R: Uddannelseskvalitet frem for kvantitet

DEBAT: Regeringens bebudede besparelser på uddannelsesområdet går ud over kvaliteten på uddannelserne. Uddannelses- og forskningsministerens udtalelser om, at færre skal tage en lang videregående uddannelse, må derfor ses som en tom gestus. Det skriver uddannelses- og forskningsordfører Ida Auken (R).

Af Ida Auken (R)
Uddannelses- og forskningsordfører

Esben Lunde Larsen proklamerede i går under store fanfarer, at han ville aflyse målet om, at 25 procent af en årgang skal have en lang videregående uddannelse. Han ville i stedet arbejde med nogle ”pejlemærker”. Det er svært ikke at se det som tom gestus.

For det første er målet allerede nået. For det andet er det at lede os tilbage i den gamle diskussion om kvantitet på et tidspunkt, hvor vi i den grad har brug for at diskutere kvalitet.

Hvordan sikrer vi nok undervisning til de studerende? Hvordan højner vi kvaliteten af undervisningen? Hvordan bevarer og styrker vi vores videregående uddannelser, så vi er klar til en fremtid, hvor det er altafgørende at have en veluddannet befolkning – ikke mindst for at kunne holde virksomheder og investeringer i Danmark? 

En afledningsmanøvre
Regeringen har bebudet meget omfattende besparelser på uddannelsesområdet.

Besparelserne rammer de studerende, der allerede nu er optaget på de videregående uddannelser. De får ikke flere timer. De får dårligere kvalitet. Uanset om man er for eller imod besparelserne på uddannelserne – og der er vel egentlig ikke mange andre end regeringen, DF og LA, der synes det er klogt at spare på uddannelser – må man forholde sig til, at kvaliteten vil falde som følge af så store besparelser. Det er det, vi akut har brug for at diskutere i øjeblikket. Vi skal derfor ikke lade os aflede af manøvrerer fra en minister, der forsøger at fremstå handlekraftig, samtidig med at hans finansminister har drejet armen om på ham.

Forrige artikel DF: Gør forskningen til sin egen DF: Gør forskningen til sin egen Næste artikel LA: Forskningsledelsen er overflødig LA: Forskningsledelsen er overflødig