Troels Stru Schmidt


Fakta

Alder
42 år
Beskæftigelse
Offentligt ansat
Uddannelse
Ph.d.-uddannelse
Opstillet i
2014

Læs mere

Blog
LinkedIn
Instagram
Twitter
Facebook

Derfor stiller jeg op

Jeg er 36 år, far til tre og ville helst bare lege med vores børn og passe vores køkkenhave. Men der bliver ingen køkkenhave, når vores børn vokser op, hvis olielobbyen sender os flere temperaturstigninger, og landbruget sender os flere pesticidrester. Jeg har boet i 5 lande, arbejdet for FN og med mine egne øjne set, hvordan vi skaber flygtninge, når vi smadrer miljøet og dropper klimabistanden.

Politiske mærkesager

Klimakrisen skal løses nu
Brug EUs landbrugsstøtte på bæredygtigt landbrug, lad os få mere vild natur og beskyt de sårbare vådområder. Vi skal have 100% vedvarende energi og grøn transport i Europa.

Skab international udvikling - ikke klimaflygtninge
Vi har 200 mio. klimaflygtninge om bare én generation, hvis vi ikke gør noget. Stop besparelserne på klimabistanden, og skab jobs i de fattigste lande.

Bekæmp den absurde globale ulighed
Ulighed i verden har skabt vrede, racisme, Brexit og Trump. Selv i Danmark har vi 65.000 fattige børn. Lad os få en international finansskat og hårde straffe til økonomiske banditter.

CV

Jeg har arbejdet med udviklingspolitik og menneskerettigheder i 15 år. Med min baggrund i forskning, FN-job og en række NGO-projekter, har jeg lært, at vi ikke skal tale om flygtninge som et problem. I stedet skal vi løse de problemer, som skaber flygtninge. Jeg har undervist på mange niveauer, men også været i verdens brandpunkter, mødt klimaflygtninge og set, hvordan vi skaber global udvikling.
1

DANMARK OG EU

Det er en fordel for Danmark at være med i EU

Information om spørgsmålet

Danmark har været medlem af EU-samarbejdet siden 1973. Danmark har en række EU-forbehold, som betyder, at Danmark står uden for det europæiske samarbejde om forsvar, euroen og dele af EU’s retspolitik.


Uenig

EU har for stor indflydelse på dansk lovgivning. EU-samarbejdet har udviklet sig for meget fra et økonomisk samarbejde til i dag også at omhandle eksempelvis forbruger- og miljøpolitik.

Enig

EU har styrket dansk økonomi med adgangen til det indre marked samt arbejdskraftens frie bevægelighed. Selvom Danmark afgiver suverænitet til EU, så giver EU flere fordele end ulemper.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Troels mener:

Det eneste, vi kan melde os ud af, er indflydelse. EU er langt fra perfekt, men vi kan se på Englands Brexit-kaos, at det virkelig er dumt at stå uden for vores europæiske samarbejde. Vi skal ikke fejre EU som noget herligt i sig selv; vi skal konstruktivt bruge vores europæiske samarbejde til at skabe en verden, hvor færre må flygte fra deres hjemland, og hvor vi passer på hinanden og på naturen. Der er ingen tvivl om, at samarbejde er den eneste vej frem, når vi skal løse verdens store problemer. Det er kun Europa, som kan løse klimakrisen. Og det er kun Europa, som kæmper for menneskerettigheder og demokrati ude omkring i verden. Selvom EU kunne gøre meget mere, er vi lysår foran verdens andre stormagter - tænk bare på, hvordan USA opfører sig i øjeblikket. Det er medlemslandene, der bestemmer i EU, og når EU tager dårlige beslutninger, skyldes det, at så mange lande har højrepopulistiske og gammelkonservative regeringer. Lad os kæmpe for at styre EU i en grøn og retfærdig retning.

2

ARBEJDSMARKED

Arbejdskraftens frie bevægelighed inden for EU skal begrænses

Information om spørgsmålet

Arbejdskraftens frie bevægelighed er et af de grundlæggende principper i EU. Det betyder, at man som EU-borger som udgangspunkt har ret til at søge arbejde i et andet EU-land, arbejde uden arbejdstilladelse og bo i et andet EU-land, mens man arbejder. Derudover har man ret til at blive behandlet på lige fod med landets egne borgere med hensyn til arbejde, arbejdsvilkår og skattefordele.


Uenig

Det indre marked og arbejdskraftens frie bevægelighed sikrer økonomisk vækst i Danmark, og derfor skal det ikke begrænses.

Enig

De danske arbejdsvilkår kan blive presset, hvis andre EU-borgere kommer til Danmark og accepterer ringere vilkår. Der er risiko for velfærdsturisme, hvor udenlandske EU-borgere tager til Danmark, fordi satserne for sociale ydelser er høje.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Troels mener:

Åbne grænser og et fælles arbejdsmarked kunne være så godt, men det er blevet en undskyldning for social dumping og udnyttelse af østarbejdere. Arbejdskraftens fri bevægelighed er godt, hvis det rent faktisk betyder frihed til at få ordentligt arbejde - ikke frihed for arbejdsgiverne til at lave løndumping og ødelægge den danske model. Alt for mange, også højtuddannede, arbejder på korttidskontrakter, som freelancere eller i usikre ansættelser. Vi skal have sikkerhed på arbejdsmarkedet, først og fremmest med benhårde regler, som sikrer, at alle arbejder på overenskomst og på lokale løn- og arbejdsvilkår. Den fælles, europæiske lovgivning skal garantere midlertidigt ansatte bedre rettigheder: Pension, løn under sygdom, og flere ansættelser skal føre til et fast job. Alle taber, når østarbejdere arbejder for 30 kr. i timen: Det er elendigt for de danske arbejdere, som mister deres job, det er elendigt for østarbejderne på elendige vilkår, og det ender med at være et elendigt stykke arbejde, som kunden modtager. Luftfarten er blevet Det Vilde Vesten i 10 kilometers højde med grov udnyttelse af arbejdskraften, og det samme gælder transport-branchen. Den sociale dumping skal stoppes ved lov, så fri bevægelighed sker på fair vilkår.

3

MILJØ OG KLIMA

Medlemslandene skal udfase olie, gas og kul tidligere end 2050

Information om spørgsmålet

Europa-Kommissionen kom i 2018 med sin langsigtede klimastrategi, der sætter retningen for EU’s klimaindsats frem mod 2050. Her lægges der op til at gøre EU klimaneutral i 2050. Kommissionens udspil skal nu drøftes mellem EU’s medlemslande, Europa-Parlamentet og den bredere offentlighed i løbet af 2019.


Uenig

Det skal være op til medlemslandene selv at beslutte, hvor hurtigt de vil og kan udfase brugen af olie, gas og kul.

Enig

Hvis der skal gøres noget ved klimaudfordringerne, skal EU hurtigst muligt udfase olie, gas og kul og i stedet kun bruge vedvarende energi. Hvis det skal nytte noget, er tiltagene nødt til at ske på europæisk plan.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Troels mener:

Da jeg var til FNs klimakonference COP24 for nylig, fik vi klar besked: Det går for langsomt. Vi har stadig kurs mod temperaturstigninger på 4 grader, og det får voldsomme konsekvenser. Vi er ved at udrydde vores bier og insekter, vi får havstigninger, og alene i Danmark op til 40% mere regn. Klimaforandringer driver allerede nu mange flere mennesker på flugt end krige og konflikter. Det er klima-relateret fødevaremangel, oversvømmelser, tørke og voldsomt vejr, som får folk til at søge mod Europa. Derfor er det på tide, vi holder op med at tale om flygtninge som et problem, og i stedet begynder at løse de problemer, som skaber flygtninge. Aftalen på COP24 er første lille skridt på en lang vej. Og vi rige lande har et ansvar, vi skal stå ved, for med en global temperaturstigning på 4 grader har vi om bare én generation op mod 200 millioner klimaflygtninge. Men der er håb. Vi kan omstille vores produktion af varme til 100% vedvarende energi langt hurtigere, end den nuværende målsætning lægger op til. Vi kan investere i kollektiv trafik i stedet for regeringens asfalt-milliarder. Vi kan producere mad og tøj langt mere grønt, det ved jeg fra mit arbejde i fattige lande. Europa har før været i stand til at arbejde sammen på tværs af grænser mod et fælles mål. I 90'erne fik vi f.eks. lukket hullet i ozonlaget. Verden er forandret for altid, hvis klimakatastrofen kommer. Men verden er absolut også forandret for altid, hvis vi formår at bekæmpe klimakatastrofen - det vil være vor tids største bedrift.

4

MIGRATION

EU skal forebygge migration fra afrikanske lande ved at øge den økonomiske støtte

Information om spørgsmålet

Det diskuteres politisk, om EU skal sende flere penge til det afrikanske kontinent for at støtte indsatser, der blandt andet skal forebygge migration til og fra Afrika. EU har i 2015 etableret en Trustfond for Afrika, hvor man har udbetalt over tre milliarder euro. Fonden har til formål at bekæmpe årsager til migration ved at støtte den økonomiske udvikling i landene og forbedre håndteringen af migranter i transit- og oprindelseslande.


Uenig

EU skal ikke betale flere penge til det afrikanske kontinent, end EU gør i dag. Samtidig kan det være svært at måle, om den økonomiske indsats rent faktisk virker.

Enig

Der er behov for at øge den økonomiske støtte for at fremme den økonomiske udvikling og forebygge migrationen fra det afrikanske kontinent til Europa.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Troels mener:

JA! Vi skal ikke tale om migranter som et problem, vi skal løse de problemer, som skaber migration. Gennem mit arbejde for FN og andre udviklingsorganisationer, har jeg med mine egne øjne set, hvordan udviklingsprogrammer kan give folk jobs, uddannelse og håb for fremtiden, så de ikke behøver flygte. Bistand handler ikke om at hælde penge i korrupte regimer. Det er højt specialisede programmer, som skaber hjælp til selvhjælp og investerer i, at piger får en uddannelse, at stater bekæmper korruption og at befolkningen får jobs, de kan leve af. Jeg får kvalme, når jeg tænker på, at Danmark har det laveste niveau af udviklingsbistand siden 1983, samtidig med at vi bliver rigere og rigere. Det er på tide, vi arbejder med årsagerne til migration i stedet for at tro, at problemerne går væk af sig selv, hvis vi bare lukker øjnene.

5

GRÆNSEKONTROL

Der skal bruges flere penge på kontrol ved EU's ydre grænser

Information om spørgsmålet

Kontrollen af EU’s ydre grænse koordineres af EU’s grænseagentur, Frontex. Frontex har ikke selv operationelle beføjelser, men hjælper medlemsstaterne med at koordinere deres operationelle samarbejde med det formål at styrke sikkerheden ved EU’s ydre grænse. EU’s ledere besluttede i 2018 at styrke Frontex’ rolle, og på den baggrund foreslog EU-Kommissionen at øge antallet af ansatte til 10.000 senest i 2020.


Uenig

Der er ikke behov for flere penge til kontrol, da der bliver brugt rigeligt med ressourcer i forvejen. Medlemslandene har selv en forpligtigelse til at sikre deres grænser.

Enig

Der er behov for at styrke kontrollen af EU’s ydre grænser, så der kan være åbne grænser mellem landene i Europa.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Troels mener:

Kontrollen af EUs ydre grænser, Frontex, er i sig selv ikke andet end en skrub-af-strategi, og det er et fattigt svar på Europas komplekse problemer. Selvfølgelig skal vores grænser bevogtes, men vi skal bruge flere penge på global udvikling, ikke på flere politimænd. I øjeblikket må Frontex ikke hjælpe folk i havsnød. De må kun patruljere, og det er en skandale. Vi skal aldrig mere opleve billeder, som dem vi så af Alan Kurdi, en tre-årig syriske dreng, der skyllede livløs op på stranden, efter hans familie forgæves forsøgte at krydse Middelhavet i en lille gummibåd. Mange tusind mennesker lider samme skæbne Lad os i stedet bruge penge på at bekæmpe årsagerne til menneskesmugling. Alle migranter skal have behandlet deres sag hurtigere, og de som ikke har krav på asyl skal have en sikker tilværelse at vende hjem til.

6

FORSVAR OG SIKKERHED

EU-landene skal samarbejde mere på militær- og forsvarsområdet

Information om spørgsmålet

Der er i dag samarbejde mellem EU-landene på militær- og forsvarsområdet med for eksempel fælles fredsbevarende missioner. EU har netop udvidet deres samarbejde med det såkaldte permanent strukturerede samarbejde (PESCO), hvor man vil etablere en europæisk forsvarsfond, tilskynde til investering i forsvarsindustrien og styrke det indre forsvarsmarked. EU-landene brugte i 2015 cirka 200 milliarder euro, hvilket gør det til verdens næststørste militære budget efter USA.


Uenig

EU er ikke et militært samarbejde, men skabt som et fredsprojekt. Det skal være op til medlemslandene selv at bestemme over forsvarspolitikken.

Enig

På grund af udviklingen rundt i verden – med fremkomsten af nye trusler – er det nødvendigt, at EU øger samarbejdet på militær- og forsvarsområdet.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Troels mener:

Europas forsvar er Danmarks forsvar - vi kan ikke klare os alene. Men vi får meget mere for pengene ved at bruge vores økonomiske magt og vores kulturelle indflydelse, end hvis vi prøver at bombe os frem i verden. Danmark og Europa bliver stærk, når vi følger internationale konventioner og aftaler som FN-traktater og menneskerettighedserklæringer. Og vi skal ikke blot følge dem, vi skal styrke dem, forny dem og tale dem op. USAs angrebskrige i Mellemøsten har vist, at det er en rigtig dårlig ide at prøve at bombe sig frem til demokrati. Europas militær skal ikke ligne USAs, men være stort nok til at virke afskrækkende på mulige fjender.

7

MIGRATION

Flygtninge skal fordeles ligeligt mellem EU's medlemslande

Information om spørgsmålet

EU’s regler betyder, at flygtninge skal søge om asyl i det første land, de kommer til. Det er ofte Italien, Grækenland eller Spanien. Man har i EU diskuteret, om man skal fordele flygtninge mere ligeligt mellem medlemslandene for at sikre, at alle medlemslande deler ansvaret for asylansøgere. Danmark har et retsforbehold, som gør, at vi ikke selv er en del af beslutningen på flygtningeområdet. Danmark er dog nødt til at acceptere regler, hvis man fortsat vil have en parallelaftale om at deltage i det såkaldte Dublin-system, der er grundpillen i det europæiske asylsamarbejde.


Uenig

EU-lande skal ikke tvinges til at tage imod flygtninge, hvis deres nationale parlamenter siger fra. Andre mener, at flygtninge ikke skal omfordeles, men sendes hjem til deres hjemlande eller lejre i nærområder.

Enig

Der er behov for fælles og mere solidariske løsninger, hvor alle medlemslandene deler ansvaret. Det er ikke rimeligt, at få lande skal tage størstedelen af flygtningene.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Troels mener:

I 2016 modtog Tyskland næsten 800.000 asylansøgninger, mens Ungarn fik tæt på 0. Det er ikke rimeligt, og ingen lande skal slippe uden om vores fælles ansvar ved at undskylde sig med deres kultur, historie eller andet. Vi hører hele tiden, at vi ikke kan tvinge de andre lande til at modtage flygtninge, og hvis vi prøver, vil de melde sig ud af EU. Men hvem tror virkelig, at en ordentlig fordeling ville skræmme Østeuropa ud af vores europæiske fællesskab, når de får kæmpe økonomiske fordele af at være med? Hvem regner med, at vores europæiske sammenhængskraft bliver styrket af overfyldte og kaotiske flygtningelejre i Sydeuropa frem for en fair fordeling af flygtninge? Og hvem tror egentlig, at Italien og Grækenland kan bære hele Europas byrde?

8

SOCIAL

EU-borgere skal kunne modtage dagpenge efter kun en måned med tilknytning til det danske arbejdsmarked

Information om spørgsmålet

EU-Kommissionen, EU-Parlamentet og det rumænske formandskab for EU-Rådet blev i marts enige om, at EU-borgere skulle have adgang til danske dagpenge efter én måneds opsparing i en dansk a-kasse. Tidligere har det krævet tre måneders opsparing. Forslaget blev dog senere forkastet af EU-Rådet, der består af de 28 medlemslande. Det er nu op til det rumænske EU-formandskab at lave et nyt forslag til en aftale.


Uenig

Det sætter velfærdsstaten under pres, hvis udenlandske EU-borgere hurtigere får adgang til danske dagpenge. EU skal ikke blande sig i reglerne for, hvem der skal have adgang til danske dagpenge.

Enig

Social beskyttelse skal gælde alle EU-borgere. Det er også positivt for danskere bosiddende i et andet EU-land, at de hurtigere kan få adgang til dagpenge.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Troels mener:

Det er fake news, at man kan vandre ind fra gaden og modtage danske dagpenge. Man skal have et års beskæftigelse fra sit hjemland og arbejdsløshedsforsikring fra et andet EU-land. Derefter skal man arbejde minimum en måned i Danmark. I 2017 arbejdede 125.000 EU-borgere i Danmark, og under 100 af dem fik danske dagpenge i andre lande. Selv erhvervslivets egen tænketank, AxelFuture, mener, at det er godt, at der er fælles-europæisk velfærd, herunder et fælles dagpengesystem. Vi tjener langt mere på denne ordning, end vi taber. Når man betaler skat i Danmark, skal man selvfølgelig have ret til dansk velfærd, ligesom danske borgere nyder godt af velfærdssystemer i andre EU-lande.

9

GRÆNSEKONTROL

Danmark skal udtræde af Schengen-samarbejdet og indføre permanent grænsekontrol

Information om spørgsmålet

Schengen-samarbejdet er et samarbejde mellem en række europæiske lande med det formål at skabe et fælles område uden indre grænser. Danmark har siden januar 2016 haft indført midlertidig grænsekontrol ved den dansk-tyske grænse. Det har Danmark kunnet gøre med udgangspunkt i reglerne for Schengen-grænserne, som tillader midlertidig grænsekontrol af hensyn til den interne sikkerhed og faren for, at terrorister krydser den danske grænse.


Uenig

Schengen-samarbejdet sikrer, at EU-borgere kan bevæge sig frit mellem EU’s medlemslande. Der skal ikke være permanent grænsekontrol, da det er for dyrt og ikke giver mere sikkerhed.

Enig

Danmark skal selv kunne bestemme over sine egne grænser og skal kunne indføre permanent grænsekontrol, så Danmark selv kan styre, hvem der kommer ind i landet.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Troels mener:

Lad os nu få en ordentlig bekæmpelse af organiseret kriminalitet i stedet for tosset symbol-politik som grænsekontrol og vildsvine-hegn. Ifølge ministeriets egne tal, kostede grænsekontrollen fra jan. 2016 til aug. 2017 hele 275 mio. kroner og over 1 mio. arbejdstimer! Ingen undersøgelse har vist nogen positiv effekt af grænsekontrol. Tværtimod har den trukket mandskab og ressourcer væk fra politiets arbejde, som kunne være brugt på at hjælpe borgere i nød. Vi skal samarbejde med både Tyskland og de andre lande om at bekæmpe kriminalitet, men det gør vi jo ikke med de nuværende stikprøver ved grænsen, hvor kriminelle jo allerede ved, at politiet er til stede. Omkring 5.000 mennesker bliver sigtet af politiet ved grænsen - men det gjorde de også, før grænsekontrollen blev indført, og de fleste handler om færdselsovertrædelser. Ingen er blevet sigtet efter terror-loven. Drop grænsebommene, og lad os bruge politiets ressourcer fornuftigt!

10

MILJØ OG KLIMA

Der skal indføres en klimaafgift på flyrejser inden for EU

Information om spørgsmålet

Klimapolitik er en delt kompetence mellem EU og medlemslandene, og det diskuteres, om der skal indføres en afgift på flytransport, der er den mest klimabelastende transportform. Tyskland og Sverige er blandt de lande, der allerede har indført nationale afgifter på flytransport. Luftfart i EU er fritaget for moms- og brændstofafgifter modsat tog- og vejtransport.


Uenig

En klimafgift vil gøre det dyrere at rejse med fly. En afgift på flyrejser løser ikke de klimaudfordringer, som verden står overfor. EU skal heller ikke opkræve skatter og afgifter, og der skal ikke laves lovgivning, der indskrænker borgernes frihed.

Enig

En klimaafgift vil kunne kompensere for den CO2, som flyselskaberne udleder. Det vil også gøre det mere attraktivt at forske i og udvikle bæredygtigt biobrændstof. En klimaafgift kan også medvirke til færre flyrejser.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Troels mener:

Der skal være afgifter på flyrejser, og togrejser skal være billigere! Antallet af flyvninger i EU forventes at vokse med næsten 50% frem til år 2040, men hvorfor er det billigere at flyve til Berlin end at tage toget? Hvorfor er der ikke noget fælles-europæisk togselskab, hvor man kan let kan se alle ruter og priser og bestille billetter? Fordi flyselskaber ikke skal betale moms på brændstof, og desuden lader deres ansatte arbejde under elendige forhold - det kan ikke være rimeligt. De skeptiske vil sige "Hvis der kommer afgifter, er det kun de rige, som har råd til at flyve" Men det er jo netop derfor, vi skal have en ordentlig offentlig trafik, som alle har råd til. Og endnu vigtigere: Vi skal bekæmpe den galopperende ulighed i Europa, som gør, at nogle kan flyve jorden rundt hver måned, mens andre ikke har råd til en tur i sommerhus.

11

ØKONOMI

Der skal være en mindstesats for selskabsskat i EU

Information om spørgsmålet

Selskabsskat er en skat, som virksomheder skal betale af profitten af deres forretninger. I dag fastsættes satserne for selskabsstaten af de nationale myndigheder og varierer derfor fra land til land. I Danmark er satsen for selskabsskat på 22 procent, mens den eksempelvis i Ungarn er på 10,8 procent. Hvis der skal være en fælles mindstesats for selskabsskatten, skal det besluttes enstemmigt blandt medlemslandene.


Uenig

EU skal ikke bestemme over dansk skattepolitik. Skattesatserne skal de enkelte medlemslande selv beslutte. Andre mener, at det er godt for mindre lande, at de kan konkurrere på selskabsskatten.

Enig

Der er behov for en fælles mindstesats for selskabsskatten, så EU’s lande ikke underbyder hinanden på selskabsskatten for at tiltrække investeringer og virksomheder.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Troels mener:

På kun to årtier er selskabsskatten faldet fra et gennemsnit i EU på 35% til 22%, fordi landene konkurrerer med hinanden om at tiltrække virksomheder. I dette ræs mod bunden er alle tabere, og det er vigtigt med en fælles mindstesats for selskabsskat. I øjeblikket forhindrer EUs udbudsdirektiv bl.a. kommuner i at kræve at deres leverandører afholder sig fra skattely og skattefifleri - det skal ændres! Desuden skal EU indføre fælles regler for hvordan selskabsskatten opgøres, og der skal være meget større åbenhed i Rådet om hvordan de enkelte lande forholder sig til skattefifleri. Selskabsskat er en indlysende måde at bekæmpe den stigende ulighed og de velfærdsforringelser, som vi oplever hver dag.

12

MILJØ OG KLIMA

Det skal være forbudt at dyrke genmodificerede afgrøder (GMO) i EU

Information om spørgsmålet

Genmodificerede afgrøder betyder, at de er blevet gensplejset. For eksempel kan man ændre en kartoffel, så den bliver mere resistent over for sygdomme eller ukrudtsmidler. I årtusinder har man ændret og forbedret fødevarer, men med GMO kan man tage skridtet videre og gensplejse afgrøder, som ikke ville kunne splejses naturligt. I dag er reglerne i EU meget stramme, og det er svært at få godkendt nye afgrøder.


Uenig

Det skal være lovligt at dyrke genmodificerede afgrøder, hvis man vil fremtidssikre landbruget. Derudover kan det også give afgrøder, der er bedre rustet mod sygdom og klimaforandringer.

Enig

Det skal være forbudt at dyrke genmodificerede afgrøder af moralske og miljømæssige hensyn. Man bør være forsigtig med at arbejde med GMO af hensyn til den økologiske og biodynamiske produktion.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Troels mener:

GMO skal forbydes i hele Europa - hellere i dag end i morgen! Lad tvivlen komme forbrugerne til gode, for vi ved endnu ikke, hvilken effekt GMO har på natur og mennesker. Problemet er ikke kun usikkerheden om, hvorvidt selve GMO-planten er skadelig; det er også risikoen for, at den spreder sig i naturen og udkonkurrerer naturlige arter. I stedet skal vi have mere økologisk og bæredygtigt landbrug. Det er en myte, at økologisk og naturligt landbrug ikke er effektivt nok. Alle større FN-rapporter viser, at verdens landbrug i øjeblikket producerer mad nok til næsten to planeter, men problemet er at meget ender som madspild, som dyrefoder til kødproduktion og som biobrændstof. Vi kan starte med at kigge på vores egen enorme svineproduktion, som beslaglægger et kæmpe areal i Sydamerika til foderproduktion. Hvis vi tænker lidt mere bæredygtigt, er der slet ikke brug for GMO.

13

ØKONOMI

EU skal lave regler, der sikrer, at tech-virksomheder som Facebook, Google og Apple betaler skat i de EU-lande, hvor de tjener penge

Information om spørgsmålet

Man diskuterer i EU, om store tech-virksomheder som Facebook, Google og Apple skal tvinges til at betale mere i skat. Virksomhederne kan i dag undgå det ved at flytte deres overskud til lande med mere gunstige skattevilkår, både inden for og uden for EU. Europa-Kommissionen har derfor foreslået, at man skal beskatte virksomhederne af deres omsætning i de enkelte lande.


Uenig

Skat er et nationalt anliggende og skal opkræves ligeligt for alle virksomheder og lande. En særbeskatning af tech-virksomheder kan opfattes som en straftold og skabe en konflikt med USA. En skat på tech-virksomheder kan spredes til andre sektorer, som også vil kunne ramme europæiske virksomheder uden for EU.

Enig

Tech-virksomheder tjener mange penge på verdensplan og bør derfor også bidrage i de lande, hvor de tjener deres penge. Tech-virksomheder skal ligesom andre typer af virksomheder og borgere bidrage til samfundet og fællesskabet.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Troels mener:

Vores virksomheds-skattesystem er opfundet i 1910'erne, ca. samtidig med veteranbilen Ford T. Det er omtrent lige så effektivt, som hvis vi satte Ford T'en til at køre om kap med moderne racerbiler. Både tech-virksomheder og andre multinationale selskaber skal naturligvis betale skat, hvor de tjener pengene og ikke flygte i skattely på Stillehavsøer. Det er de største virksomheder i verden, og alligevel lader vi dem ustraffet undslippe skat i Europa, mens små-forbrydere straffes meget hårdt. Det er ikke bare urimeligt, det skaber også unfair konkurrence med lokale virksomheder, og velfærdsstaten går glip af milliarder hvert år. Lad de største betale mest, ikke omvendt!

14

FORSVAR OG SIKKERHED

Forsvarsforbeholdet skal afskaffes, så Danmark kan deltage fuldt ud i EU's militære samarbejde

Information om spørgsmålet

Danmark har i dag et forbehold over for EU-samarbejdet på forsvarsområdet. Det betyder, at Danmark ikke kan deltage i militære operationer og i samarbejdet om udvikling og anskaffelse af militære kapaciteter. Det danske forsvarsforbehold blokerer imidlertid ikke for, at der udvikles et stadigt tættere forsvarssamarbejde mellem de øvrige EU-lande.


Uenig

Danmark deltager i forvejen i et internationalt militært forsvarssamarbejde i Nato. Danmark skal ikke afgive mere suverænitet til EU ved at afskaffe forsvarsforbeholdet. Andre mener også, at Danmark skal beholde forbeholdet, da de ikke ser EU som et militært samarbejde, men som et fredsprojekt.

Enig

Verdenssituationen gør, at Danmark bør afskaffe forsvarsforbeholdet og deltage tættere i et militært samarbejde med EU-landene. Afskaffelsen af forbeholdet kan også styrke dansk økonomi, da man kan spare penge på indkøb af militært udstyr gennem EU.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Troels mener:

Vi skal deltage i det militære samarbejde for at skabe fred og genopbygning, ikke vanvittige angrebskrige i Mellemøsten. Truslerne mod Europa er i dag meget indviklede: Cyberkrig, terror, international kriminalitet og usikkerhed om, hvem er venner og fjender. Derfor kan militært samarbejde spare os mange penge, fordi de enkelte landes forsvar kan deles om ressourcerne og samtidig blive mere effektive. Vores EU-forsvar hverken kan eller skal erstatte NATO, men kan bruges til at afskrække fjender. De virkelige kampe skal kæmpes med kultur, frihandel og udvikling, ikke med bomber. Lad os huske på, at Europas økonomi er 10 gange større end f.eks. Ruslands, og ingen stormagter ønsker seriøst at angribe Europa. Europa skal være verdensmestre i fredsbevarelse og genopbygning. Derfor skal vores forsvar bruges til at opbygge lande, ikke til at opbygge konflikter.

15

DANMARK OG EU

Danmark skal erstatte kronen med euroen

Information om spørgsmålet

Danmark har i dag et forbehold over for euroen, som betyder, at Danmark ikke er forpligtet til at indføre euroen som valuta. Et flertal af danskerne stemte i 2000 nej til at ophæve forbeholdet og indføre euroen. Selvom Danmark ikke har indført euroen, deltager Danmark dog stadigvæk i andre dele af eurosamarbejdet. Eksempelvis følger kronens kurs euroens kurs.


Uenig

Hvis Danmark deltager i euroen, mister vi vores egne muligheder for at føre penge- og finanspolitik. Danmark skal indordne sig for mange målsætninger, som eurolandene bestemmer.

Enig

Danmark vil undgå udsving i valutakursen, hvis man indfører euroen. Derudover vil det være lettere at sammenligne priser i Danmark med andre eurolande. Danmark vil få indflydelse på den økonomiske udvikling i EU.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Troels mener:

Det er under 10 år siden, vi havde finanskrise, og Grækenland var ved at gå fallit. Den Europæiske Centralbank, som styrer euroen, fører en økonomisk politik, der skaber ulighed og finansspekulation. Når landene har fået styr på skattespekulation, egoistiske finansmarkeder og børsfifleri, kan vi tale om en fælles valuta. Indtil da virker det ganske udmærket med den danske krone, som jo alligevel er i tæt samarbejde med euroen.

16

SOCIAL

Det er positivt, at EU har vedtaget minimum 2 måneders øremærket barsel til mænd

Information om spørgsmålet

Europa-Parlamentet og EU-medlemslandene vedtog i januar 2019, at der skal øremærkes to måneders barsel til fædre og medmødre. De nuværende danske regler siger, at fædre og medmødre har ret til 2 ugers forældreorlov inden for de første 14 uger efter fødslen. Derudover har forældrene 32 uger, som de frit kan fordele mellem sig.


Uenig

Det er negativt, at EU blander sig i danske barselrettigheder, da det er et nationalt anliggende. Øremærket barsel vil også kunne gribe ind i forældrenes individuelle frihed til at fordele barsel mellem sig.

Enig

Det er positivt, at EU har vedtaget ændringerne, da det vil skabe bedre ligestilling på arbejdsmarkedet. Der er stadig stor forskel på, hvor lang barsel, moderen og faderen tager, og øremærket barsel vil skabe øget ligestilling.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Troels mener:

Øremærket barsel er en stor sejr. Selvom højrefløjen påstår det modsatte, taler tallene deres tydelige sprog: Kvinder er underbetalt i forhold til mænd i hele Europa, også i Danmark. Kvinder tager meget mere barsel og laver meget mere husligt arbejde. Nu er det over 100 år siden kvinder fik stemmeret og officielt blev ligestillede med mænd i Danmark. Det er indlysende, at ligestillingen på papiret ikke er nok til at skabe ligestilling i virkeligheden. Øremærket barsel er en god ordning, fordi det kan være med til at ændre det sociale pres for at opretholde traditionelle kønsroller, som både kvinder og mænd oplever fra familien, fra arbejdspladsen og for samfundet. Det kan være med til at modvirke, at mænd snydes for samværet med deres børn, fordi der er en norm om, at det plejer at være kvindens job, og det kan give kvinder en hånd til at få bedre fat i karrieren.

17

TRANSPORT OG INFRASTRUKTUR

EU skal bruge flere penge på at udbygge et europæisk jernbanenet

Information om spørgsmålet

EU afsætter i dag penge til udvikling af infrastrukturen. EU har blandt andet vedtaget en række jernbanepakker – den seneste jernbanepakke skal bryde med monopoldannelsen på nationale jernbanenet. Der er stor forskel på jernbanenettene på tværs af EU’s medlemslande; nogle har veludviklede jernbanenet og effektive togtjenester, mens andre har aldrende infrastruktur og ringe servicekvalitet.


Uenig

Det er en national opgave at stå for transport og infrastruktur. EU skal ikke bruge penge på at udbygge et europæisk jernbanenet.

Enig

Der skal investeres flere penge i europæisk infrastruktur, som vil kunne forbinde de europæiske lande bedre og forkorte rejsetiden. Togtransport er en klimavenlig transportform, som vil være til gavn for klima og miljø.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Troels mener:

På mange måder er Europa ved at falde fra hinanden. Lad os investere i et fælles togselskab, og få et finmasket net af lækre lyntog gennem hele Europa. Det ville binde os sammen på en helt ny måde. Det er både unfair konkurrence og usmageligt klima-svineri, når tognettet er dårligt, mens benzin og flybrændstof er billigt. Vi skal også forbedre den aftale EU-landene indgik i december om, hvor meget CO2 nye biler må udlede. Aftalen bekæmper ikke luftforurening, og gør slet ikke nok for at udbrede el-biler. Det er godt EU har udfaset det miljøskadelige palmeolie-diesel, men nu skal vi indfase el-biler og kollektiv trafik. Lad os bruge benzin-beskatningen til at betale for forskning i bæredygtig omstilling af vores trafik, så vi får gode alternativer til at tage bilen. EU skal ind på den grønne lystavle!

18

ØKONOMI

EU skal vedtage regler, der tvinger medlemslandene til at indføre skat på køb og salg af aktier og obligationer

Information om spørgsmålet

Man har i EU gennem flere år diskuteret, om der skal indføres en skat på finansielle transaktioner. En finansiel transaktion omfatter handel med eksempelvis aktier og obligationer mellem banker og andre finansielle institutioner. Spørgsmålet har splittet EU-landene, som ikke har kunnet nå til enighed. Beslutninger om skat vedtages enstemmigt i EU.


Uenig

En skat på aktier og obligationer kommer til at ramme almindelige borgere og folk, der sparer op til deres egen pension. Samtidig vil den ramme investeringerne i erhvervslivet og stille de europæiske pengeinstitutter dårligere i den globale konkurrence.

Enig

En skat på aktier og obligationer vil give penge til EU-landenes budgetter og kan være med til at adfærdsregulere de finansielle markeder. Det skal ikke være attraktivt at spekulere på højfrekvente handler.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Troels mener:

Det var aktiespekulanter og banditter i habitter, som skabte finanskrisen - men det var almindelige mennesker, den gik ud over. Vi har ikke reguleret finansverdenen, og nu risikerer vi en ny finansboble, som vil skabe arbejdsløshed og frustration, mens spekulanterne igen går fri. Det kan simpelthen ikke være rigtigt. Den groteske ulighed skyldes i høj grad finansverdenen, og nu ejer den rigeste 1% af verdens befolkning halvdelen af al verdens velstand. Naturligvis skal der være skat på aktier, og computere skal ikke have lov at spekulere i valuta-angreb for milliarder.

19

SOCIAL

Danske børnepenge, der udbetales til EU-borgere, skal tilpasses indkomstniveauet i det land, hvor børnene bor

Information om spørgsmålet

I dag har EU-borgere, der bor, arbejder og betaler skat i et andet EU-land, ret til de samme sociale ydelser og bidrag som landets egne medborgere. Også selvom der kan være forskel på de enkelte medlemslandes leveomkostningsniveau. Flere lande mener, at andre EU-borgere udnytter deres goder. I Østrig har regeringen derfor indført nye regler i strid med EU, som betyder, at EU-borgere, der arbejder i landet, får mindre i børnetilskud, hvis deres børn bor i et EU-land med lavere leveomkostninger.


Uenig

Når arbejdstagere fra andre EU-lande bidrager med at indbetale til det danske velfærdssystem, skal de også kunne forvente de samme ydelser. Man kan ikke diskriminere EU-borgere på baggrund af deres nationalitet, så nogle kan få mere i børnepenge end andre.

Enig

Det presser den danske velfærdsstat og økonomi, hvis der udbetales børnepenge til udenlandske EU-borgere på et dansk satsniveau. Når børnene ikke bor i Danmark, har de ikke brug for samme sats som familier bosiddende i Danmark.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Troels mener:

Det er dum diskrimination at give dårligere velfærd til folk i fattige lande. Når vi beder arbejdere i Danmark betale dansk skat, skal de naturligvis også have dansk velfærd. Uligheden er stor nok i forvejen, og Danmark bliver ikke fattigere af at opretholde sit velfærdssystem. Tværtimod kan det tiltrække kvalificeret udenlandsk arbejdskraft, som bidrager til vores vækst og velfærd.

20

UDDANNELSE

Det skal være sværere for studerende fra andre EU-lande at få adgang til SU, når de studerer i Danmark

Information om spørgsmålet

I dag kan udenlandske EU-borgere få SU i Danmark, hvis de er taget til Danmark for primært at studere, men samtidig har lønnet beskæftigelse på mindst 10-12 timer ugentligt ved siden af studiet.


Uenig

Det skal ikke være sværere for studerende fra andre EU-lande at få adgang til SU. Udenlandske studerende beriger Danmark og bidrager til den danske samfundsøkonomi.

Enig

Der udbetales årligt mange penge i SU til studerende fra andre EU-lande. Der er en udgift for det danske samfund, da det ikke er garanteret, at de udenlandske studerende bliver i Danmark og arbejder efter endt uddannelse. Danmark skal ikke løfte andre EU-landes uddannelsesforpligtelser.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Troels mener:

Danmark bliver rigere af uddannelse, ikke fattigere. Studerende fra andre EU-lande får kun SU, hvis de også arbejder og dermed betaler skat i Danmark. Derfor er SU en rigtig god forretning, og når vi skal konkurrere med udlandet, skal vi måles på ,hvor dygtige vi er. Dansk know-how og teknologi skal være en efterspurgt vare, og det bliver det kun, hvis vi også i fremtiden har et uddannelsessystem i verdensklasse.

21

DANMARK OG EU

Danmark skal tilslutte sig EU's Bankunion

Information om spørgsmålet

EU’s Bankunion er en EU-institution, som består af to elementer. Dels fører bankunionen fælles tilsyn med alle store europæiske banker, og dels ensarter den praksis for krisehåndtering af store og grænseoverskridende europæiske banker.


Uenig

Hvis Danmark tilslutter sig bankunionen, risikerer danske banker at blive tvangslukket af konkurrencehensyn og at skulle betale til krakelerende banker i EU. Bankunionen vil føre til, at de største banker bliver endnu større.

Enig

Hvis Danmark tilslutter sig bankunionen, vil det bidrage til finansiel stabilitet og fremme konkurrencen på det danske bankmarked. Det vil styrke bankerne, hvis de kommer i problemer. Danmark vil i højere grad kunne påvirke udviklingen af fælleseuropæiske regler, standarder og praksis, hvis de tilslutter sig bankunionen.

  1. Ikke besvaret
  2. Helt uenig
  3. Overvejende uenig
  4. Overvejende enig
  5. Helt enig
Troels mener:

Vi skal føre meget skrappere tilsyn med bankerne og sætte hårdt ind mod både finans-spekulation, skattefifleri og hvidvask. Bankerne skal ikke bruge vores penge på at investere i skattely, våbenhandel og børnearbejde rundt omkring i verden, men i langt højere grad fungere som en andels-sparekasse, hvor brugerne låner penge til hinanden, så vi kan investere i projekter og foretagender, der styrker vores samfund.

Hvor enig er du med Troels Stru Schmidt?

Svar på 21 spørgsmål og få svaret.

Tag testen