Mathias von Jessen


Fakta

Alder
36 år
Uddannelse
Kandidat-/masteruddannelse

Læs mere

LinkedIn
Instagram
Twitter
Facebook

Derfor stiller jeg op

En dag bliver det lige så naturligt at diskutere, hvordan fælleseuropæiske løsninger kan bidrage til at skabe det samfund, vi ønsker at leve i, som det er at diskutere lokal- og landspolitik. Vi er der ikke endnu, men vi når derhen, hvis vi vil. Jeg vil debatten om, hvordan fælleseuropæiske løsninger skal bidrage til at sikre grøn, økonomisk og kulturel velstand i Europa.

Politiske mærkesager

Bæredygtig vækst
Klimaforandringerne er den mest akutte internationale udfordring, vi står overfor. Mens vi venter på resten af verdenssamfundet, skal europæerne gå forrest. I kampen mod klimaforandringerne skal vi investere massivt i forskning og grønne tilskud, så det bliver en fordel for virksomheder at omlægge til klimavenlig produktion og udvikle fremtidens bæredygtige produkter.

Velstand og social sikkerhed
Når velstanden i ét medlemsland stiger, bliver vi alle rigere. Fleksible og socialt afbalancerede arbejdsmarkeder skaber grobund for holdbar vækst. Hvis lønmodtagere i øst opnår bedre sociale rettigheder, og virksomheder i syd tør ansætte ledige, vokser samhandlen – til alles fordel. En social dimension i EU skal derfor understøtte sunde arbejdsmarkedsreformer i EU’s medlemslande.

Kulturel Udvikling og Demokrati
Demokratiet styrkes, når hver og en af os oplever, at vi aktivt kan gøre en forskel i fællesskab. Når vi ser modløshed og demokratiske tilbageskridt i flere europæiske lande, er tiden inde til at gøre en indsats for aktivt medborgerskab. EU-medlemslandene skal derfor forpligtes til at respektere og støtte civile fællesskaber, så folkeoplysning og foreningsfrihed bliver allemandseje i Europa.

CV

Cand. Merc. i Forbrugeradfærd, Syddansk Universitet Dansk Turismefremme, Projektmedarbejder (jan. 2019 – mar. 2019); Radikale Venstres Delegation til Europa-Parlamentet, Stagiaire (sep. 2016 – jan. 2017); Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening, Studentermedhjælper (aug. 2015 – aug. 2016); PostNord, Afløser (mar. 2008 – mar. 2015); Dyrenes Beskyttelse, Phoner (mar. 2009 – mar. 2011)
1

DANMARK OG EU

Det er en fordel for Danmark at være med i EU

Information om spørgsmålet

Danmark har været medlem af EU-samarbejdet siden 1973. Danmark har en række EU-forbehold, som betyder, at Danmark står uden for det europæiske samarbejde om forsvar, euroen og dele af EU’s retspolitik.


Uenig

EU har for stor indflydelse på dansk lovgivning. EU-samarbejdet har udviklet sig for meget fra et økonomisk samarbejde til i dag også at omhandle eksempelvis forbruger- og miljøpolitik.

Enig

EU har styrket dansk økonomi med adgangen til det indre marked samt arbejdskraftens frie bevægelighed. Selvom Danmark afgiver suverænitet til EU, så giver EU flere fordele end ulemper.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Mathias mener:

Selvfølgelig skal Danmark være medlem af EU. Først og fremmest fordi vi derved sikres medindflydelse, når vigtige beslutninger træffes om, hvordan fælleseuropæiske løsninger kan bidrage til at skabe et samfund, som vi ønsker at leve i. Danmarks indflydelse og nationale suverænitet afhænger entydigt af, hvor gode muligheder vi i realiteten har for at skabe opbakning til politikker, som vi kan og vil leve med. Som medlemsland har vi mulighed for at gøre vores indflydelse gældende og byde ind med gode erfaringer, når løsninger på grænseoverskridende problemstillinger vedtages. Står Danmark uden for det europæiske fællesskab, kan vi enten vælge at isolere os som nation og acceptere konsekvenserne, det vil have for såvel borgere som virksomheder, eller vælge at følge de beslutninger, som de øvrige EU-medlemslande bliver enige om, uden at vi har et ord at skulle have sagt. Ingen tvivl om at medlemskabet af EU også er betydningsfuldt for velstandsniveauet i Danmark. For mig at se består værdien af dansk EU-medlemskab dog primært i, at danskerne bliver taget alvorligt som medborgere i et fælleseuropæisk demokrati.

2

ARBEJDSMARKED

Arbejdskraftens frie bevægelighed inden for EU skal begrænses

Information om spørgsmålet

Arbejdskraftens frie bevægelighed er et af de grundlæggende principper i EU. Det betyder, at man som EU-borger som udgangspunkt har ret til at søge arbejde i et andet EU-land, arbejde uden arbejdstilladelse og bo i et andet EU-land, mens man arbejder. Derudover har man ret til at blive behandlet på lige fod med landets egne borgere med hensyn til arbejde, arbejdsvilkår og skattefordele.


Uenig

Det indre marked og arbejdskraftens frie bevægelighed sikrer økonomisk vækst i Danmark, og derfor skal det ikke begrænses.

Enig

De danske arbejdsvilkår kan blive presset, hvis andre EU-borgere kommer til Danmark og accepterer ringere vilkår. Der er risiko for velfærdsturisme, hvor udenlandske EU-borgere tager til Danmark, fordi satserne for sociale ydelser er høje.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Mathias mener:

Arbejdskraftens frie bevægelighed medvirker til, at stillinger i Danmark bliver besat, der ellers ville stå ubesat hen. Derved er den frie bevægelighed også med til at sikre velstand i Danmark og at vi kan finansiere velfærdssamfundet. Ideen om, at den vandrende arbejdstager fra et EU-medlemsland med højere arbejdsløshed kan søge mod EU-lande, hvor der er mangel på arbejdskraft, er god og værd at værne om. Folketinget og arbejdsmarkedets parter har ansvaret for at sikre, at den vandrende arbejdstager i Danmark er ansat på overenskomstbaserede vilkår.

3

MILJØ OG KLIMA

Medlemslandene skal udfase olie, gas og kul tidligere end 2050

Information om spørgsmålet

Europa-Kommissionen kom i 2018 med sin langsigtede klimastrategi, der sætter retningen for EU’s klimaindsats frem mod 2050. Her lægges der op til at gøre EU klimaneutral i 2050. Kommissionens udspil skal nu drøftes mellem EU’s medlemslande, Europa-Parlamentet og den bredere offentlighed i løbet af 2019.


Uenig

Det skal være op til medlemslandene selv at beslutte, hvor hurtigt de vil og kan udfase brugen af olie, gas og kul.

Enig

Hvis der skal gøres noget ved klimaudfordringerne, skal EU hurtigst muligt udfase olie, gas og kul og i stedet kun bruge vedvarende energi. Hvis det skal nytte noget, er tiltagene nødt til at ske på europæisk plan.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Mathias mener:

Vi kan ikke gøre for meget i kampen mod menneskeskabte klimaforandringer og vi skal bruge alle de politiske værktøjer, der kan bringe os i mål i forhold til at skabe et fuldstændig bæredygtigt samfund. Det er i den forbindelse vigtigt, at vi gør såvel lokale, nationale og europæisk indsatser, der komplementerer hinanden og samlet gør en forskel for miljøet og klimaet. I den europæiske del af vores demokrati tror jeg på, at vi har brug for en dato for udfasning af olie, gas og kul som et værktøj, der betyder, at alle virksomheder inden for samtlige industrier har lige konkurrencevilkår i forhold til at omlægge deres produktion. Det er vigtigt, at vi giver tilskud til virksomheder, der vil investere massivt i forskning og grønne tilskud, så det bliver både en økonomisk og en konkurrencemæssig fordel for virksomheder at omlægge til klimavenlig produktion og udvikle fremtidens bæredygtige produkter.

4

MIGRATION

EU skal forebygge migration fra afrikanske lande ved at øge den økonomiske støtte

Information om spørgsmålet

Det diskuteres politisk, om EU skal sende flere penge til det afrikanske kontinent for at støtte indsatser, der blandt andet skal forebygge migration til og fra Afrika. EU har i 2015 etableret en Trustfond for Afrika, hvor man har udbetalt over tre milliarder euro. Fonden har til formål at bekæmpe årsager til migration ved at støtte den økonomiske udvikling i landene og forbedre håndteringen af migranter i transit- og oprindelseslande.


Uenig

EU skal ikke betale flere penge til det afrikanske kontinent, end EU gør i dag. Samtidig kan det være svært at måle, om den økonomiske indsats rent faktisk virker.

Enig

Der er behov for at øge den økonomiske støtte for at fremme den økonomiske udvikling og forebygge migrationen fra det afrikanske kontinent til Europa.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Mathias mener:

Vi skal selvfølgelig understøtte udviklingen og den almindelige velstand i lande i Europas naboregioner. Migranter, der søger mod Europa uden at have et beskyttelsesbehov og som derfor ikke kan opnå asyl, hverken kan eller skal kunne opholde sig permanent i eksempelvis Danmark af den simple grund, at vi skal koncentrere os om at modtage, hjælpe og integrere mennesker på flugt. Netop fordi vi ikke har mulighed for at modtage økonomiske migranter, er udviklingsbistand et vigtigt politisk spørgsmål. Alle mennesker har behov for at tro på fremtiden. Migrationen fra Afrika og til Europa er et udtryk for et almindeligt menneskeligt ønske om at kunne tilbyde næste generation en bedre tilværelse, end man selv har haft. Som et velstående kontinent skal vi understøtte, at den globale ulighed mindskes – såvel gennem økonomisk støtte til afrikanske lande som gennem handelsaftaler mellem Europa og Afrika.

5

GRÆNSEKONTROL

Der skal bruges flere penge på kontrol ved EU's ydre grænser

Information om spørgsmålet

Kontrollen af EU’s ydre grænse koordineres af EU’s grænseagentur, Frontex. Frontex har ikke selv operationelle beføjelser, men hjælper medlemsstaterne med at koordinere deres operationelle samarbejde med det formål at styrke sikkerheden ved EU’s ydre grænse. EU’s ledere besluttede i 2018 at styrke Frontex’ rolle, og på den baggrund foreslog EU-Kommissionen at øge antallet af ansatte til 10.000 senest i 2020.


Uenig

Der er ikke behov for flere penge til kontrol, da der bliver brugt rigeligt med ressourcer i forvejen. Medlemslandene har selv en forpligtigelse til at sikre deres grænser.

Enig

Der er behov for at styrke kontrollen af EU’s ydre grænser, så der kan være åbne grænser mellem landene i Europa.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Mathias mener:

Åbne grænser og Schengen-samarbejdet er et gode for europæerne. Forudsætningen for, at vi har et grænseløst Europa, er dog, at vi alle er trygge ved, at Europas ydre grænser er under kontrol og at vi har styr på, hvilke mennesker der opholder sig i EU.

6

FORSVAR OG SIKKERHED

EU-landene skal samarbejde mere på militær- og forsvarsområdet

Information om spørgsmålet

Der er i dag samarbejde mellem EU-landene på militær- og forsvarsområdet med for eksempel fælles fredsbevarende missioner. EU har netop udvidet deres samarbejde med det såkaldte permanent strukturerede samarbejde (PESCO), hvor man vil etablere en europæisk forsvarsfond, tilskynde til investering i forsvarsindustrien og styrke det indre forsvarsmarked. EU-landene brugte i 2015 cirka 200 milliarder euro, hvilket gør det til verdens næststørste militære budget efter USA.


Uenig

EU er ikke et militært samarbejde, men skabt som et fredsprojekt. Det skal være op til medlemslandene selv at bestemme over forsvarspolitikken.

Enig

På grund af udviklingen rundt i verden – med fremkomsten af nye trusler – er det nødvendigt, at EU øger samarbejdet på militær- og forsvarsområdet.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Mathias mener:

Det er absolut kun stats- og regeringsledere, der kan tage beslutning om et lands deltagelse i militæraktioner. Derfor er det hverken realistisk eller en god ide, at vi i EU opbygger et egentligt fælles militær i traditionelt forstand. Omvendt er det fornuftigt, at vi som europæere begynder at koordinere vores indkøb af forsvarsudstyr og samordner vores militærkapacitet, fordi vi derved kan spare rigtig mange penge på forsvarsbudgettet, der kan geninvesteres i forsvaret eller bruges på andre sikkerhedspolitiske tiltag – såsom at hæve udviklingsbistanden til lande i EU's naboregioner. Det er positivt, hvis vi i EU kan vedtage at foretage humanitære interventioner, såfremt alle medlemslandene når til enighed om at foretage fredsbevarende indsatser, der sikrer menneskeliv. Derfra er der dog langt til et egentligt fælleseuropæisk forsvar. Jeg ser hellere, at vi i EU går sammen om at investere i cybersikkerhed og etablere et fælles cyberforsvar. Det er realistisk, fordi et cyberforsvar kan operere, uden at dette indbefatter risiko for tab af menneskeliv, og derfor adskiller sig væsentligt fra det traditionelle forsvar. Vores IT-infrastruktur er fuldstændig afgørende for den måde, vi har indrettet samfundet på og for de europæiske demokratier.

7

MIGRATION

Flygtninge skal fordeles ligeligt mellem EU's medlemslande

Information om spørgsmålet

EU’s regler betyder, at flygtninge skal søge om asyl i det første land, de kommer til. Det er ofte Italien, Grækenland eller Spanien. Man har i EU diskuteret, om man skal fordele flygtninge mere ligeligt mellem medlemslandene for at sikre, at alle medlemslande deler ansvaret for asylansøgere. Danmark har et retsforbehold, som gør, at vi ikke selv er en del af beslutningen på flygtningeområdet. Danmark er dog nødt til at acceptere regler, hvis man fortsat vil have en parallelaftale om at deltage i det såkaldte Dublin-system, der er grundpillen i det europæiske asylsamarbejde.


Uenig

EU-lande skal ikke tvinges til at tage imod flygtninge, hvis deres nationale parlamenter siger fra. Andre mener, at flygtninge ikke skal omfordeles, men sendes hjem til deres hjemlande eller lejre i nærområder.

Enig

Der er behov for fælles og mere solidariske løsninger, hvor alle medlemslandene deler ansvaret. Det er ikke rimeligt, at få lande skal tage størstedelen af flygtningene.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Mathias mener:

Alle EU's medlemslande skal anerkende og respektere menneskerettighederne. Det betyder bl.a., at vi som europæere enige om, at statsledere aldrig må have så meget magt, at de kan behandle en civilbefolkning efter forgodtbefindende og begå overgreb mod sin egen befolkning. Ligeledes er vi enige om, at mennesker der har behov for beskyttelse fra krigsramte områder, fortjener sikkerhed, tryghed og en almindelig tilværelse i lande, hvor der er fred. Når jeg er fortaler for, at flygtninge, der kommer til Europa og tildeles asyl, fordeles mellem EU’s medlemslande, så skyldes det, at vi skal betragte menneskerettighederne som et ideal, vi skal forsøge at efterleve i praksis. At tage medansvar for, at flygtninge tildeles asyl er selvsagt ikke gratis i kroner og øre – men det er noget, vi skal gøre, for at leve op til vores egne værdier. Fordeler vi ansvaret for at modtage mennesker på flugt, kan vi med al sandsynlighed modtage flere flygtninge i Europa samlet set. Samtidig er det ikke svært at forestille sig, at de mennesker, der opnå asyl i et europæisk land, opnår bedre rettigheder, hvis de europæiske befolkninger er trygge ved, at deres eget hjemland ikke står alene med hele ansvaret i det tilfælde, at større flygtningestrømme søger mod EU. Hvis vi er fælles om ansvaret i Europa og skaber tryghed omkring, hvor mange mennesker, der kan opnå asyl i et medlemsland, er det mit håb, at hvert medlemsland vil have modet til at gøre en positiv indsats, der sikrer, at mennesker som opnå asyl i Europa, faktisk får mulighed for at klare sig selv.

8

SOCIAL

EU-borgere skal kunne modtage dagpenge efter kun en måned med tilknytning til det danske arbejdsmarked

Information om spørgsmålet

EU-Kommissionen, EU-Parlamentet og det rumænske formandskab for EU-Rådet blev i marts enige om, at EU-borgere skulle have adgang til danske dagpenge efter én måneds opsparing i en dansk a-kasse. Tidligere har det krævet tre måneders opsparing. Forslaget blev dog senere forkastet af EU-Rådet, der består af de 28 medlemslande. Det er nu op til det rumænske EU-formandskab at lave et nyt forslag til en aftale.


Uenig

Det sætter velfærdsstaten under pres, hvis udenlandske EU-borgere hurtigere får adgang til danske dagpenge. EU skal ikke blande sig i reglerne for, hvem der skal have adgang til danske dagpenge.

Enig

Social beskyttelse skal gælde alle EU-borgere. Det er også positivt for danskere bosiddende i et andet EU-land, at de hurtigere kan få adgang til dagpenge.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Mathias mener:

Dagpenge er en indkomstnedgangsforsikring og dagpengesystemet er i den grad med til at skabe velstand i Danmark, fordi systemet er en del af det fundament, som vores arbejdsmarkedsmodel er bygget på. Ingen af os kan opnå ret til dagpenge efter en måneds beskæftigelse, og dette skal selvfølgelig også gælde for EU-borgere i Danmark, når retten til dagpenge er noget man optjener som medlem af en a-kasse. Den vandrende europæiske arbejdstager, der betaler skat i Danmark og er medlem af en a-kasse, bidrager til det danske samfund, men risikerer selvfølgelig ledighed som alle andre. Vi må ikke diskriminere den vandrende arbejdstager på baggrund af nationalitet i EU, og derfor er det positivt, at man som EU-borger i Danmark har mulighed for at tegne en indkomstnedgangsforsikring. Forudsætningen for at modtage dagpenge i tilfælde af ledighed inden for det første års ansættelse i Danmark skal være, at den vandrende arbejdstager har været tilknyttet en ledighedsforsikring i det EU-medlemsland, hvor man tidligere har boet og arbejdet. Man skal kunne overføre sin anciennitet som medlem af en a-kasse fra et medlemsland til et andet, førend man kan modtage understøttelse. Kan man ikke dokumentere, at man har haft en indkomstnedgangsforsikring i et andet EU-land, skal man selvfølgelig ikke have dagpenge efter en måneds ansættelse i Danmark.

9

GRÆNSEKONTROL

Danmark skal udtræde af Schengen-samarbejdet og indføre permanent grænsekontrol

Information om spørgsmålet

Schengen-samarbejdet er et samarbejde mellem en række europæiske lande med det formål at skabe et fælles område uden indre grænser. Danmark har siden januar 2016 haft indført midlertidig grænsekontrol ved den dansk-tyske grænse. Det har Danmark kunnet gøre med udgangspunkt i reglerne for Schengen-grænserne, som tillader midlertidig grænsekontrol af hensyn til den interne sikkerhed og faren for, at terrorister krydser den danske grænse.


Uenig

Schengen-samarbejdet sikrer, at EU-borgere kan bevæge sig frit mellem EU’s medlemslande. Der skal ikke være permanent grænsekontrol, da det er for dyrt og ikke giver mere sikkerhed.

Enig

Danmark skal selv kunne bestemme over sine egne grænser og skal kunne indføre permanent grænsekontrol, så Danmark selv kan styre, hvem der kommer ind i landet.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Mathias mener:

Det er bestemt ikke uden omkostninger at genopføre grænserne mellem Danmark og de øvrige europæiske lande. Dels vil det begrænse vores mulighed for at rejse frit, dels vil det være bøvlet i forhold til vores samhandel med resten af Europa. Permanent grænsekontrol signalerer også, at Danmark ikke ønsker at være en del af det europæiske fællesskab. Jeg forstår indførelsen af grænsekontrol mellem Danmark og Tyskland som et luftkastel, der ikke løser de problemer, som man fra politisk side i Folketinget foregiver, at en genopført grænse faktisk kan løse. En permanent grænsekontrol er til gene for de fleste af os, men vil næppe stoppe grænseoverskridende kriminalitet, der finder sted i Danmark. Jeg ser hellere, at vi styrker Europol-samarbejdet i kampen mod organiseret kriminalitet i Europa, end at vi bruger penge på at bevogte veje ind i Danmark, som kriminelle alligevel let kan undgå.

10

MILJØ OG KLIMA

Der skal indføres en klimaafgift på flyrejser inden for EU

Information om spørgsmålet

Klimapolitik er en delt kompetence mellem EU og medlemslandene, og det diskuteres, om der skal indføres en afgift på flytransport, der er den mest klimabelastende transportform. Tyskland og Sverige er blandt de lande, der allerede har indført nationale afgifter på flytransport. Luftfart i EU er fritaget for moms- og brændstofafgifter modsat tog- og vejtransport.


Uenig

En klimafgift vil gøre det dyrere at rejse med fly. En afgift på flyrejser løser ikke de klimaudfordringer, som verden står overfor. EU skal heller ikke opkræve skatter og afgifter, og der skal ikke laves lovgivning, der indskrænker borgernes frihed.

Enig

En klimaafgift vil kunne kompensere for den CO2, som flyselskaberne udleder. Det vil også gøre det mere attraktivt at forske i og udvikle bæredygtigt biobrændstof. En klimaafgift kan også medvirke til færre flyrejser.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Mathias mener:

Den måde vi transporterer os mellem landene i Europa på i dag, er ikke holdbar. Vi ved, at afgifter regulerer vores forbrug, men samtidig, at afgifter rammer socialt skævt. Ikke desto mindre er klimaforandringerne så alvorlige, at vi er nødt til at gøre brug af alle instrumenter, der kan hjælpe med at sikre, at vores samfund bliver 100 % bæredygtigt. Som jeg ser det, vil en klimaafgift på flyrejser ikke kunne ændre vores adfærd tilstrækkeligt i forhold til, hvordan vi eksempelvis rejser, når vi skal på ferie. Perspektivet i at indføre en klimaafgift ligger derfor i, at penge der opkræves, går til forskning og udvikling inden for flybranchen, sådan at flyproducenterne kan modtage støtte til grøn innovation. Samtidig vil en afgift give flyselskaberne incitament til at anskaffe sig de mest muligt klimavenlige fly, fordi man derved kan tilbyde en lavere billetpris til forbrugerne.

11

ØKONOMI

Der skal være en mindstesats for selskabsskat i EU

Information om spørgsmålet

Selskabsskat er en skat, som virksomheder skal betale af profitten af deres forretninger. I dag fastsættes satserne for selskabsstaten af de nationale myndigheder og varierer derfor fra land til land. I Danmark er satsen for selskabsskat på 22 procent, mens den eksempelvis i Ungarn er på 10,8 procent. Hvis der skal være en fælles mindstesats for selskabsskatten, skal det besluttes enstemmigt blandt medlemslandene.


Uenig

EU skal ikke bestemme over dansk skattepolitik. Skattesatserne skal de enkelte medlemslande selv beslutte. Andre mener, at det er godt for mindre lande, at de kan konkurrere på selskabsskatten.

Enig

Der er behov for en fælles mindstesats for selskabsskatten, så EU’s lande ikke underbyder hinanden på selskabsskatten for at tiltrække investeringer og virksomheder.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Mathias mener:

En mindstesats for selskabsskat er et fornuftigt signal at sende som understregning af, at virksomheder i EU skal konkurrere på lige vilkår og bidrage til samfundet. Lige så vigtigt i forhold til opkrævning af virksomhedsskatter er det dog, at vi i Europa samordner og koordinerer, hvilke fradrag virksomheder kan opnå. Vi har brug for at samarbejde om fradrag, sådan at virksomheder, der opererer på tværs af landegrænser ikke har mulighed for at tilrettelægge deres aktiviteter efter 27 forskellige fradragssystemer med det resultat, at skat undgås.

12

MILJØ OG KLIMA

Det skal være forbudt at dyrke genmodificerede afgrøder (GMO) i EU

Information om spørgsmålet

Genmodificerede afgrøder betyder, at de er blevet gensplejset. For eksempel kan man ændre en kartoffel, så den bliver mere resistent over for sygdomme eller ukrudtsmidler. I årtusinder har man ændret og forbedret fødevarer, men med GMO kan man tage skridtet videre og gensplejse afgrøder, som ikke ville kunne splejses naturligt. I dag er reglerne i EU meget stramme, og det er svært at få godkendt nye afgrøder.


Uenig

Det skal være lovligt at dyrke genmodificerede afgrøder, hvis man vil fremtidssikre landbruget. Derudover kan det også give afgrøder, der er bedre rustet mod sygdom og klimaforandringer.

Enig

Det skal være forbudt at dyrke genmodificerede afgrøder af moralske og miljømæssige hensyn. Man bør være forsigtig med at arbejde med GMO af hensyn til den økologiske og biodynamiske produktion.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Mathias mener:

Vi skal tilgå GMO-afgrøder i Europa ud fra et forsigtighedsprincip, fordi den måde vi producerer fødevarer på naturligt har betydning for vores miljø og sundhed.

13

ØKONOMI

EU skal lave regler, der sikrer, at tech-virksomheder som Facebook, Google og Apple betaler skat i de EU-lande, hvor de tjener penge

Information om spørgsmålet

Man diskuterer i EU, om store tech-virksomheder som Facebook, Google og Apple skal tvinges til at betale mere i skat. Virksomhederne kan i dag undgå det ved at flytte deres overskud til lande med mere gunstige skattevilkår, både inden for og uden for EU. Europa-Kommissionen har derfor foreslået, at man skal beskatte virksomhederne af deres omsætning i de enkelte lande.


Uenig

Skat er et nationalt anliggende og skal opkræves ligeligt for alle virksomheder og lande. En særbeskatning af tech-virksomheder kan opfattes som en straftold og skabe en konflikt med USA. En skat på tech-virksomheder kan spredes til andre sektorer, som også vil kunne ramme europæiske virksomheder uden for EU.

Enig

Tech-virksomheder tjener mange penge på verdensplan og bør derfor også bidrage i de lande, hvor de tjener deres penge. Tech-virksomheder skal ligesom andre typer af virksomheder og borgere bidrage til samfundet og fællesskabet.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Mathias mener:

Tech-virksomheder skal, som alle andre virksomheder, betale skatter og afgifter, som vi har vedtaget, at virksomheder skal betale. Det er foruroligende, hvor stor en indflydelse Facebook, Google og Apple har på samfundet og dets udvikling, fordi store Tech-virksomheder sidder tungt på IT-infrastrukturen og derfor har magt i forhold til, hvilke informationer vi hver især har adgang til. Samtidig er det foruroligende, at brugeren af Facebooks, Googles og Apples services i realiteten er produktet, fordi de nævnte virksomheder tjener penge på at videresælge data, der beskriver vores adfærd som forbrugere. En fælleseuropæisk skatte- og afgiftspolitik inden for IT-området kan medvirke til at få styr på skattebetalingen, kontrol med den generelle IT-infrastruktur og at Tech-virksomheder betaler afgifter ved salg af data.

14

FORSVAR OG SIKKERHED

Forsvarsforbeholdet skal afskaffes, så Danmark kan deltage fuldt ud i EU's militære samarbejde

Information om spørgsmålet

Danmark har i dag et forbehold over for EU-samarbejdet på forsvarsområdet. Det betyder, at Danmark ikke kan deltage i militære operationer og i samarbejdet om udvikling og anskaffelse af militære kapaciteter. Det danske forsvarsforbehold blokerer imidlertid ikke for, at der udvikles et stadigt tættere forsvarssamarbejde mellem de øvrige EU-lande.


Uenig

Danmark deltager i forvejen i et internationalt militært forsvarssamarbejde i Nato. Danmark skal ikke afgive mere suverænitet til EU ved at afskaffe forsvarsforbeholdet. Andre mener også, at Danmark skal beholde forbeholdet, da de ikke ser EU som et militært samarbejde, men som et fredsprojekt.

Enig

Verdenssituationen gør, at Danmark bør afskaffe forsvarsforbeholdet og deltage tættere i et militært samarbejde med EU-landene. Afskaffelsen af forbeholdet kan også styrke dansk økonomi, da man kan spare penge på indkøb af militært udstyr gennem EU.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Mathias mener:

Der er meget positivt at sige om et tættere europæisk samarbejde inden for forsvarsområdet. Det er træls, at vores forbehold begrænser Danmarks indflydelse i forhold til udviklingen af en fælles forsvarspolitik. Grundlæggende deler alle medlemslande i EU det samme trusselsbillede. Konflikter i Europas naboregioner har betydning for det interne samarbejde i EU. Klimaforandringerne ændrer menneskers levevilkår i Europas naboregioner og er derfor bl.a. en sikkerhedspolitisk udfordring. Vi oplever angreb på valghandlinger og den digitale infrastruktur i europæiske lande. Jeg har det sådan, at et angreb på et EU-medlemsland de facto er et angreb på os alle sammen. Det gælder også medlemslande, der ikke er en del af NATO-samarbejdet. Derfor bør vi samarbejde inden for sikkerhedsområdet. Der er yderligere rigtig mange penge at spare på forsvarsbudgettet, ved at vi samordner vores militærkapacitet i EU og koordinerer indkøb til forsvaret. Penge som spares på forsvarsbudgettet, hvis vi samordner og koordinerer indkøb, kan bruges på andet end det, vi traditionelt forstår som militærkapacitet. Helt personligt mener jeg, at EU-medlemslandene med fordel kan investere i cybersikkerhed og etablere et fælles cyberforsvar, der er operationelt, uden at dette indbefatter risiko for tab af menneskeliv, og derfor adskiller sig væsentligt fra det traditionelle forsvar. IT-infrastruktur er fuldstændig afgørende for den måde, vi har indrettet samfundet på og vi skal altid være på forkant med fremtidens cyberangreb.

15

DANMARK OG EU

Danmark skal erstatte kronen med euroen

Information om spørgsmålet

Danmark har i dag et forbehold over for euroen, som betyder, at Danmark ikke er forpligtet til at indføre euroen som valuta. Et flertal af danskerne stemte i 2000 nej til at ophæve forbeholdet og indføre euroen. Selvom Danmark ikke har indført euroen, deltager Danmark dog stadigvæk i andre dele af eurosamarbejdet. Eksempelvis følger kronens kurs euroens kurs.


Uenig

Hvis Danmark deltager i euroen, mister vi vores egne muligheder for at føre penge- og finanspolitik. Danmark skal indordne sig for mange målsætninger, som eurolandene bestemmer.

Enig

Danmark vil undgå udsving i valutakursen, hvis man indfører euroen. Derudover vil det være lettere at sammenligne priser i Danmark med andre eurolande. Danmark vil få indflydelse på den økonomiske udvikling i EU.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Mathias mener:

Euroen er en succes. Også selvom euro-samarbejdet har haft sine udfordringer og der gentagende gange sås tvivl om, hvorvidt det kan lade sig gøre, at EU-medlemslande deler møntfod uden at føre en fælles finanspolitik. Euroen er et politisk projekt og ikke et økonomisk projekt. Styrken består i, at europæerne lettere kan indkøbe og afsætte varer og tjenesteydelser på tværs af landegrænser, idet den fælles mønt skaber vished omkring prisen, der handles for. Især virksomhederne har stor fordel af euro-samarbejdet, fordi kendskabet til den fælles møntfods værdi skaber tryghed i samhandel over tid og dermed grundlaget for, at europæiske virksomheder kan indgå langsigtede aftaler. Succesen som jeg støtter, er derfor, at euroen i praksis fungerer som fastkurspolitik, der medvirker til at skabe velstand i Europa, fordi vi får tryghed om den samhandel, der sikrer, at europæerne får det bedst mulige ud af de resurser, vi har. Dansk deltagelse i euro-samarbejdet kan kun ske ved en folkeafstemning, hvor jeg personligt vil stemme ’ja’.

16

SOCIAL

Det er positivt, at EU har vedtaget minimum 2 måneders øremærket barsel til mænd

Information om spørgsmålet

Europa-Parlamentet og EU-medlemslandene vedtog i januar 2019, at der skal øremærkes to måneders barsel til fædre og medmødre. De nuværende danske regler siger, at fædre og medmødre har ret til 2 ugers forældreorlov inden for de første 14 uger efter fødslen. Derudover har forældrene 32 uger, som de frit kan fordele mellem sig.


Uenig

Det er negativt, at EU blander sig i danske barselrettigheder, da det er et nationalt anliggende. Øremærket barsel vil også kunne gribe ind i forældrenes individuelle frihed til at fordele barsel mellem sig.

Enig

Det er positivt, at EU har vedtaget ændringerne, da det vil skabe bedre ligestilling på arbejdsmarkedet. Der er stadig stor forskel på, hvor lang barsel, moderen og faderen tager, og øremærket barsel vil skabe øget ligestilling.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Mathias mener:

Ligestilling mellem køn har meget tilbage at ønske og går begge veje. Det vil være af stor betydning for kvinders livstidsindkomst, hvis mænd tager større andel i barslen. Det er ligeledes principielt vigtigt, at vi anerkender fædres ret til barsel i et større omfang, end vi eksempelvis gør det i Danmark i dag. Det er vigtigt at understrege, at den fælleseuropæiske vedtagelse i forhold til barsel ikke betyder, at de europæiske lande skal føre en fuldstændig ensartet barselspolitik og at mænd ikke tvinges til at gøre brug af deres barselsrettigheder. I Danmark har mænd allerede ret til to ugers barsel. Det folketinget skal beslutte, er, om man tildeler mændene seks ugers yderligere barsel ud over de uger, som forældre i dag kan fordele mellem sig, eller om folketinget vælger at øremærke seks ugers yderligere barsel til mænd og fradrage disse i de uger, man deles om som forældre. Man kan med rimelighed stille spørgsmålstegn ved, om barsel er et politisk spørgsmål, som det giver mening at tage stilling til i den europæiske del af vores demokrati. Argumentet i parlamentets stillingtagen til øremærket barsel til mænd er begrundet i, at den vandrende arbejdstager i Europa har krav på at kende sine sociale rettigheder i alle EU-lande, fordi kendskabet til sociale rettigheder øger vores lyst til at søge arbejde på tværs af landegrænser. Jeg er både tilhænger af ligestilling mellem mænd og kvinder og af mindstestandarder i forhold til sociale rettigheder i EU, men jeg tvivler meget på, at den øremærkede barsel til mænd har en faktisk effekt i forhold til, om det bliver naturligt for os at søge arbejde uden for vores hjemland, hvis vi eksempelvis bliver udsat for arbejdsløshed.

17

TRANSPORT OG INFRASTRUKTUR

EU skal bruge flere penge på at udbygge et europæisk jernbanenet

Information om spørgsmålet

EU afsætter i dag penge til udvikling af infrastrukturen. EU har blandt andet vedtaget en række jernbanepakker – den seneste jernbanepakke skal bryde med monopoldannelsen på nationale jernbanenet. Der er stor forskel på jernbanenettene på tværs af EU’s medlemslande; nogle har veludviklede jernbanenet og effektive togtjenester, mens andre har aldrende infrastruktur og ringe servicekvalitet.


Uenig

Det er en national opgave at stå for transport og infrastruktur. EU skal ikke bruge penge på at udbygge et europæisk jernbanenet.

Enig

Der skal investeres flere penge i europæisk infrastruktur, som vil kunne forbinde de europæiske lande bedre og forkorte rejsetiden. Togtransport er en klimavenlig transportform, som vil være til gavn for klima og miljø.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Mathias mener:

Udviklingen af et bæredygtig transport i Europa lader meget tilbage at ønske. Et styrket samarbejde om at udbygge jernbanenettet er så absolut en løsning, der kan medvirke til at reducere antallet af kortdistancerejser med fly i Europa, hvilket vi skal gøre af hensyn til klimaet. Skal toget være et reelt alternativ til flyrejser i Europa, skal vi investere massivt i jernbanenettet og elektriske tog, så det bliver lettere at tilvælge den grønne rejse fra Danmark til bl.a. Stockholm, Hamborg og Berlin.

18

ØKONOMI

EU skal vedtage regler, der tvinger medlemslandene til at indføre skat på køb og salg af aktier og obligationer

Information om spørgsmålet

Man har i EU gennem flere år diskuteret, om der skal indføres en skat på finansielle transaktioner. En finansiel transaktion omfatter handel med eksempelvis aktier og obligationer mellem banker og andre finansielle institutioner. Spørgsmålet har splittet EU-landene, som ikke har kunnet nå til enighed. Beslutninger om skat vedtages enstemmigt i EU.


Uenig

En skat på aktier og obligationer kommer til at ramme almindelige borgere og folk, der sparer op til deres egen pension. Samtidig vil den ramme investeringerne i erhvervslivet og stille de europæiske pengeinstitutter dårligere i den globale konkurrence.

Enig

En skat på aktier og obligationer vil give penge til EU-landenes budgetter og kan være med til at adfærdsregulere de finansielle markeder. Det skal ikke være attraktivt at spekulere på højfrekvente handler.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Mathias mener:

Det medvirker til økonomisk stabilitet og udvikling i Europa, at vi som privatpersoner og pensionsopsparere har mulighed for at sprede vores investeringer på tværs af landegrænser, samt at europæiske virksomheder har fri mulighed for at foretage investeringer og have erhvervsaktiviteter i flere EU-medlemslande. Derfor er indførelsen af skat på køb og salg af aktier og obligationer en begrænsning, der risikerer at sænke den almindelig velstand i bl.a. Danmark. Det sagt, skal vi finde en fornuftig løsning i forhold til de former for spekulation, der er til skade for vores virksomheder og samfundsøkonomien.

19

SOCIAL

Danske børnepenge, der udbetales til EU-borgere, skal tilpasses indkomstniveauet i det land, hvor børnene bor

Information om spørgsmålet

I dag har EU-borgere, der bor, arbejder og betaler skat i et andet EU-land, ret til de samme sociale ydelser og bidrag som landets egne medborgere. Også selvom der kan være forskel på de enkelte medlemslandes leveomkostningsniveau. Flere lande mener, at andre EU-borgere udnytter deres goder. I Østrig har regeringen derfor indført nye regler i strid med EU, som betyder, at EU-borgere, der arbejder i landet, får mindre i børnetilskud, hvis deres børn bor i et EU-land med lavere leveomkostninger.


Uenig

Når arbejdstagere fra andre EU-lande bidrager med at indbetale til det danske velfærdssystem, skal de også kunne forvente de samme ydelser. Man kan ikke diskriminere EU-borgere på baggrund af deres nationalitet, så nogle kan få mere i børnepenge end andre.

Enig

Det presser den danske velfærdsstat og økonomi, hvis der udbetales børnepenge til udenlandske EU-borgere på et dansk satsniveau. Når børnene ikke bor i Danmark, har de ikke brug for samme sats som familier bosiddende i Danmark.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Mathias mener:

Bidrager man til det danske samfund som skatteborger, skal danskere og EU-borgere i Danmark have adgang til sociale ydelser. Alternativet er, at vi acceptere, at diskriminere borgere i Danmark på baggrund af nationalitet, hvilket er et dårligt signal at sende til EU-borgere, som danske virksomheder ønsker at rekruttere som medarbejdere. Vi indekserer heller ikke børnepenge internt i Danmark efter forskellen på leveomkostningerne mellem kommunerne i Danmark. Jeg mener derfor, at indeksering af børnepenge er en glidebane, vi ikke skal bevæge os ned af i Europa.

20

UDDANNELSE

Det skal være sværere for studerende fra andre EU-lande at få adgang til SU, når de studerer i Danmark

Information om spørgsmålet

I dag kan udenlandske EU-borgere få SU i Danmark, hvis de er taget til Danmark for primært at studere, men samtidig har lønnet beskæftigelse på mindst 10-12 timer ugentligt ved siden af studiet.


Uenig

Det skal ikke være sværere for studerende fra andre EU-lande at få adgang til SU. Udenlandske studerende beriger Danmark og bidrager til den danske samfundsøkonomi.

Enig

Der udbetales årligt mange penge i SU til studerende fra andre EU-lande. Der er en udgift for det danske samfund, da det ikke er garanteret, at de udenlandske studerende bliver i Danmark og arbejder efter endt uddannelse. Danmark skal ikke løfte andre EU-landes uddannelsesforpligtelser.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Mathias mener:

EU-borgere skal være skatteborgere og bidrage til det danske samfund, førend man kan modtage SU. Man kan altid diskutere, hvor mange timer studerende i Danmark fra EU-medlemslande skal arbejde for at opnå ret til SU. Som tommelfingerregel mener jeg, at EU-borgere skal være beskæftiget i det samme antal timer, som den gennemsnitlige danske studerende. Studerende i Danmark fra andre EU-medlemslande er en fantastisk god forretning for vores velfærdssamfund. De studerende, som vi formår at fastholde i beskæftigelse, bidrager over et arbejdsliv med langt flere skattekroner, end vi bruger på SU til europæere. Det sagt, bør folketinget og kommunerne, der huser uddannelsesinstitutioner, gøre en større indsats for, at europæiske studerende lærer dansk under studieårene, eftersom dansk er arbejdssproget hos langt de fleste virksomheder i Danmark.

21

DANMARK OG EU

Danmark skal tilslutte sig EU's Bankunion

Information om spørgsmålet

EU’s Bankunion er en EU-institution, som består af to elementer. Dels fører bankunionen fælles tilsyn med alle store europæiske banker, og dels ensarter den praksis for krisehåndtering af store og grænseoverskridende europæiske banker.


Uenig

Hvis Danmark tilslutter sig bankunionen, risikerer danske banker at blive tvangslukket af konkurrencehensyn og at skulle betale til krakelerende banker i EU. Bankunionen vil føre til, at de største banker bliver endnu større.

Enig

Hvis Danmark tilslutter sig bankunionen, vil det bidrage til finansiel stabilitet og fremme konkurrencen på det danske bankmarked. Det vil styrke bankerne, hvis de kommer i problemer. Danmark vil i højere grad kunne påvirke udviklingen af fælleseuropæiske regler, standarder og praksis, hvis de tilslutter sig bankunionen.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Mathias mener:

Danmark skal tilslutte sig bankunionen. Større banker har i dag forretningsaktiviteter i flere EU-medlemslande. Derfor bør tilsyn med bankernes aktiviteter tilgås som en grænseoverskridende samfundsopgave.

Hvor enig er du med Mathias von Jessen?

Svar på 21 spørgsmål og få svaret.

Tag testen