Lave K. Broch


Fakta

Alder
52 år
Beskæftigelse
Privat ansat/selvstændig
Uddannelse
Kandidat-/masteruddannelse
Opstillet i
2014

Læs mere

www.broch.dk
LinkedIn
Instagram
Twitter
Facebook

Derfor stiller jeg op

Jeg er varm tilhænger af internationalt samarbejde, men imod den EU-stat, som er under udvikling. Jeg har kæmpet for Folkebevægelsen mod EU i årtier fordi jeg ikke kan acceptere, at EU svækker vores demokrati og selvbestemmelse. Mit mål er, at Danmark skal frigøre sig fra EU, genindtræde i EFTA og styrke det nordiske samarbejde. Jeg ser gerne, at der etableres et nordisk statsforbund.

Politiske mærkesager

At Danmark ikke giver EU mere magt
Vi skal sige nej til EU's centralisering af magt. Jeg siger derfor klart nej til EU's bankunion, EU's militære projekt og forslag om at fjerne vetoretten på flere områder bl.a. skatteområdet. Hver gang vi giver EU mere magt svækkes vores demokrati og selvbestemmelse. Ingen folkevalgt politiker har ret til at stille lovforslag inden for de områder, hvor EU har magt.

At Danmark tager magten tilbage fra EU og styrker det nordiske samarbejde
Det er på tide at vi tager magten tilbage fra EU. Jeg ser gerne, at Danmark frigør sig fra EU, genindtræder i EFTA og styrker det nordiske samarbejde. Jeg ønsker, at vi laver et nordisk statsforbund. Det vil ikke kun være godt for Norden. Det vil også være godt for verden. Læs mere om det her: www.yggdrasil.fi/2016/09/ja-til-et-nordisk-statsforbund-nej-til-eu-staten/

Forhindre de værste skadevirkninger af EU-medlemskabet
Jeg vil som medlem af EU-parlamentet kæmpe for vores selvbestemmelse, demokratiet, miljøet, velfærden, sundheden, dyrevelfærden, og et globalt udsyn, og jeg vil aktivt kæmpe imod svindel og pamperi, Over 5000 embedsmænd i EU-kommissionen tjener mere end Danmarks statsminister og der svindles for milliarder af kroner. Det er skandaløst.

CV

Jeg er cand.scient.pol., officer af reserven i Beredskabsstyrelsen og aktiv i FN-forbundet. Jeg har sagt mit job op for at være EP-kandidat, men har tidligere arbejdet for bl.a. Folkebevægelsen mod EU, FN-forbundet og FN's nordiske informationskontor. Før jeg blev uddannet har jeg bl.a, haft fritidsjob på bondegårde, på et plejehjem og arbejdet i Illums forsendelsesafdeling.
1

DANMARK OG EU

Det er en fordel for Danmark at være med i EU

Information om spørgsmålet

Danmark har været medlem af EU-samarbejdet siden 1973. Danmark har en række EU-forbehold, som betyder, at Danmark står uden for det europæiske samarbejde om forsvar, euroen og dele af EU’s retspolitik.


Uenig

EU har for stor indflydelse på dansk lovgivning. EU-samarbejdet har udviklet sig for meget fra et økonomisk samarbejde til i dag også at omhandle eksempelvis forbruger- og miljøpolitik.

Enig

EU har styrket dansk økonomi med adgangen til det indre marked samt arbejdskraftens frie bevægelighed. Selvom Danmark afgiver suverænitet til EU, så giver EU flere fordele end ulemper.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Lave mener:

Nej EU-medlemskabet svækker vores demokrati og selvbestemmelse. Tænk blot på, at ingen folkevalgt politiker har ret til at stille lovforslag inden for de områder, hvor EU har magt. Det burde ingen demokrat kunne støtte! Derudover et EU til skade for miljøet, sundheden, dyrevelfærden, den nordiske velfærdsmodel og et globalt udsyn. Danmark betaler ca. 20 milliarder kroner til EU om året og får ca. 10-13 milliarder kroner retur. Der er derfor et tab på mellem 7 og 10 milliarder hvert år. Derudover er nytteværdien af EU-pengene, som kommer retur, mindre end, hvis vi selv havde magt over pengene. F.eks. har EU støttet udflytning af danske arbejdspladser, og det er jo ikke ligefrem en fordel for Danmark. EU's toldunion og andre EU-regler koster også Danmark dyrt. For mig er det største problem dog, at EU svækker vores demokrati og selvstændighed. Jeg arbejder derfor for, at Danmark frigør sig fra EU, genindtræder i EFTA og styrker det nordiske samarbejde. Jeg er tilhænger af et nordisk statsforbund. Et tættere nordisk samarbejde vil ikke kun være godt for Norden. Det vil også være godt for verden.

2

ARBEJDSMARKED

Arbejdskraftens frie bevægelighed inden for EU skal begrænses

Information om spørgsmålet

Arbejdskraftens frie bevægelighed er et af de grundlæggende principper i EU. Det betyder, at man som EU-borger som udgangspunkt har ret til at søge arbejde i et andet EU-land, arbejde uden arbejdstilladelse og bo i et andet EU-land, mens man arbejder. Derudover har man ret til at blive behandlet på lige fod med landets egne borgere med hensyn til arbejde, arbejdsvilkår og skattefordele.


Uenig

Det indre marked og arbejdskraftens frie bevægelighed sikrer økonomisk vækst i Danmark, og derfor skal det ikke begrænses.

Enig

De danske arbejdsvilkår kan blive presset, hvis andre EU-borgere kommer til Danmark og accepterer ringere vilkår. Der er risiko for velfærdsturisme, hvor udenlandske EU-borgere tager til Danmark, fordi satserne for sociale ydelser er høje.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Lave mener:

Jeg støtter, at mennesker kan bo, arbejde, studere, handle og rejse på tværs af grænser i Europa. Men jeg støtter ikke, at EU bestemmer over de danske velfærdsydelser og regler for hvornår udenlandske statsborgere har andre rettigheder i Danmark. Vi skal selv bestemme over optjeningsprincipper i forhold til velfærdsydelser.

3

MILJØ OG KLIMA

Medlemslandene skal udfase olie, gas og kul tidligere end 2050

Information om spørgsmålet

Europa-Kommissionen kom i 2018 med sin langsigtede klimastrategi, der sætter retningen for EU’s klimaindsats frem mod 2050. Her lægges der op til at gøre EU klimaneutral i 2050. Kommissionens udspil skal nu drøftes mellem EU’s medlemslande, Europa-Parlamentet og den bredere offentlighed i løbet af 2019.


Uenig

Det skal være op til medlemslandene selv at beslutte, hvor hurtigt de vil og kan udfase brugen af olie, gas og kul.

Enig

Hvis der skal gøres noget ved klimaudfordringerne, skal EU hurtigst muligt udfase olie, gas og kul og i stedet kun bruge vedvarende energi. Hvis det skal nytte noget, er tiltagene nødt til at ske på europæisk plan.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Lave mener:

Der er brug for en grøn omstilling. Vores klode trues af miljøforurering. Jeg ser gerne, at den sker langt tid før 2050 og jeg mener ikke, at EU må begrænse Danmarks muligheder for at gå foran.

4

MIGRATION

EU skal forebygge migration fra afrikanske lande ved at øge den økonomiske støtte

Information om spørgsmålet

Det diskuteres politisk, om EU skal sende flere penge til det afrikanske kontinent for at støtte indsatser, der blandt andet skal forebygge migration til og fra Afrika. EU har i 2015 etableret en Trustfond for Afrika, hvor man har udbetalt over tre milliarder euro. Fonden har til formål at bekæmpe årsager til migration ved at støtte den økonomiske udvikling i landene og forbedre håndteringen af migranter i transit- og oprindelseslande.


Uenig

EU skal ikke betale flere penge til det afrikanske kontinent, end EU gør i dag. Samtidig kan det være svært at måle, om den økonomiske indsats rent faktisk virker.

Enig

Der er behov for at øge den økonomiske støtte for at fremme den økonomiske udvikling og forebygge migrationen fra det afrikanske kontinent til Europa.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Lave mener:

EU er selv med til at svække mulighederne for bæredygtig udvikling i Afrika. F.eks. begår fiskefartøjer fra EU overfiskeri uden for de afrikanske kyster, og det ødelægger livsgrundlaget for de lokale fiskere og deres familier. Derudover betyder eksport af våben fra EU, at der skabes mere usikkerhed i flere afrikanske lande. EU støtter våbenindustrien og derfor er EU medansvarlig for denne våbeneksport. EU's handelspolitik er også problematisk. Jeg mener derfor, at det er på tide at den skadelige EU-politik stoppes. Samtidigt er det afgørende, at vi styrker støtten til FN's udviklingsarbejde og FN's flygtningeorganisation UNHCR. En fælles nordisk indsats gennem FN for en mere bæredygtig udvikling i Afrika vil gøre mere gavn end, at vi sender penge gennem EU.

5

GRÆNSEKONTROL

Der skal bruges flere penge på kontrol ved EU's ydre grænser

Information om spørgsmålet

Kontrollen af EU’s ydre grænse koordineres af EU’s grænseagentur, Frontex. Frontex har ikke selv operationelle beføjelser, men hjælper medlemsstaterne med at koordinere deres operationelle samarbejde med det formål at styrke sikkerheden ved EU’s ydre grænse. EU’s ledere besluttede i 2018 at styrke Frontex’ rolle, og på den baggrund foreslog EU-Kommissionen at øge antallet af ansatte til 10.000 senest i 2020.


Uenig

Der er ikke behov for flere penge til kontrol, da der bliver brugt rigeligt med ressourcer i forvejen. Medlemslandene har selv en forpligtigelse til at sikre deres grænser.

Enig

Der er behov for at styrke kontrollen af EU’s ydre grænser, så der kan være åbne grænser mellem landene i Europa.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Lave mener:

Jeg opfatter ikke EU's grænser, som Danmarks grænser. Jeg mener, at vi i Danmark selv skal have kontrol over vores grænser, og jeg ønsker ikke, at EU skal blande sig i dansk grænsekontrol.

6

FORSVAR OG SIKKERHED

EU-landene skal samarbejde mere på militær- og forsvarsområdet

Information om spørgsmålet

Der er i dag samarbejde mellem EU-landene på militær- og forsvarsområdet med for eksempel fælles fredsbevarende missioner. EU har netop udvidet deres samarbejde med det såkaldte permanent strukturerede samarbejde (PESCO), hvor man vil etablere en europæisk forsvarsfond, tilskynde til investering i forsvarsindustrien og styrke det indre forsvarsmarked. EU-landene brugte i 2015 cirka 200 milliarder euro, hvilket gør det til verdens næststørste militære budget efter USA.


Uenig

EU er ikke et militært samarbejde, men skabt som et fredsprojekt. Det skal være op til medlemslandene selv at bestemme over forsvarspolitikken.

Enig

På grund af udviklingen rundt i verden – med fremkomsten af nye trusler – er det nødvendigt, at EU øger samarbejdet på militær- og forsvarsområdet.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Lave mener:

Nej jeg er klar imod EU's militære projekt. EU's militarisering vil ikke skabe mere sikkerhed i verden. Danmark bør fastholde forsvarsforbeholdet. Og jeg mener, at de nordiske lande bør styrke vores sikkerhedspolitiske samarbejde. Se her: http://broch.dk/?p=1921

7

MIGRATION

Flygtninge skal fordeles ligeligt mellem EU's medlemslande

Information om spørgsmålet

EU’s regler betyder, at flygtninge skal søge om asyl i det første land, de kommer til. Det er ofte Italien, Grækenland eller Spanien. Man har i EU diskuteret, om man skal fordele flygtninge mere ligeligt mellem medlemslandene for at sikre, at alle medlemslande deler ansvaret for asylansøgere. Danmark har et retsforbehold, som gør, at vi ikke selv er en del af beslutningen på flygtningeområdet. Danmark er dog nødt til at acceptere regler, hvis man fortsat vil have en parallelaftale om at deltage i det såkaldte Dublin-system, der er grundpillen i det europæiske asylsamarbejde.


Uenig

EU-lande skal ikke tvinges til at tage imod flygtninge, hvis deres nationale parlamenter siger fra. Andre mener, at flygtninge ikke skal omfordeles, men sendes hjem til deres hjemlande eller lejre i nærområder.

Enig

Der er behov for fælles og mere solidariske løsninger, hvor alle medlemslandene deler ansvaret. Det er ikke rimeligt, at få lande skal tage størstedelen af flygtningene.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Lave mener:

Jeg støtter ikke, at vi giver EU magt på flygtningeområdet, men jeg ser gerne, at vi laver et mellemstatsligt samarbejde og ikke kun med EU-lande, men med alle sikre lande. I dette samarbejde kan der være en fordelingsnøgle, men den skal vi nå frem til mellemstatsligt. Vi er dog også nødt til at have en sammenhængende politik på flygtningeområdet. For mig betyder det, at vi ser på årsagerne til at mennesker flygter, vi hjælper flygtninge i akut nød og vi støtter FN's flygtningeorganisation UNHCR samt ser på fastlåste konflikter, og hvad der kan gøres for at fredsmægle. Flere lande uden for EU har brug for støtte til at håndtere de mange flygtninge. Det gælder f.eks. Libanon og Pakistan. Det er også min holdning, at Danmark igen bør tage imod 500 FN-kvoteflygtninge om året. FN's kvoteflygtninge er mennesker, som er blandt de svageste. Når det gælder årsagerne til at mennesker flygter for at overleve, så er der brug for, at vi i Danmark stopper med at deltage i angrebskrige. Irak-krigen har ødelagt meget. Jeg mener derfor det er på tide, at vi ændrer vores udenrigs- og sikkerhedspolitik. Vi skal ikke deltage i angrebskrige og vi bør kun deltage i militære aktioner "out of area" hvis det er under FN.

8

SOCIAL

EU-borgere skal kunne modtage dagpenge efter kun en måned med tilknytning til det danske arbejdsmarked

Information om spørgsmålet

EU-Kommissionen, EU-Parlamentet og det rumænske formandskab for EU-Rådet blev i marts enige om, at EU-borgere skulle have adgang til danske dagpenge efter én måneds opsparing i en dansk a-kasse. Tidligere har det krævet tre måneders opsparing. Forslaget blev dog senere forkastet af EU-Rådet, der består af de 28 medlemslande. Det er nu op til det rumænske EU-formandskab at lave et nyt forslag til en aftale.


Uenig

Det sætter velfærdsstaten under pres, hvis udenlandske EU-borgere hurtigere får adgang til danske dagpenge. EU skal ikke blande sig i reglerne for, hvem der skal have adgang til danske dagpenge.

Enig

Social beskyttelse skal gælde alle EU-borgere. Det er også positivt for danskere bosiddende i et andet EU-land, at de hurtigere kan få adgang til dagpenge.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Lave mener:

Nej, EU skal slet ikke blande sig i de danske velfærdsydelser. Vi skal selv kunne lave regler for optjeningsprincipper til danske velfærdsydelser. EU's indblanding truer den nordiske velfærdsmodel.

9

GRÆNSEKONTROL

Danmark skal udtræde af Schengen-samarbejdet og indføre permanent grænsekontrol

Information om spørgsmålet

Schengen-samarbejdet er et samarbejde mellem en række europæiske lande med det formål at skabe et fælles område uden indre grænser. Danmark har siden januar 2016 haft indført midlertidig grænsekontrol ved den dansk-tyske grænse. Det har Danmark kunnet gøre med udgangspunkt i reglerne for Schengen-grænserne, som tillader midlertidig grænsekontrol af hensyn til den interne sikkerhed og faren for, at terrorister krydser den danske grænse.


Uenig

Schengen-samarbejdet sikrer, at EU-borgere kan bevæge sig frit mellem EU’s medlemslande. Der skal ikke være permanent grænsekontrol, da det er for dyrt og ikke giver mere sikkerhed.

Enig

Danmark skal selv kunne bestemme over sine egne grænser og skal kunne indføre permanent grænsekontrol, så Danmark selv kan styre, hvem der kommer ind i landet.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Lave mener:

Dette er et område, hvor der er brug for at tænke nordisk. Schengen-samarbejdet er i stor krise, og har været det i flere år. Dette er ikke optimalt. Jeg er klar modstander af paskontrol mellem de nordiske lande, og vil gøre hvad jeg kan for at forsvare den nordiske pasunion. Jeg ser gerne, at vi kan fortsætte i et passamarbejde med de øvrige Schengen-lande, men jeg kan ikke acceptere, at der er paskontrol mellem nordiske lande. Det er til skade for ikke mindst Øresunds-regionen. Derfor mener jeg, at de nordiske lande bør overveje om Norden skal erstatte Schengen-samarbejdet med et nyt samarbejde, hvor vi laver en venlig og effektiv paskontrol til resten af EU.

10

MILJØ OG KLIMA

Der skal indføres en klimaafgift på flyrejser inden for EU

Information om spørgsmålet

Klimapolitik er en delt kompetence mellem EU og medlemslandene, og det diskuteres, om der skal indføres en afgift på flytransport, der er den mest klimabelastende transportform. Tyskland og Sverige er blandt de lande, der allerede har indført nationale afgifter på flytransport. Luftfart i EU er fritaget for moms- og brændstofafgifter modsat tog- og vejtransport.


Uenig

En klimafgift vil gøre det dyrere at rejse med fly. En afgift på flyrejser løser ikke de klimaudfordringer, som verden står overfor. EU skal heller ikke opkræve skatter og afgifter, og der skal ikke laves lovgivning, der indskrænker borgernes frihed.

Enig

En klimaafgift vil kunne kompensere for den CO2, som flyselskaberne udleder. Det vil også gøre det mere attraktivt at forske i og udvikle bæredygtigt biobrændstof. En klimaafgift kan også medvirke til færre flyrejser.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Lave mener:

Jeg ønsker dog ikke, at EU skal bestemme over en sådan afgift. Jeg ønsker, at Danmark selv skal have lov til at indføre en afgift på flybrændstof. En sådan afgift vil betyde, at flyselskaberne bliver motiverede til at flyve mere hensigtsmæssigt. Men man må ikke indføre den i dag på grund af EU-regler.

11

ØKONOMI

Der skal være en mindstesats for selskabsskat i EU

Information om spørgsmålet

Selskabsskat er en skat, som virksomheder skal betale af profitten af deres forretninger. I dag fastsættes satserne for selskabsstaten af de nationale myndigheder og varierer derfor fra land til land. I Danmark er satsen for selskabsskat på 22 procent, mens den eksempelvis i Ungarn er på 10,8 procent. Hvis der skal være en fælles mindstesats for selskabsskatten, skal det besluttes enstemmigt blandt medlemslandene.


Uenig

EU skal ikke bestemme over dansk skattepolitik. Skattesatserne skal de enkelte medlemslande selv beslutte. Andre mener, at det er godt for mindre lande, at de kan konkurrere på selskabsskatten.

Enig

Der er behov for en fælles mindstesats for selskabsskatten, så EU’s lande ikke underbyder hinanden på selskabsskatten for at tiltrække investeringer og virksomheder.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Lave mener:

EU skal ikke have magt over dansk skattelovgivning, men jeg støtter, at vi mellemstatsligt når frem til en mindstesats for selskabsskat i EU og OECD.

12

MILJØ OG KLIMA

Det skal være forbudt at dyrke genmodificerede afgrøder (GMO) i EU

Information om spørgsmålet

Genmodificerede afgrøder betyder, at de er blevet gensplejset. For eksempel kan man ændre en kartoffel, så den bliver mere resistent over for sygdomme eller ukrudtsmidler. I årtusinder har man ændret og forbedret fødevarer, men med GMO kan man tage skridtet videre og gensplejse afgrøder, som ikke ville kunne splejses naturligt. I dag er reglerne i EU meget stramme, og det er svært at få godkendt nye afgrøder.


Uenig

Det skal være lovligt at dyrke genmodificerede afgrøder, hvis man vil fremtidssikre landbruget. Derudover kan det også give afgrøder, der er bedre rustet mod sygdom og klimaforandringer.

Enig

Det skal være forbudt at dyrke genmodificerede afgrøder af moralske og miljømæssige hensyn. Man bør være forsigtig med at arbejde med GMO af hensyn til den økologiske og biodynamiske produktion.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Lave mener:

Jeg er skeptisk overfor GMO-afgrøder og mener, at der må laves mere uvildig forskning, så vi er sikre på, at GMO-afgrøder ikke er til skade for mennesker og natur. Danmark skal selv bestemme på området.

13

ØKONOMI

EU skal lave regler, der sikrer, at tech-virksomheder som Facebook, Google og Apple betaler skat i de EU-lande, hvor de tjener penge

Information om spørgsmålet

Man diskuterer i EU, om store tech-virksomheder som Facebook, Google og Apple skal tvinges til at betale mere i skat. Virksomhederne kan i dag undgå det ved at flytte deres overskud til lande med mere gunstige skattevilkår, både inden for og uden for EU. Europa-Kommissionen har derfor foreslået, at man skal beskatte virksomhederne af deres omsætning i de enkelte lande.


Uenig

Skat er et nationalt anliggende og skal opkræves ligeligt for alle virksomheder og lande. En særbeskatning af tech-virksomheder kan opfattes som en straftold og skabe en konflikt med USA. En skat på tech-virksomheder kan spredes til andre sektorer, som også vil kunne ramme europæiske virksomheder uden for EU.

Enig

Tech-virksomheder tjener mange penge på verdensplan og bør derfor også bidrage i de lande, hvor de tjener deres penge. Tech-virksomheder skal ligesom andre typer af virksomheder og borgere bidrage til samfundet og fællesskabet.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Lave mener:

Jeg støtter, at tech-virksomheder betaler skat, hvor de tjener pengene, men jeg mener, at Danmark selv bør kræve dette. EU skal ikke blande sig i dansk skattelovgivning.

14

FORSVAR OG SIKKERHED

Forsvarsforbeholdet skal afskaffes, så Danmark kan deltage fuldt ud i EU's militære samarbejde

Information om spørgsmålet

Danmark har i dag et forbehold over for EU-samarbejdet på forsvarsområdet. Det betyder, at Danmark ikke kan deltage i militære operationer og i samarbejdet om udvikling og anskaffelse af militære kapaciteter. Det danske forsvarsforbehold blokerer imidlertid ikke for, at der udvikles et stadigt tættere forsvarssamarbejde mellem de øvrige EU-lande.


Uenig

Danmark deltager i forvejen i et internationalt militært forsvarssamarbejde i Nato. Danmark skal ikke afgive mere suverænitet til EU ved at afskaffe forsvarsforbeholdet. Andre mener også, at Danmark skal beholde forbeholdet, da de ikke ser EU som et militært samarbejde, men som et fredsprojekt.

Enig

Verdenssituationen gør, at Danmark bør afskaffe forsvarsforbeholdet og deltage tættere i et militært samarbejde med EU-landene. Afskaffelsen af forbeholdet kan også styrke dansk økonomi, da man kan spare penge på indkøb af militært udstyr gennem EU.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Lave mener:

Jeg blev faktisk aktiv EU-modstander, da jeg læste Maastricht-traktaten, som teenager og så at EU havde militære ambitioner. Jeg kan slet ikke støtte EU's militære projekt. EU sender milliarder af skattekroner til en våbenindustri, der vedvarende krænker menneskerettighederne og begår krigsforbrydelser/folkedrab. F.eks. solgte Frankrig våben til regimet i Rwanda mens folkedrabet blev udført for 25 år siden, og Frankrig sælger våben til Saudi Arabien, der begår krigsforbrydelser i Yemen. EU's støtte til våbenindustrien er dermed med til at skabe ufred i verden. Det bør fordømmes. EU's militære projekt kan også bidrage til global oprustning. Jeg ønsker, at vi skal gå en anden vej og har lavet 10 sikkerhedspolitiske visioner for Norden: http://broch.dk/?p=1921

15

DANMARK OG EU

Danmark skal erstatte kronen med euroen

Information om spørgsmålet

Danmark har i dag et forbehold over for euroen, som betyder, at Danmark ikke er forpligtet til at indføre euroen som valuta. Et flertal af danskerne stemte i 2000 nej til at ophæve forbeholdet og indføre euroen. Selvom Danmark ikke har indført euroen, deltager Danmark dog stadigvæk i andre dele af eurosamarbejdet. Eksempelvis følger kronens kurs euroens kurs.


Uenig

Hvis Danmark deltager i euroen, mister vi vores egne muligheder for at føre penge- og finanspolitik. Danmark skal indordne sig for mange målsætninger, som eurolandene bestemmer.

Enig

Danmark vil undgå udsving i valutakursen, hvis man indfører euroen. Derudover vil det være lettere at sammenligne priser i Danmark med andre eurolande. Danmark vil få indflydelse på den økonomiske udvikling i EU.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Lave mener:

Nej, Danmark skal fastholde kronen, og vi skal også sige nej til euro-landenes bankunion.

16

SOCIAL

Det er positivt, at EU har vedtaget minimum 2 måneders øremærket barsel til mænd

Information om spørgsmålet

Europa-Parlamentet og EU-medlemslandene vedtog i januar 2019, at der skal øremærkes to måneders barsel til fædre og medmødre. De nuværende danske regler siger, at fædre og medmødre har ret til 2 ugers forældreorlov inden for de første 14 uger efter fødslen. Derudover har forældrene 32 uger, som de frit kan fordele mellem sig.


Uenig

Det er negativt, at EU blander sig i danske barselrettigheder, da det er et nationalt anliggende. Øremærket barsel vil også kunne gribe ind i forældrenes individuelle frihed til at fordele barsel mellem sig.

Enig

Det er positivt, at EU har vedtaget ændringerne, da det vil skabe bedre ligestilling på arbejdsmarkedet. Der er stadig stor forskel på, hvor lang barsel, moderen og faderen tager, og øremærket barsel vil skabe øget ligestilling.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Lave mener:

Jeg synes dog ikke EU skal blande sig i dansk barsel. Og det er især besynderligt når medlemmer af EU-parlamentet ikke har ret til barsel. Men når det er sagt, så synes jeg godt, at Danmark selv kan øremærke barsel til mænd. Men det er noget, som vi selv skal bestemme over i Danmark.

17

TRANSPORT OG INFRASTRUKTUR

EU skal bruge flere penge på at udbygge et europæisk jernbanenet

Information om spørgsmålet

EU afsætter i dag penge til udvikling af infrastrukturen. EU har blandt andet vedtaget en række jernbanepakker – den seneste jernbanepakke skal bryde med monopoldannelsen på nationale jernbanenet. Der er stor forskel på jernbanenettene på tværs af EU’s medlemslande; nogle har veludviklede jernbanenet og effektive togtjenester, mens andre har aldrende infrastruktur og ringe servicekvalitet.


Uenig

Det er en national opgave at stå for transport og infrastruktur. EU skal ikke bruge penge på at udbygge et europæisk jernbanenet.

Enig

Der skal investeres flere penge i europæisk infrastruktur, som vil kunne forbinde de europæiske lande bedre og forkorte rejsetiden. Togtransport er en klimavenlig transportform, som vil være til gavn for klima og miljø.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Lave mener:

Jeg ser gerne, at vi bruger flere penge på at udbygge jernbanenettet, men jeg mener ikke, at det er noget, som EU skal bestemme over, da EU's indblanding med jernbanedirektiverne har svækket jernbanerne og DSB. Jeg ser heller, at vi frigør os fra EU's jernbanelovgivning, og styrker jernbanerne nationalt og i samarbejde med andre landes jernbaner.

18

ØKONOMI

EU skal vedtage regler, der tvinger medlemslandene til at indføre skat på køb og salg af aktier og obligationer

Information om spørgsmålet

Man har i EU gennem flere år diskuteret, om der skal indføres en skat på finansielle transaktioner. En finansiel transaktion omfatter handel med eksempelvis aktier og obligationer mellem banker og andre finansielle institutioner. Spørgsmålet har splittet EU-landene, som ikke har kunnet nå til enighed. Beslutninger om skat vedtages enstemmigt i EU.


Uenig

En skat på aktier og obligationer kommer til at ramme almindelige borgere og folk, der sparer op til deres egen pension. Samtidig vil den ramme investeringerne i erhvervslivet og stille de europæiske pengeinstitutter dårligere i den globale konkurrence.

Enig

En skat på aktier og obligationer vil give penge til EU-landenes budgetter og kan være med til at adfærdsregulere de finansielle markeder. Det skal ikke være attraktivt at spekulere på højfrekvente handler.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Lave mener:

Nej EU skal ikke have magt på skatteområdet.

19

SOCIAL

Danske børnepenge, der udbetales til EU-borgere, skal tilpasses indkomstniveauet i det land, hvor børnene bor

Information om spørgsmålet

I dag har EU-borgere, der bor, arbejder og betaler skat i et andet EU-land, ret til de samme sociale ydelser og bidrag som landets egne medborgere. Også selvom der kan være forskel på de enkelte medlemslandes leveomkostningsniveau. Flere lande mener, at andre EU-borgere udnytter deres goder. I Østrig har regeringen derfor indført nye regler i strid med EU, som betyder, at EU-borgere, der arbejder i landet, får mindre i børnetilskud, hvis deres børn bor i et EU-land med lavere leveomkostninger.


Uenig

Når arbejdstagere fra andre EU-lande bidrager med at indbetale til det danske velfærdssystem, skal de også kunne forvente de samme ydelser. Man kan ikke diskriminere EU-borgere på baggrund af deres nationalitet, så nogle kan få mere i børnepenge end andre.

Enig

Det presser den danske velfærdsstat og økonomi, hvis der udbetales børnepenge til udenlandske EU-borgere på et dansk satsniveau. Når børnene ikke bor i Danmark, har de ikke brug for samme sats som familier bosiddende i Danmark.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Lave mener:

Jeg ser gerne, at Danmark selv bestemmer på området. I stedet for at lave forskellige satser kunne vi se på muligheden for at lave en ordning, hvor man over tid optjener retten til danske børnepenge, hvis man betaler skal i Danmark.

20

UDDANNELSE

Det skal være sværere for studerende fra andre EU-lande at få adgang til SU, når de studerer i Danmark

Information om spørgsmålet

I dag kan udenlandske EU-borgere få SU i Danmark, hvis de er taget til Danmark for primært at studere, men samtidig har lønnet beskæftigelse på mindst 10-12 timer ugentligt ved siden af studiet.


Uenig

Det skal ikke være sværere for studerende fra andre EU-lande at få adgang til SU. Udenlandske studerende beriger Danmark og bidrager til den danske samfundsøkonomi.

Enig

Der udbetales årligt mange penge i SU til studerende fra andre EU-lande. Der er en udgift for det danske samfund, da det ikke er garanteret, at de udenlandske studerende bliver i Danmark og arbejder efter endt uddannelse. Danmark skal ikke løfte andre EU-landes uddannelsesforpligtelser.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Lave mener:

Jeg har samme holdning på dette område, som jeg har angående andre velfærdsydelser. Jeg mener, at der må gælde et optjeningsprincip, så modtager af SU har boet i Danmark i en periode og betalt skat. Nordiske statsborgere og dansksindende sydslesvigere skal dog have ret til SU fra dag et. Og danskere bør have samme ret i de andre nordiske lande.

21

DANMARK OG EU

Danmark skal tilslutte sig EU's Bankunion

Information om spørgsmålet

EU’s Bankunion er en EU-institution, som består af to elementer. Dels fører bankunionen fælles tilsyn med alle store europæiske banker, og dels ensarter den praksis for krisehåndtering af store og grænseoverskridende europæiske banker.


Uenig

Hvis Danmark tilslutter sig bankunionen, risikerer danske banker at blive tvangslukket af konkurrencehensyn og at skulle betale til krakelerende banker i EU. Bankunionen vil føre til, at de største banker bliver endnu større.

Enig

Hvis Danmark tilslutter sig bankunionen, vil det bidrage til finansiel stabilitet og fremme konkurrencen på det danske bankmarked. Det vil styrke bankerne, hvis de kommer i problemer. Danmark vil i højere grad kunne påvirke udviklingen af fælleseuropæiske regler, standarder og praksis, hvis de tilslutter sig bankunionen.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Lave mener:

Nej bestemt ikke. EU's bankunion kan ende med at koste os dyrt selv om EU-tilhængerne siger noget andet. Derudover er det en bankunion for euro-landene og bankunionen giver magt til ECB (eurolandendes centralbank). Danmark er ikke et euroland, så vi skal ikke med i EU's bankunion. Hvis regeringen efter EU-parlamentsvalget foreslår en dansk indlemmelse, så vil jeg kæmpe for, at vi får en folkeafstemning. Bankunionen kan også blive et problem for bankerne på Færøerne og i Grønland, og jeg ønsker ikke at vi skal svække Rigsfællesskabet.

Hvor enig er du med Lave K. Broch?

Svar på 21 spørgsmål og få svaret.

Tag testen