ALT: Iværksættere skal være grundlag for regional vidensspredning

DEBAT: På alle uddannelsesinstitutioner skal der etableres iværksætterrugekasser, så de studerende får mulighed for at udvikle forretnings- og projektideer parallelt med den øvrige undervisningsaktivitet. Det skriver Carolina Magdalene Maier (ALT).

Af Carolina Magdalene Maier (ALT)
Uddannelses- og forskningsordfører

Liberal Alliance har foreslået, at man fordeler uddannelsesinstitutioner efter bystørrelse. I Alternativet har vi et stærkt ønske om, at uddannelsesinstitutionerne placeres der, hvor det giver mening i relation til, hvilke miljøer, virksomheder, institutioner, forskningsmiljøer, tænketanke, NGO’er og enkeltpersoner der befinder sig i området.

Med andre ord bør placeringen af uddannelsesinstitutioner i langt højere grad tænkes i et netværksperspektiv – både med udgangspunkt i de aktører, der i forvejen befinder sig i et givent område, men i lige så høj grad med udgangspunkt i den virkelyst og det lokale iværksætteri, en uddannelsesinstitution kan skabe i området.

Alle uddannelsesinstitutioner bør formulere en ekstern netværksstrategi. Det vil sige, at den enkelte institution skal tage stilling til, hvilke eksterne aktører i området der er relevante for fagligheden, og hvem man kan skabe et solidt samarbejde med – til gavn for både uddannelsesinstitutionen og de eksterne aktører.

En sådan bevidst netværks- og samarbejdsstrategi skal være med til at sikre, at der bliver bygget den nødvendige videns- og erfaringsbro mellem den enkelte uddannelsesinstitution og den faglige, kulturelle, sociale og politiske omverden.

Strategier gør det ikke alene
Det er en kendt sag, at mange uddannelsesinstitutioner slås med at få etableret et proaktivt samarbejde med lokale virksomheder, institutioner, organisationer og andre relevante aktører. Det kan en netværksstrategi imidlertid rette op på.

Men strategier gør det ikke alene. Derfor foreslår vi også, at der på alle uddannelsesinstitutioner – både dem i byerne og dem på landet – skal etableres en slags iværksætterrugekasser, hvor man ved at stille gode, fysiske rammer til rådighed giver den studerende mulighed for at udvikle forretnings- og projektideer parallelt med den øvrige undervisningsaktivitet.

Alternativet har både en ambition om at skabe et mere sammenhængende Danmark og en stærkere iværksætterkultur. I den forbindelse finder vi det oplagt at kombinere viden, iværksætteri og lokale netværksværksstrategier, hvor uddannelsesinstitutionerne spiller en hovedrolle.

Ved at oprette deciderede iværksætterrugekasser lokalt på uddannelsesinstitutionerne og udstyre disse med undervisere, erhvervsfolk, medarbejdere eller faglige rådgivere, kan man give de studerende den nødvendige faglige sparring til at idéudvikle og skabe bæredygtige forretningsplaner for både økonomi, organisationsopbygning, netværksstrategi, kommunikationsplan osv.

Alt sammen i et kontinuerligt og frugtbart samarbejde med de identificerede aktører i lokalmiljøet. Den overordnede idé er selvfølgelig, at disse iværksætterrugekasser skal eksperimentere med og levere bæredygtige ideer og løsninger, som måske viser sig så levedygtige, at den studerende efter endt uddannelse allerede har skabt sit eget – og måske endda andres – job.

Hvis vi virkelig vil den regionale vidensspredning, skal den tage udgangspunkt i lokale muligheder, virkelyst, samarbejde og entreprenørskab. Succeskriteriet for en uddannelsesinstitution bliver på den måde ikke, hvor stor den er, eller hvor den er placeret. Det bliver, at den uddanner dygtige unge mennesker, der reelt får muligheden for at vælge iværksætterlivet, fordi de bliver i stand til at skabe proaktive, kreative, skæve og innovative samarbejder med lokale samarbejdspartnere.

Forrige artikel UC Sjælland: Viden spreder ikke sig selv UC Sjælland: Viden spreder ikke sig selv Næste artikel R: Bring uddannelsesdebatten tilbage på sporet R: Bring uddannelsesdebatten tilbage på sporet