Hård kritik af pædagoguddannelsen i ny evaluering

Pædagoguddannelsen ruster ikke de studerende godt nok til arbejdslivet og selve uddannelsens opbygning med moduler hæmmer det faglige udbytte. Derudover mangler der sammenhæng mellem det, der læres på studiet, og den viden der skal bruges i praktikken, lyder nogle af kritikpunkterne i en ny evaluering af pædagoguddannelsen.

Pædagoguddannelsen ruster hverken færdiguddannede eller praktiksøgende pædagoger ordentligt til virkeligheden, og uddannelsens struktur og mål modarbejder gode læringsforløb. Sådan lyder konklusionerne i en ny evaluering af pædagoguddannelsen, som Uddannelses- og Forskningsministeriet offentliggør tirsdag.

Evalueringen er lavet af Danmarks Evalueringsinstitut, Uddannelses- og Forskningsstyrelsen og Danmarks Statistik, der har fået til at opgave at kigge pædagoguddannelsens efter i sømmene af den forhenværende uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S).

Evalueringen baserer sig blandt andet på svar fra spørgeskemaer fra tusindvis af studerende, nyuddannede og ledere. Dertil kommer kvalitative interviews med respondenter fra alle grupperne.

Login