Fobu: Flere krav og mere prestige er den eneste vej til flere pædagogstuderende

Trods lønforhøjelser og stor jobsikkerhed søger færre igen i år ind på pædagoguddannelsen, skriver Claus Thykjær, der argumenterer for at tale fagets vigtighed op.

Hos Fobu, der repræsenterer 150 private og selvejende dagtilbud landet over, er vi meget optaget af muligheden for i fremtiden at kunne rekruttere dygtige pædagoger til vores børn.

Derfor ser vi med stor bekymring på de seneste meldinger om endnu et fald i antal ansøgere i år, hvor ti procent færre har valgt pædagoguddannelsen som første prioritet.

Alene på Københavns Professionshøjskole er antallet af ansøgere til pædagoguddannelsen faldet med 34 procent over de sidste seks år, og det kan ikke blive ved.

Vores holdning er, at det ikke nødvendigvis er længden af uddannelsen, der sikrer, at de studerende får den ballast, de har brug for.

{{toplink}}

Som vi ser problemet, så oplever flere af vores dagtilbud i dag, at mange nyuddannede kandidater ikke har de rette kvalifikationer, når de kommer i arbejde. Seminaret ruster dem simpelthen ikke til den virkelighed, de skal ud i.

Derfor kan vi sådan set godt forstå, at de studerende ikke strømmer til.

De studerende bør kunne dumpe

Vores fokus er derfor udelukkende på, at vi skal skrue op for kvaliteten af uddannelsen nu. 

Det kan fra vores synspunkt betyde, at vi allerede fra optaget af studerende skal se på, hvordan vi kan skærpe kravene til de optagne, så det faglige niveau hæves.

Herunder også, hvordan studerende, der ikke kan leve op til kravene, må dumpe undervejs i uddannelsen.

Når de studerende kommer i praktik indgår de i dag ofte i vagtplanen på lige fod med andre på arbejdspladserne.

Her ser vi gerne en styrkelse af praktikvejledningen, som gør, at de studerende rent faktisk får udviklet deres kompetencer og styrket deres refleksion undervejs i praktikken.

Samtidig mener vi, at pædagoguddannelsernes faglige indhold bør følge med tiden, hvor vi i stigende grad har brug for fagligt dygtige pædagoger med en veludviklet evne til refleksion og mentalisering, så de kompetent kan tage sig af vores børn.

Der er ikke nogen tvivl om, at vi i Fobu ikke kritikløst støtter samfundsudviklingen i forhold til krav om inklusion af børn med særlige behov i de almene dagtilbud.

Men når virkeligheden er, som den er, mener vi, at de kommende pædagoger har brug for at blive klædt ordentligt på til den opgave, vi byder dem. 

{{toplink}}

Når pædagoger i fremtiden kan risikere at skulle tackle udadreagerende børn i større børnegrupper og dermed løfte mere på det specialpædagogiske område, så skal de også have de faglige værktøjer til at klare opgaven. 

I det hele taget så vi gerne, at de studerende kunne specialisere sig undervejs i deres uddannelse.

Vi skal tale pædagogikken op

At vi skærper kravene og skruer op for fagligheden på uddannelsen kan dog ikke alene skabe det positive flow af nye kandidater, vi har brug for på pædagoguddannelserne.

Dels skal vi sætte niveauet op, så vi udfordrer vores kandidater både personligt og fagligt.

Men vi bliver også nødt til at komme i gang med for alvor at tale området op og gøre det mere attraktivt for stærke og dygtige kandidater at vælge pædagogfaget.

Faget mangler i dag prestige, og det er problematisk, fordi pædagoger faktisk har en afgørende rolle i forhold til at skabe trivsel.

I vores dagtilbud er pædagogerne de voksne, der tager sig af de fleste vågne timer i vores børns formative år, hvor de har afgørende brug for tryghed og stimuli, så de kan udvikle deres evner til at lære og være sociale.

Det er ikke en opgave, vi kan overlade til hvem som helst. 

Derfor påhviler der os også en opgave både på og uden for uddannelserne i at give pædagogfaget højere prestige.

Ikke bare via mere i løn men også via fokus på fagets mange muligheder for et enormt meningsfuldt, fleksibelt og udviklende arbejdsliv, hvor pædagoger kan specialiseres sig inden for felter som motorik, Idræt, kunst, naturliv, science og andre nicher inden for børnepædagogikken.

Forrige artikel Dekaner: Fireårige erhvervskandidater kan styrke velfærdssektoren Dekaner: Fireårige erhvervskandidater kan styrke velfærdssektoren Næste artikel Tech-direktør: AI skal være en del af pensum på samtlige videregående uddannelser Tech-direktør: AI skal være en del af pensum på samtlige videregående uddannelser