Jens Møller Jensen


Fakta

Alder
79 år
Beskæftigelse
Privat ansat/selvstændig
Uddannelse
Kandidat-/masteruddannelse

Læs mere

jensmoellerjensen.venstre.dk
LinkedIn
Facebook

Derfor stiller jeg op

Mit perspektiv på EU er det forpligtende samarbejde. Det har skabt fremgang, frihed og rigdom. Europas udfordringer er grænseoverskridende. For at nævne de væsentligste: klimaændringer, miljøbelastning, flygtninge og emigration, grænseoverskridende kriminalitet, russisk aggression samt mangel på demokrati i østeuropæiske medlemslande. Alt sammen kan det kun løses i et forpligtende samarbejde.

Politiske mærkesager

Klmaudfordringen
Verdens lande forlanger et fælles forpligtende svar på de klimaudfordringer vi står overfor. EU har forpligtet sig til at gå forrest med denne omstilling. Senest I 2050 skal anvendelse af energi og andre ressourcer være CO2-neutral. En voldsom omstilling, hvor Danmark har besluttet at gå forrest. Alene af den grund er det vigtigt med et forpligtende samarbejde, så Danmark kan beholde førertrøjen.

Flygtninge og illegale immigranter
EU har oplevet flygtningestrømme fra Mellemøstens borgerkrige, som ingen havde forestillet sig. Efterfulgt af en strøm af illegale emigranter fra Afrika. EU må spille en mere aktiv sikkerhedspolitisk rolle i EU’s nærområder. Flygtningen skal sikres humanitære forhold i nærområderne. EU skal indgå aftaler med lande i Afrika, så afrikaner afstår fra en farlig og usikker immigration til Europa.

Udenrigs- og sikkerhedspolitik
Rusland optræder med militær aggressivitet. Det så vi i Georgien og Ukraine. Vi ser det også med store offensive militære øvelser tæt op ad grænsen til de baltiske lande. I Østersøen simuleres flyangreb mod Bornholm og Sverige. Samtidigt har USA redefineret sin rolle i Europa og Mellemøsten. Sikkerhedspolitisk er der opstået et tomrum i Europa og dets nærområder, som EU nødvendigvis må udfylde.

CV

Uddannet som cand. polit. ved Københavns Universitet. Har arbejdet som fagøkonom tæt på Christiansborg. Sluttede af som leder af en økonomisk-politisk analysesektion i en større dansk interesseorganisation. Har på kontrakt virket som kommunaldirektør i et par danske kommuner og som CEO ved speciallægehospitalet i Nuuk. Har drevet egen konsulentvirksomhed, og løst opgaver i Danmark og Grønland.
1

DANMARK OG EU

Det er en fordel for Danmark at være med i EU

Information om spørgsmålet

Danmark har været medlem af EU-samarbejdet siden 1973. Danmark har en række EU-forbehold, som betyder, at Danmark står uden for det europæiske samarbejde om forsvar, euroen og dele af EU’s retspolitik.


Uenig

EU har for stor indflydelse på dansk lovgivning. EU-samarbejdet har udviklet sig for meget fra et økonomisk samarbejde til i dag også at omhandle eksempelvis forbruger- og miljøpolitik.

Enig

EU har styrket dansk økonomi med adgangen til det indre marked samt arbejdskraftens frie bevægelighed. Selvom Danmark afgiver suverænitet til EU, så giver EU flere fordele end ulemper.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Jens mener:

Europa har en særlig historie. To tusinde år med fjendskab, krig og blodsudgydelser er i dag afløst af samtaler, forhandlinger og en tro på fremtiden. Takket være samarbejdet i EU. Vi har opnået et frit marked for ca. 500 mio. mennesker. 70 år med fred og frihed har afløst fjendskab og krig. Europas udfordringer er grænseoverskridende. Og de kan kun løses i et forpligtende samarbejde. Og for mig er det afgørende, at EU med styrke er i stand til at påtage sig en ledende rolle i dette arbejde.

2

ARBEJDSMARKED

Arbejdskraftens frie bevægelighed inden for EU skal begrænses

Information om spørgsmålet

Arbejdskraftens frie bevægelighed er et af de grundlæggende principper i EU. Det betyder, at man som EU-borger som udgangspunkt har ret til at søge arbejde i et andet EU-land, arbejde uden arbejdstilladelse og bo i et andet EU-land, mens man arbejder. Derudover har man ret til at blive behandlet på lige fod med landets egne borgere med hensyn til arbejde, arbejdsvilkår og skattefordele.


Uenig

Det indre marked og arbejdskraftens frie bevægelighed sikrer økonomisk vækst i Danmark, og derfor skal det ikke begrænses.

Enig

De danske arbejdsvilkår kan blive presset, hvis andre EU-borgere kommer til Danmark og accepterer ringere vilkår. Der er risiko for velfærdsturisme, hvor udenlandske EU-borgere tager til Danmark, fordi satserne for sociale ydelser er høje.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Jens mener:

Arbejdskraftens frie bevægelighed er en grundpille i Det Indre Marked, og har givet økonomisk fordel for Danmark og de lønmodtager fra andre EU-lande, som har fundet beskæftigelse i Danmark. Løndumpning håndteres med succes inden for den danske arbejdsmarkedsmodel. EU's definition af mindsteløn er opblødt med begrebet "remuneration". I følge Københavns Universitet forekommer "velfærdsturisme" kun i ubetydelig grad - med undtagelse af SU-støtten til studerende fra andre medlemslande.

3

MILJØ OG KLIMA

Medlemslandene skal udfase olie, gas og kul tidligere end 2050

Information om spørgsmålet

Europa-Kommissionen kom i 2018 med sin langsigtede klimastrategi, der sætter retningen for EU’s klimaindsats frem mod 2050. Her lægges der op til at gøre EU klimaneutral i 2050. Kommissionens udspil skal nu drøftes mellem EU’s medlemslande, Europa-Parlamentet og den bredere offentlighed i løbet af 2019.


Uenig

Det skal være op til medlemslandene selv at beslutte, hvor hurtigt de vil og kan udfase brugen af olie, gas og kul.

Enig

Hvis der skal gøres noget ved klimaudfordringerne, skal EU hurtigst muligt udfase olie, gas og kul og i stedet kun bruge vedvarende energi. Hvis det skal nytte noget, er tiltagene nødt til at ske på europæisk plan.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Jens mener:

EU har forpligtet sig til at gå forrest med denne omstilling. En voldsom omstilling, hvor Danmark har besluttet at bære førertrøjen. Europa skal skabe et reelt indre marked for energi. Det kræver bl.a. udbygning af el-nettet, så elektriciteten kan distribueres mellem alle dele af Europa. Efterhånden, som udfasningen af fossile brændsler udfases, er der ikke længer lavthængende frugter, der kan plukkes, Omfanget af de logistiske og teknologisk udfordringer til infrastrukturer tror jeg er undervurderet. Derfor er det urealistisk at forvente en udfasning gennemført før 2050.

4

MIGRATION

EU skal forebygge migration fra afrikanske lande ved at øge den økonomiske støtte

Information om spørgsmålet

Det diskuteres politisk, om EU skal sende flere penge til det afrikanske kontinent for at støtte indsatser, der blandt andet skal forebygge migration til og fra Afrika. EU har i 2015 etableret en Trustfond for Afrika, hvor man har udbetalt over tre milliarder euro. Fonden har til formål at bekæmpe årsager til migration ved at støtte den økonomiske udvikling i landene og forbedre håndteringen af migranter i transit- og oprindelseslande.


Uenig

EU skal ikke betale flere penge til det afrikanske kontinent, end EU gør i dag. Samtidig kan det være svært at måle, om den økonomiske indsats rent faktisk virker.

Enig

Der er behov for at øge den økonomiske støtte for at fremme den økonomiske udvikling og forebygge migrationen fra det afrikanske kontinent til Europa.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Jens mener:

Økonomisk støtte skal i først og fremmes givet i form af frihandelsaftaler med EU.

5

GRÆNSEKONTROL

Der skal bruges flere penge på kontrol ved EU's ydre grænser

Information om spørgsmålet

Kontrollen af EU’s ydre grænse koordineres af EU’s grænseagentur, Frontex. Frontex har ikke selv operationelle beføjelser, men hjælper medlemsstaterne med at koordinere deres operationelle samarbejde med det formål at styrke sikkerheden ved EU’s ydre grænse. EU’s ledere besluttede i 2018 at styrke Frontex’ rolle, og på den baggrund foreslog EU-Kommissionen at øge antallet af ansatte til 10.000 senest i 2020.


Uenig

Der er ikke behov for flere penge til kontrol, da der bliver brugt rigeligt med ressourcer i forvejen. Medlemslandene har selv en forpligtigelse til at sikre deres grænser.

Enig

Der er behov for at styrke kontrollen af EU’s ydre grænser, så der kan være åbne grænser mellem landene i Europa.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Jens mener:

EU's ydre grænse er af væsentlig betydning for Det Indre Markeds effektivitet. Og uden beskyttelse ved den yder grænse, vil bevogtningen af de nationale grænser genopstå. EU skal indgå aftaler med lande i Nordafrika for at undgå, at emigranter begiver sig ud på en usikker og farlig rejse over Middelhavet. Et styrket Frontex skal hjælpe disse lande med at opfylde aftalerne. Det kræver at EU kan tilbyde disse lande militær, logistisk og humanitær bistand.

6

FORSVAR OG SIKKERHED

EU-landene skal samarbejde mere på militær- og forsvarsområdet

Information om spørgsmålet

Der er i dag samarbejde mellem EU-landene på militær- og forsvarsområdet med for eksempel fælles fredsbevarende missioner. EU har netop udvidet deres samarbejde med det såkaldte permanent strukturerede samarbejde (PESCO), hvor man vil etablere en europæisk forsvarsfond, tilskynde til investering i forsvarsindustrien og styrke det indre forsvarsmarked. EU-landene brugte i 2015 cirka 200 milliarder euro, hvilket gør det til verdens næststørste militære budget efter USA.


Uenig

EU er ikke et militært samarbejde, men skabt som et fredsprojekt. Det skal være op til medlemslandene selv at bestemme over forsvarspolitikken.

Enig

På grund af udviklingen rundt i verden – med fremkomsten af nye trusler – er det nødvendigt, at EU øger samarbejdet på militær- og forsvarsområdet.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Jens mener:

Rusland optræder med militær aggressivitet. Det så vi i Georgien og Ukraine. Vi ser det også med store offensive militære øvelser tæt op ad grænsen til de baltiske lande. I Østersøen simuleres flyangreb mod Bornholm og Sverige. Samtidigt har USA redefineret sin rolle i Europas nærområder, og demonstreret manglende vilje til at gribe ind i borgerkrigen i Syrien. Natos musketered – alle for en og en for alle - har USA også redefineret, så vi og russerne kan tvivle på en helhjertet assistance i alle situationer. Vi skal styrke EU’s fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik. Det er i EU interesse at udfylde tomrummet, hvor USA ikke længere er til stede. For eksempel i Mellemøsten, hvor Rusland har sikret Assad-regimet overlevelse i Syrien.

7

MIGRATION

Flygtninge skal fordeles ligeligt mellem EU's medlemslande

Information om spørgsmålet

EU’s regler betyder, at flygtninge skal søge om asyl i det første land, de kommer til. Det er ofte Italien, Grækenland eller Spanien. Man har i EU diskuteret, om man skal fordele flygtninge mere ligeligt mellem medlemslandene for at sikre, at alle medlemslande deler ansvaret for asylansøgere. Danmark har et retsforbehold, som gør, at vi ikke selv er en del af beslutningen på flygtningeområdet. Danmark er dog nødt til at acceptere regler, hvis man fortsat vil have en parallelaftale om at deltage i det såkaldte Dublin-system, der er grundpillen i det europæiske asylsamarbejde.


Uenig

EU-lande skal ikke tvinges til at tage imod flygtninge, hvis deres nationale parlamenter siger fra. Andre mener, at flygtninge ikke skal omfordeles, men sendes hjem til deres hjemlande eller lejre i nærområder.

Enig

Der er behov for fælles og mere solidariske løsninger, hvor alle medlemslandene deler ansvaret. Det er ikke rimeligt, at få lande skal tage størstedelen af flygtningene.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Jens mener:

En fordeling af flygtninge efter en politisk fastsat fordelingsnøgle er absurd. Østeuropæiske lande nægter at tage imod flygtninge, og flygtninge vil ikke acceptere at tage ophold i disse lande, pga. de forholdsvis ringe økonomiske vilkår. I stedet skal EU spille en mere aktiv sikkerhedspolitisk rolle i EU’s nærområder. EU skal sikres humanitære forhold i nærområderne, og nabolande til borgerkrigen skal have hjælp, så de ikke segner under byrden af flygtninge. Eksempelvis har EU en aftale med Tyrkiet, som sikre landet en økonomisk støtte til hjælp for flygtninge.

8

SOCIAL

EU-borgere skal kunne modtage dagpenge efter kun en måned med tilknytning til det danske arbejdsmarked

Information om spørgsmålet

EU-Kommissionen, EU-Parlamentet og det rumænske formandskab for EU-Rådet blev i marts enige om, at EU-borgere skulle have adgang til danske dagpenge efter én måneds opsparing i en dansk a-kasse. Tidligere har det krævet tre måneders opsparing. Forslaget blev dog senere forkastet af EU-Rådet, der består af de 28 medlemslande. Det er nu op til det rumænske EU-formandskab at lave et nyt forslag til en aftale.


Uenig

Det sætter velfærdsstaten under pres, hvis udenlandske EU-borgere hurtigere får adgang til danske dagpenge. EU skal ikke blande sig i reglerne for, hvem der skal have adgang til danske dagpenge.

Enig

Social beskyttelse skal gælde alle EU-borgere. Det er også positivt for danskere bosiddende i et andet EU-land, at de hurtigere kan få adgang til dagpenge.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Jens mener:

Forskel i social sikring giver anledning til såkaldt velfærdsturisme, hvor borgere fra medlemslande med f.eks. ringe og lav arbejdsløshedsforsikring har et incitament til at søge mod medlemslande med god arbejdsløshedsforsikring med dagpengesatser, som ofte ligger over lønniveauet i hjemlandet. Derfor bør der være en længere opsparingsperiode i en a-kasse for medlemmer fra andre medlemslande. Problemet er dog ret begrænset, og overskygges fuldstændigt af fordelene ved at mange borgere fra andre medlemslande er beskæftiget i danske virksomheder. EU-forskning viser således, at ni ud af ti EU-borgere, der modtager sociale ydelser i Danmark, har været bosat her i mindst to år og langt størstedelen i mere end fem år.

9

GRÆNSEKONTROL

Danmark skal udtræde af Schengen-samarbejdet og indføre permanent grænsekontrol

Information om spørgsmålet

Schengen-samarbejdet er et samarbejde mellem en række europæiske lande med det formål at skabe et fælles område uden indre grænser. Danmark har siden januar 2016 haft indført midlertidig grænsekontrol ved den dansk-tyske grænse. Det har Danmark kunnet gøre med udgangspunkt i reglerne for Schengen-grænserne, som tillader midlertidig grænsekontrol af hensyn til den interne sikkerhed og faren for, at terrorister krydser den danske grænse.


Uenig

Schengen-samarbejdet sikrer, at EU-borgere kan bevæge sig frit mellem EU’s medlemslande. Der skal ikke være permanent grænsekontrol, da det er for dyrt og ikke giver mere sikkerhed.

Enig

Danmark skal selv kunne bestemme over sine egne grænser og skal kunne indføre permanent grænsekontrol, så Danmark selv kan styre, hvem der kommer ind i landet.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Jens mener:

Schengenaftalen giver fri passage for personer over de nationale grænser og er derfor væsentlig for effektiviteten i Det Indre Marked, jf. de mange grænsependler ved den dansk-tyske grænse og i Øresundsregionen. Schengenaftalen fastsætter også fælles regler for passage af den ydre grænser - herunder visumregler. Derudover indebærer aftalerne styrkelse af samarbejde om at bekæmpe grænseoverskridende kriminalitet, illegal indvandring m.m.

10

MILJØ OG KLIMA

Der skal indføres en klimaafgift på flyrejser inden for EU

Information om spørgsmålet

Klimapolitik er en delt kompetence mellem EU og medlemslandene, og det diskuteres, om der skal indføres en afgift på flytransport, der er den mest klimabelastende transportform. Tyskland og Sverige er blandt de lande, der allerede har indført nationale afgifter på flytransport. Luftfart i EU er fritaget for moms- og brændstofafgifter modsat tog- og vejtransport.


Uenig

En klimafgift vil gøre det dyrere at rejse med fly. En afgift på flyrejser løser ikke de klimaudfordringer, som verden står overfor. EU skal heller ikke opkræve skatter og afgifter, og der skal ikke laves lovgivning, der indskrænker borgernes frihed.

Enig

En klimaafgift vil kunne kompensere for den CO2, som flyselskaberne udleder. Det vil også gøre det mere attraktivt at forske i og udvikle bæredygtigt biobrændstof. En klimaafgift kan også medvirke til færre flyrejser.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Jens mener:

Kært barn har mange navne. Afgifter på landtransporten har ikke begrænset anvendelsen af biler og dermed brug af fossile brændsler. Tværtimod. Afgifterne er ellers voldsomme i forhold det, som foreslås som klimaafgift på flyrejser. En afgift vil derfor ikke begrænse omfang af flyrejser. Kun vende den tunge ende nedad, som der er tilfældet med landtransporten. Fortsat teknologiske landvindinger inden for flytrafikken, effektivitet i jernbanedriften, investeringer i højhastighedstog på mellemdistancerne i Europa og andre dele af verden det er løsningen.

11

ØKONOMI

Der skal være en mindstesats for selskabsskat i EU

Information om spørgsmålet

Selskabsskat er en skat, som virksomheder skal betale af profitten af deres forretninger. I dag fastsættes satserne for selskabsstaten af de nationale myndigheder og varierer derfor fra land til land. I Danmark er satsen for selskabsskat på 22 procent, mens den eksempelvis i Ungarn er på 10,8 procent. Hvis der skal være en fælles mindstesats for selskabsskatten, skal det besluttes enstemmigt blandt medlemslandene.


Uenig

EU skal ikke bestemme over dansk skattepolitik. Skattesatserne skal de enkelte medlemslande selv beslutte. Andre mener, at det er godt for mindre lande, at de kan konkurrere på selskabsskatten.

Enig

Der er behov for en fælles mindstesats for selskabsskatten, så EU’s lande ikke underbyder hinanden på selskabsskatten for at tiltrække investeringer og virksomheder.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Jens mener:

Visse medlemslande i EU har så lave selskabsskatter, at det giver anledning til uhensigtsmæssig skatteoptimering hos virksomhederne. Herunder at virksomheder flytter hovedsæde til de pågældende lande. Den form for statsstøttet konkurrence skal begrænses, ved at indføre en mindste sats for selskabsskat i EU. Tilsvarende er der behov regler ved beregning af skattegrundlaget.

12

MILJØ OG KLIMA

Det skal være forbudt at dyrke genmodificerede afgrøder (GMO) i EU

Information om spørgsmålet

Genmodificerede afgrøder betyder, at de er blevet gensplejset. For eksempel kan man ændre en kartoffel, så den bliver mere resistent over for sygdomme eller ukrudtsmidler. I årtusinder har man ændret og forbedret fødevarer, men med GMO kan man tage skridtet videre og gensplejse afgrøder, som ikke ville kunne splejses naturligt. I dag er reglerne i EU meget stramme, og det er svært at få godkendt nye afgrøder.


Uenig

Det skal være lovligt at dyrke genmodificerede afgrøder, hvis man vil fremtidssikre landbruget. Derudover kan det også give afgrøder, der er bedre rustet mod sygdom og klimaforandringer.

Enig

Det skal være forbudt at dyrke genmodificerede afgrøder af moralske og miljømæssige hensyn. Man bør være forsigtig med at arbejde med GMO af hensyn til den økologiske og biodynamiske produktion.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Jens mener:

På grund af befolkningsudviklingen og øget velstand bland store lavindkomst lande er det anerkendt, at fødevareproduktionen skal fordobles frem til 2050. Det lader sig ikke gøre, uden øget effektivitet i landbrugsproduktionen. Derfor er genmodificering uundgåelig. Den store udfordring er derfor at sikre, at genmodificering bliver underlagt politisk og teknologisk kontrol, så den bliver i overensstemmelse med etiske retningslinjer og den politiske målsætning for fødevareproduktionen.

13

ØKONOMI

EU skal lave regler, der sikrer, at tech-virksomheder som Facebook, Google og Apple betaler skat i de EU-lande, hvor de tjener penge

Information om spørgsmålet

Man diskuterer i EU, om store tech-virksomheder som Facebook, Google og Apple skal tvinges til at betale mere i skat. Virksomhederne kan i dag undgå det ved at flytte deres overskud til lande med mere gunstige skattevilkår, både inden for og uden for EU. Europa-Kommissionen har derfor foreslået, at man skal beskatte virksomhederne af deres omsætning i de enkelte lande.


Uenig

Skat er et nationalt anliggende og skal opkræves ligeligt for alle virksomheder og lande. En særbeskatning af tech-virksomheder kan opfattes som en straftold og skabe en konflikt med USA. En skat på tech-virksomheder kan spredes til andre sektorer, som også vil kunne ramme europæiske virksomheder uden for EU.

Enig

Tech-virksomheder tjener mange penge på verdensplan og bør derfor også bidrage i de lande, hvor de tjener deres penge. Tech-virksomheder skal ligesom andre typer af virksomheder og borgere bidrage til samfundet og fællesskabet.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Jens mener:

Skatten skal stå mål med virksomhedernes værdiskabelse i medlemslandene. Moms er eksempelvis en skat på virksomhedens værdiskabelse. I Danmark er den 25 pct. af værdiskabelsen. Omsætningsafgift er ikke vejen frem. I Danmark forsøgte man en kort periode. Det var ikke nogen succes, hvorfor momsen blev indført i stedet. En omsætningsafgift på eksempelvis amerikanske virksomheder, vil blot give USA et påskud til at pålægge den samme afgift på store danske virksomheder, som eksempelvis Novonordisk, Mærsk, Lego, Grundfoss, Danfoss. Det vil være til skade for dansk økonomi, og give en ineffektiv udnyttelse af ressourserne på verdensplan.

14

FORSVAR OG SIKKERHED

Forsvarsforbeholdet skal afskaffes, så Danmark kan deltage fuldt ud i EU's militære samarbejde

Information om spørgsmålet

Danmark har i dag et forbehold over for EU-samarbejdet på forsvarsområdet. Det betyder, at Danmark ikke kan deltage i militære operationer og i samarbejdet om udvikling og anskaffelse af militære kapaciteter. Det danske forsvarsforbehold blokerer imidlertid ikke for, at der udvikles et stadigt tættere forsvarssamarbejde mellem de øvrige EU-lande.


Uenig

Danmark deltager i forvejen i et internationalt militært forsvarssamarbejde i Nato. Danmark skal ikke afgive mere suverænitet til EU ved at afskaffe forsvarsforbeholdet. Andre mener også, at Danmark skal beholde forbeholdet, da de ikke ser EU som et militært samarbejde, men som et fredsprojekt.

Enig

Verdenssituationen gør, at Danmark bør afskaffe forsvarsforbeholdet og deltage tættere i et militært samarbejde med EU-landene. Afskaffelsen af forbeholdet kan også styrke dansk økonomi, da man kan spare penge på indkøb af militært udstyr gennem EU.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Jens mener:

Rusland optræder med øget militær aggressivitet over for nabolandene. Det har vi set i Georgien, Ukraine og på Krim. Og med store offensive militære øvelser tæt op ad grænsen til de baltiske lande. Også i Østersøen optræder Rusland aggressivt med simulerede flyangreb mod Bornholm og Sverige. Samtidigt har USA redefineret sin rolle i Europas nærområder, og demonstreret manglende vilje til at gribe ind i borgerkrigen i Syrien. Natos musketered – alle for en og en for alle - har USA også redefineret, så vi og russerne kan tvivle på en helhjertet assistance i alle situationer. Sikkerhedspolitisk er der opstået et tomrum i Europa og dets nærområder, som EU nødvendigvis må udfylde. Humanitært og militært.

15

DANMARK OG EU

Danmark skal erstatte kronen med euroen

Information om spørgsmålet

Danmark har i dag et forbehold over for euroen, som betyder, at Danmark ikke er forpligtet til at indføre euroen som valuta. Et flertal af danskerne stemte i 2000 nej til at ophæve forbeholdet og indføre euroen. Selvom Danmark ikke har indført euroen, deltager Danmark dog stadigvæk i andre dele af eurosamarbejdet. Eksempelvis følger kronens kurs euroens kurs.


Uenig

Hvis Danmark deltager i euroen, mister vi vores egne muligheder for at føre penge- og finanspolitik. Danmark skal indordne sig for mange målsætninger, som eurolandene bestemmer.

Enig

Danmark vil undgå udsving i valutakursen, hvis man indfører euroen. Derudover vil det være lettere at sammenligne priser i Danmark med andre eurolande. Danmark vil få indflydelse på den økonomiske udvikling i EU.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Jens mener:

Den monetære union har vist sin svaghed ved håndteringen af den økonomiske krise i Sydeuropa. Pengepolitikken er blevet overbelastet med alt for lave lånerenter. Dette har imidlertid ikke afskaffet den alt for høje ungdomsarbejdsløshed. Danmark har indrettet sig hensigtsmæssigt med en fast kronekurs over for Euro'en. Den økonomiske politik er konsekvent, så ingen er i tvivl. Danmark kan sikre fuld beskæftigelse, balance på de offentlig finanser og i samhandlen med udlandet. Derfor er tiden ikke til at afvikle det danske forbeholdet over for møntunionen.

16

SOCIAL

Det er positivt, at EU har vedtaget minimum 2 måneders øremærket barsel til mænd

Information om spørgsmålet

Europa-Parlamentet og EU-medlemslandene vedtog i januar 2019, at der skal øremærkes to måneders barsel til fædre og medmødre. De nuværende danske regler siger, at fædre og medmødre har ret til 2 ugers forældreorlov inden for de første 14 uger efter fødslen. Derudover har forældrene 32 uger, som de frit kan fordele mellem sig.


Uenig

Det er negativt, at EU blander sig i danske barselrettigheder, da det er et nationalt anliggende. Øremærket barsel vil også kunne gribe ind i forældrenes individuelle frihed til at fordele barsel mellem sig.

Enig

Det er positivt, at EU har vedtaget ændringerne, da det vil skabe bedre ligestilling på arbejdsmarkedet. Der er stadig stor forskel på, hvor lang barsel, moderen og faderen tager, og øremærket barsel vil skabe øget ligestilling.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Jens mener:

Dette formynderi fra fra EU side er i strid med individets ret til selv at bestemme over egen tilværelse. Det er en sag som skal aftales mellem forældrene til barnet. EU, nationale stater og andre offentlige myndigheder skal forholde sig neutrale i denne sag og undlade at blande sig.

17

TRANSPORT OG INFRASTRUKTUR

EU skal bruge flere penge på at udbygge et europæisk jernbanenet

Information om spørgsmålet

EU afsætter i dag penge til udvikling af infrastrukturen. EU har blandt andet vedtaget en række jernbanepakker – den seneste jernbanepakke skal bryde med monopoldannelsen på nationale jernbanenet. Der er stor forskel på jernbanenettene på tværs af EU’s medlemslande; nogle har veludviklede jernbanenet og effektive togtjenester, mens andre har aldrende infrastruktur og ringe servicekvalitet.


Uenig

Det er en national opgave at stå for transport og infrastruktur. EU skal ikke bruge penge på at udbygge et europæisk jernbanenet.

Enig

Der skal investeres flere penge i europæisk infrastruktur, som vil kunne forbinde de europæiske lande bedre og forkorte rejsetiden. Togtransport er en klimavenlig transportform, som vil være til gavn for klima og miljø.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Jens mener:

Et effektivt jernbanenet med hurtige eldrevne togforbindelser vil kunne være et godt alternativ til biltrafikken, som i dag overbelaster vejnettet omkring og i de store byer. En udbygning med højhastighedstog mellem de større europæiske byer vil tillige være et godt alternativ til flytrafikken. Begge dele vil reducere miljø- og klimabelastningen.

18

ØKONOMI

EU skal vedtage regler, der tvinger medlemslandene til at indføre skat på køb og salg af aktier og obligationer

Information om spørgsmålet

Man har i EU gennem flere år diskuteret, om der skal indføres en skat på finansielle transaktioner. En finansiel transaktion omfatter handel med eksempelvis aktier og obligationer mellem banker og andre finansielle institutioner. Spørgsmålet har splittet EU-landene, som ikke har kunnet nå til enighed. Beslutninger om skat vedtages enstemmigt i EU.


Uenig

En skat på aktier og obligationer kommer til at ramme almindelige borgere og folk, der sparer op til deres egen pension. Samtidig vil den ramme investeringerne i erhvervslivet og stille de europæiske pengeinstitutter dårligere i den globale konkurrence.

Enig

En skat på aktier og obligationer vil give penge til EU-landenes budgetter og kan være med til at adfærdsregulere de finansielle markeder. Det skal ikke være attraktivt at spekulere på højfrekvente handler.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Jens mener:

Skat på salg og køb af værdipapirer, har vi allerede i Danmark. Det viser sig eksempelvis ved påligning af afgifter ved køb og salg af fast ejendom. Det fordyrer og gør handlen unødig vanskelig. Og det vender den tunge ende nedad. Skulle noget tilsvarende indføres på handel med alle værdipapirer, vil det give en øgede omkostninger, som kun kan væltes over på ejerne og forbrugerne - der ofte er de samme personer. Pensionskasserne, som er ejet af lønmodtagerne, vil få øgede udgifter til staten, og dermed mindre opsparing til den fremtidige pension. Forsikringsselskabernes omkostninger vil øges, og omkostninger vil blive væltet over på kunderne. Og så fremdeles. Den tunge ende vil vende nedad. Hertil kommer, at bl.a. pensionskasser og forsikringsselskaber vil være tilbageholdende med at foretage ændringer i formueporteføljen, når det uden afgift ville være optimalt. Det vil i sig selv begrænse indtjening og dermed begrænse lønmodtagernes senere pensionsudbetalinger samt øge udgiften til forsikringer.

19

SOCIAL

Danske børnepenge, der udbetales til EU-borgere, skal tilpasses indkomstniveauet i det land, hvor børnene bor

Information om spørgsmålet

I dag har EU-borgere, der bor, arbejder og betaler skat i et andet EU-land, ret til de samme sociale ydelser og bidrag som landets egne medborgere. Også selvom der kan være forskel på de enkelte medlemslandes leveomkostningsniveau. Flere lande mener, at andre EU-borgere udnytter deres goder. I Østrig har regeringen derfor indført nye regler i strid med EU, som betyder, at EU-borgere, der arbejder i landet, får mindre i børnetilskud, hvis deres børn bor i et EU-land med lavere leveomkostninger.


Uenig

Når arbejdstagere fra andre EU-lande bidrager med at indbetale til det danske velfærdssystem, skal de også kunne forvente de samme ydelser. Man kan ikke diskriminere EU-borgere på baggrund af deres nationalitet, så nogle kan få mere i børnepenge end andre.

Enig

Det presser den danske velfærdsstat og økonomi, hvis der udbetales børnepenge til udenlandske EU-borgere på et dansk satsniveau. Når børnene ikke bor i Danmark, har de ikke brug for samme sats som familier bosiddende i Danmark.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Jens mener:

Forskel i sociale ydelser giver anledning til såkaldt velfærdsturisme, hvor borgere fra medlemslande med ingen eller ringe sociale ydelser har et incitament til at søge mod medlemslande med gode sociale ydelser - eksempelvis børnepenge - som ligger langt over niveauet i hjemlandet. Derfor bør der være en indkomstindeksering af disse ydelse svarende til lønniveauet i hjemlandet.

20

UDDANNELSE

Det skal være sværere for studerende fra andre EU-lande at få adgang til SU, når de studerer i Danmark

Information om spørgsmålet

I dag kan udenlandske EU-borgere få SU i Danmark, hvis de er taget til Danmark for primært at studere, men samtidig har lønnet beskæftigelse på mindst 10-12 timer ugentligt ved siden af studiet.


Uenig

Det skal ikke være sværere for studerende fra andre EU-lande at få adgang til SU. Udenlandske studerende beriger Danmark og bidrager til den danske samfundsøkonomi.

Enig

Der udbetales årligt mange penge i SU til studerende fra andre EU-lande. Der er en udgift for det danske samfund, da det ikke er garanteret, at de udenlandske studerende bliver i Danmark og arbejder efter endt uddannelse. Danmark skal ikke løfte andre EU-landes uddannelsesforpligtelser.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Jens mener:

Problemet er ikke adgangen til SU-støtte for studerende fra andre EU-lande. Det giver et godt bidrag til undervisningsmiljøet på de højere læreranstalter i Danmark, og i mange tilfælde også en efterfølgende god arbejdskraft i det danske samfund. Problemet er, at mange studerende undlader at tilbagebetale SU-lån efter endt uddannelse. Dette problem bør løses på anden måde. Eksempelvis ved at ændre bopælskriterierne - i lighed med retten til dagpenge - eller ved politisk løsning i EU-systemet. Problemet er imidlertid af mindre betydning, idet fordelene ved tilgang af udenlandske studerende ved de højere danske læreranstalter langt overstiger ulemperne.

21

DANMARK OG EU

Danmark skal tilslutte sig EU's Bankunion

Information om spørgsmålet

EU’s Bankunion er en EU-institution, som består af to elementer. Dels fører bankunionen fælles tilsyn med alle store europæiske banker, og dels ensarter den praksis for krisehåndtering af store og grænseoverskridende europæiske banker.


Uenig

Hvis Danmark tilslutter sig bankunionen, risikerer danske banker at blive tvangslukket af konkurrencehensyn og at skulle betale til krakelerende banker i EU. Bankunionen vil føre til, at de største banker bliver endnu større.

Enig

Hvis Danmark tilslutter sig bankunionen, vil det bidrage til finansiel stabilitet og fremme konkurrencen på det danske bankmarked. Det vil styrke bankerne, hvis de kommer i problemer. Danmark vil i højere grad kunne påvirke udviklingen af fælleseuropæiske regler, standarder og praksis, hvis de tilslutter sig bankunionen.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Jens mener:

Der er mange nødlidende banker i Europa, og evt. afvikling eller støtte til overlevelse er et politisk anliggende, som bør aftales på højt politisk niveau med en aktiv Europæisk Centralbank på sidelinjen. En afvikling af f.eks. Deutsche Bank vil være en katastrofe, hvor det ikke kan overlades EU-kommissionen at træffe afgørelse. Der er behov for øget konkurrence på det danske og europæiske bankmarked. Det kan snildt etableres med de rette oplæg fra Kommissionen. En bankunion giver ikke i sig selv øget konkurrence. Senere kan det vurderes om tab af indflydelse kan begrunde et medlemskab af bankunionen.

Hvor enig er du med Jens Møller Jensen?

Svar på 21 spørgsmål og få svaret.

Tag testen