheder kan frit rekruttere arbejdskraft inden for EU’s grænser. Men for at borgere uden for EU kan få arbejds- og opholdstilladelse i Danmark, skal de have et job i Danmark med en årsløn på mindst 426.985 kroner.


Uenig

Danmark skal prioritere efteruddannelse af danske medarbejdere og få danskere i arbejde, før der kommer udenlandsk arbejdskraft til. En lavere beløbsgrænse kan føre til social dumping.

Enig

Danske virksomheder har behov for at kunne hente kvalificeret udenlandsk arbejdskraft. Virksomheder risikerer at miste ordrer, fordi de mangler ansatte, og det kan koste vækst og velfærd.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Folk skal være velkomne til at arbejde i Danmark, men det skal være på ordentlige løn og arbejdsvilkår. Vi skal ikke sætte den såkaldte beløbsgrænse ned, da det vil føre til nedadgående lønninger og social dumping på det danske arbejdsmarked, herunder på rengøringsområdet og andre servicefag. Frem for at importere billig arbejdskraft skal vi hellere uddanne og efter-og videreuddanne de mennesker, der allerede bor i Danmark.

22

UDDANNELSE

Der skal være færre test i folkeskoleklasserne 

Information om spørgsmålet

Der anvendes i dag forskellige nationale test i folkeskolen, som tester elevernes kundskaber og færdigheder i syv forskellige fag. 10 test er obligatoriske fra 2. til 8. klassetrin, mens 4 test kan tages frivilligt.


Uenig

Nationale test kan give indblik i den enkelte elevs faglige niveau, ligesom de kan styrke evalueringskulturen i folkeskolen og give ensartede værktøjer til  at evaluere på tværs af landet.

Enig

Der er opstået en testkultur i folkeskolen, hvor der er mere fokus på måling end personlig læring. Lærerne skal selv have frihed til at tilrette undervisningen efter, hvad der giver mening.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

De nationale test er spild af tid og tager tid og ressourcer væk fra læring, fordi det er test for testens skyld. Det skal være op til den enkelte skole og den enkelte lærers faglige vurdering, om, og i givet fald i hvilket omfang, børnene kan blive dygtigere af en test.

23

UDDANNELSE

Uddannelsesloftet skal afskaffes

Information om spørgsmålet

Hvis man har afsluttet en videregående uddannelse, kan man som udgangspunkt ikke tage en ny uddannelse på samme eller lavere niveau, før der er gået seks år.


Uenig

Staten skal begrænse udgifterne til uddannelse. Derfor bør uddannelsesloftet bevares, så man formindsker mulighederne for dobbeltuddannelser.

Enig

Det bør altid være muligt at uddanne sig. Staten bør derfor ikke have en begrænsning på, om man kan tage en ny uddannelse.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Det er ikke klogt at begrænse vores muligheder for at tage en uddannelse. Hverken for samfundet eller for den enkelte. Vi lever af uddannelse. Det er Danmarks vigtigste råstof.

24

UDDANNELSE

Det offentlige tilskud til privatskoler skal sænkes

Information om spørgsmålet

Privatskoler modtager i dag 76 procent af gennemsnitsudgiften til en folkeskoleelev i støtte fra staten. Privatskoler opkræver derudover forældrebetaling.


Uenig

Et lavere tilskud vil forringe muligheden for frit skolevalg, da forældre skal betale mere i skolepenge. Det kan give mere ulighed i skolesystemet, da privatskoler mere bliver for rige familier.

Enig

Folkeskolen bør være det naturlige valg for forældre. Det bør derfor være dyrere at sende børn i privatskole. Det kan fremme, at der er flere elever fra forskellige sociale lag i folkeskolen.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Folkeskolen er vigtig, og vi har fantastisk dygtige lærere, der underviser børn, der kommer fra vidt forskellige familier, både hvad angår økonomisk, social og kulturel baggrund. Det lærer vores børn en masse af, og det skaber sammenhold og fællesskab i vores samfund. Friskoler står dog som udgangspunkt ikke i modsætning til folkeskolen, og jeg synes, det er vigtigt, at der er skoler, der kan indrette undervisningen på en anden måde end folkeskolen. Det er dog vigtigt, at de mange nedskæringer på folkeskolen stoppes, da nedskæringer også kan være medvirkende til, at en del forældre i fx København vælger en friskole frem for den lokale folkeskole.

25

EU

Det er en fordel for Danmark at være med i EU

Information om spørgsmålet

Danmark har været medlem af EU-samarbejdet siden 1973. Danmark har fire EU-forbehold, som betyder, at Danmark står uden for det europæiske samarbejde om forsvar, euroen og dele af EU’s retspolitik.


Uenig

EU har for stor indflydelse på dansk lovgivning. EU-samarbejdet har udviklet sig for meget fra et økonomisk samarbejde til i dag også at omhandle eksempelvis forbruger- og miljøpolitik.

Enig

EU har styrket dansk økonomi med adgangen til det indre marked samt arbejdskraftens frie bevægelighed. Selvom Danmark afgiver suverænitet til EU, så giver EU flere fordele end ulemper.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

På en række områder har EU-lovgivningen gennem årene ført til bedre lovgivning, fx ift. beskyttelse af naturområder. På andre områder betyder principperne i EU’s indre marked, at vi ikke må forbyde en lang række farlige stoffer og kemikalier, fordi de er tilladt i EU. Og så er det en ”teknisk handelshindring”, hvis vi indfører skrappere regler i Danmark. Det er absurd. Vi skal altid have retten til at gå foran i de enkelte lande, herunder Danmark, og kunne indføre skrappere regler, der beskytter miljø og menneskers sundhed. Vi skal arbejde for at forbedre EU. Men hvis jeg og Enhedslisten kunne bestemme, så fik vi et internationalt samarbejde i Europa, som i langt højere grad var mere fleksibelt og mellemstatsligt. Opbygningen af en udemokratisk superstat, hvor stadig flere beslutninger overlades til EU, vil ødelægge de enkelte landes demokrati, fordi det fjerner magt væk fra folkevalgte parlamenter til lukkede og svært tilgængelige institutioner langt væk fra de enkelte landes befolkninger. Det er udemokratisk. Men det er også et problem politisk, fordi de store selskaber og deres lobbyister har meget nemmere ved at få uforholdsmæssig stor indflydelse på beslutningerne, når beslutningerne tages langt væk fra almindelige mennesker.

26

UDVIKLINGSBISTAND

Danmark skal bruge flere penge på udviklingsbistand

Information om spørgsmålet

Den danske udviklingsbistand er i dag på omtrent 0,7 procent af bruttonationalindkomst (BNI). Pengene går blandt andet til at bekæmpe fattigdom, forebygge migration samt hjælpe og modtage flygtninge i Danmark.


Uenig

Danmark er i forvejen et af de få lande i verden, der lever op til FN’s minimumsmål. Danmark bør derfor ikke bruge flere penge på udviklingsbistand, end andre lande gør.

Enig

Danmark har en lang tradition for at ligge over FN’s minimumsmål på 0,7 procent. Danmark bør derfor hæve udviklingsbistanden til mere end 0,7 procent, som vi cirka giver i dag.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Vi har et kæmpe ansvar som et af verdens rigeste lande til at hjælpe mennesker i andre lande med at få en bedre tilværelse. Vores støtte kan bidrage positivt til fremgang, udvikling og bekæmpelse af klimaforandringerne i fattigere lande, og kan også føre til færre krige, mindre ustabilitet og færre flygtninge. Enhedslisten ønsker, at penge fra udviklingsbistand går målrettet til bekæmpelse af fattigdom, og ikke som støtte til danske virksomheder i udviklingslandene, hvilket i alt for stort omfang er tilfældet i dag.

27

FORSVAR

Danmark bruger for mange penge på forsvaret

Information om spørgsmålet

De danske forsvarsudgifter udgør 23,6 milliarder kroner i 2019 og vil frem mod 2023 øges. Til den tid vil de samlede forsvarsudgifter svare til 1,3 procent af bruttonationalproduktet (BNP), som dog stadig er lavere end Natos målsætning om, at medlemslande skal bruge 2 procent på forsvaret.


Uenig

Det ændrede trusselsbillede mod Danmark og Europa med cybertrusler og Ruslands fremfærd betyder, at der ikke skal bruges færre penge.

Enig

Trusselsbilledet mod Danmark giver ikke anledning til at bruge så mange penge på forsvaret. Mange af de penge, der bruges på forsvaret, kunne bruges bedre på andre områder.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Vi skal spare penge på forsvaret. Pengene kan i stedet bruges til fx flere pædagoger i børnehaverne og højere udviklingsbistand.

28

GRUNDLOV

Kirke og stat skal adskilles

Information om spørgsmålet

Den danske stat skal ifølge grundloven understøtte den evangelisk-lutherske kirke. I 2018 var 75,1 procent af den danske befolkning medlem af folkekirken, som finansieres via en særskat, som medlemmerne betaler. Medlemstallet i folkekirken har været faldende over de seneste årtier.


Uenig

Folkekirken er en del af dansk kultur og historie, og dens særstatus bør fastholdes. Der er religionsfrihed, og danskerne kan selv vælge, om de vil være en del af folkekirken eller ej.

Enig

Religion er en privatsag. Der er flere religioner i Danmark, og den evangelisk-lutherske skal ikke have særstatus. Derudover bør religion ikke have en plads i et vestligt demokratis forfatning.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Tro er en privatsag. Og folk må have lige præcis den religion, de har lyst til. Det bør derfor ikke være en stats rolle at give en bestemt kirke, i vores tilfælde den protestantiske folkekirke, en fortrinsstilling frem for andre trossamfund.

29

STAT

Regionerne skal nedlægges

Information om spørgsmålet

Danmark er opdelt i fem regioner, som styres af folkevalgte administrative enheder. Regionerne har i dag ansvaret for sundhedsvæsenet, herunder sygehusene og psykiatrien samt mindre områder som  dele af den kollektive trafik.


Uenig

Sygehuskvaliteten er blevet bedre i regionernes levetid. Regionerne styrker demokratiet, så beslutninger om sundhedsvæsenet ikke kommer langt væk fra borgerne.

Enig

Regionerne er et fordyrende mellemled. Det er tilstrækkeligt med kun to politiske niveauer i Danmark. Nedlæggelse af regionerne kan skabe mere sammenhæng i sundhedsvæsenet

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Vi løser ikke sundhedsvæsenets udfordringer med endnu en strukturreform, der vil fjerne demokratisk valgte forsamlinger med bestyrelser kontrolleret af en minister og embedsmænd i København. Problemet er alt for få ressourcer, hvor de midler, der er, slet ikke er nok til at løfte alle de opgaver, der er.

30

UDFLYTNING

Der skal udflyttes flere statslige arbejdspladser fra hovedstadsområdet

Information om spørgsmålet

I efteråret 2015 tog regeringen initiativ til at udflytte cirka 3.900 statslige arbejdspladser fra hovedstadsområdet. I begyndelsen af 2018 præsenterede regeringen en plan for udflytning af yderligere godt 1.800 statslige arbejdspladser.


Uenig

Flere udflytninger kan føre til videnstab og længere sagsbehandlingstider, fordi flere erfarne medarbejdere vælger ikke at flytte med. Udflytningerne har vist sig at være dyrere end planlagt.

Enig

Udflytninger gavner økonomien og udviklingen i de områder, hvor arbejdspladserne flyttes hen. Flere udflytninger kan skabe en bedre geografisk balance af arbejdspladser og højtuddannede.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Rune mener:

Det er en god idé at placere statslige arbejdspladser uden for de større byer i vores land. Men det skal gøres på en klog måde. Regeringens udflytningsplaner er dårligt planlagte og gennemført forhastet. For eksempel betyder omstruktureringerne på skatteforvaltningsområde iflg. Dansk Told & Skatteforbund, skattemedarbejdernes faglige organisation, at den valgte løsning vil medføre et ”massivt kompetencetab” og ”koste fælleskassen i form af tabte kompetencer og mistede skatteindtægter”. Det er ikke lige det, vores skattevæsen har brug for, for at sige det mildt. Vi ser dermed endnu et nødråb fra skattemedarbejdere, og historien med ødelæggelsen af Skat ser ud til at gentage sig på flere måder. Udflytninger skal gøres fagligt forsvarligt og på saglig vis. Dette kunne fx i skatteforvaltningens tilfælde have været gjort ved som udgangspunkt kun at placere medarbejdere på nye lokationer ved frivillige aftaler og nyansættelser, og ved at give processen mere tid.

Hvor enig er du med Rune Lund?

Svar på 30 spørgsmål og få svaret.

Tag testen