Den EU-politiske sæson begynder med at kigge modebranchen efter i sømmene

EU-landene forhandler dette efterår med Europaparlamentarikerne om ambitionsniveauet for cirkulær økonomi, tøj og tekstiler. Som noget helt nyt kan tøjproducenters markedsføring komme i spil, skriver Jens Bomann Christensen.

EU-Parlamentsvalget er overstået, kommissærkabalen skal lægges, og hele EU-systemet skal op i omdrejninger igen. For cirkulær økonomi kommer det første store slag til at handle om en af de mest klima- og miljøbelastende brancher: mode- og tekstilindustrien.

Til efteråret skal de afgørende forhandlinger om et ændret affaldsrammedirektiv nemlig finde sted. Og her vil vi i Brancheforeningen Cirkulær holder særligt øje med, om et udvidet producentansvar på tøj og tekstiler falder på plads – og om det bliver ambitiøst nok.

Fra Brancheforeningen Cirkulærs side har vi i årevis argumenteret for, at Danmark skulle gå i fodsporene på lande som Frankrig og Nederlandene og indføre producentansvar på tøj og tekstiler. Der har været behandlet b-forslag i Folketingssalen om dette, men der har desværre ikke været flertal for at lade forureneren betale lige her.

Login