Aktører til politikere: Kæmp for at studerende dropper at flyve på studieophold i Europa

DEBAT: De mange tusinde unge, der hvert år flyver på uddannelsesophold i Europa, skal skifte flysædet ud med en togkupe. Derfor skal danske politikere kæmpe for at grønnere Erasmus-program, mener universiteterne og de studerende.

Af Johan Hedegaard Jørgensen, Anders Bjarklev og Per Michael Johansen
Hhv. formand, Danske Studerendes Fællesråd, formand og næstformand, Danske Universiteter

I disse år stiger bevidstheden om klimaudfordringerne i hele Europa.

Det er en massiv bevægelse, som er rodfæstet hos unge og studerende.

Desværre står det i kontrast til, at flere hundredetusinde europæiske studerende vælger den mest klimabelastende transportform, nemlig flyet, når de krydser Europa for at studere i et andet europæisk land.

Udveksling har en grøn slagside
Lad os slå det fast med det samme. Den baggage, en studerende får med sig efter et udenlandsk studieophold, er uvurderlig. Det styrker faglighed og sprogkundskaber.

Det giver større selvstændighed og en dybere forståelse for andre kulturer, og så har det en positiv indflydelse på studerendes efterfølgende jobmuligheder.

Det er ikke mindst gennem EU-programmet Erasmus, at studerende får tilskud til et studieophold i udlandet. Sidste år deltog 300.000 studerende fra 33 lande i programmet, heraf knap 5.000 danske studerende.

Men der er en slagside, når det gælder miljøet.

Og der er brug for et sporskifte i programmet, som gør det muligt for flere studerende at blive klogere i Europa uden at få en sort samvittighed.  

Sidste år blev der fløjet omkring 1,4 milliarder kilometer i forbindelse med Erasmus-ophold.

Det giver en samlet CO2-udledning på over 200 tusinde tons, hvilket svarer til den årlige opvarmning af alle husstande i en mellemstor europæisk by. 

Beløn det grønne valg
Studerende vil gerne træffe det miljøvenlige transportvalg. Udfordringen er bare, at i langt de fleste tilfælde er det både billigere, hurtigere og enklere at flyve end at tage toget. Og billetprisen er vigtig for studerende, som i forvejen har en skrabet økonomi.

Derfor er der god grund til at gøre togturen billigere og enklere for den studerende, så unge ikke fravælger et studieophold i et dilemma mellem klima og privatøkonomi.

I dag får man som deltager i Erasmus et bidrag til dækning af rejse- og leveomkostninger, og der er ingen forskel på, om man tager fly eller tog.

Vores forslag er at indføre et system, hvor man skruer op for tilskuddet, hvis den studerende vælger tog eller et andet mere miljøvenligt transportmiddel end fly.

Vi skal give studerende en reel mulighed for at vælge et alternativ til fly.

Samtidig kan man, måske med inspiration fra Interrail, etablere et enkelt kort, der kan fungere som rejsepas frem og tilbage til studiestedet, uden at man skal købe og bestille togbilletter undervejs.

Flere togrejser, færre flyrejser
Vi vil gerne slå et slag for et grønnere Erasmus. I slutningen af januar mødtes rektorer og universitetsrepræsentanter fra hele Europa i Bruxelles.

Ved den lejlighed præsenterede Danske Universiteter idéen om en ændring af Erasmus, så det bliver lettere for studerende at vælge andre rejseformer end flyrejser.

Vi er overbeviste om, at opbakning fra hele forsamlingen, der repræsenterer over 800 europæiske universiteter, kan gøre forslaget til virkelighed. 

På samme måde mødtes studerende fra hele Europa i den europæiske studenterunion, ESU, sidste november for at vedtage fælles grønne mål for et mere bæredygtigt Erasmus-program. 

Det er en stærk fælles markering. Men vi kan kun skubbe på. Det er politikerne, der kan ændre programmet.

Så herfra skal lyde en klar opfordring til, at de danske europaparlamentarikere og regeringen går ind i sagen og kæmper for en investering i et grønnere Erasmus.

Vi skal styrke mulighederne for, at studerende kan blive klogere på verden uden at få en sort samvittighed.

Forrige artikel Dansk Metal: Regulering må ikke bremse forskere og firmaer i at få EU-midler Dansk Metal: Regulering må ikke bremse forskere og firmaer i at få EU-midler Næste artikel Akademikerne: Vi skal gøre mere for at sikre job til nyuddannede Akademikerne: Vi skal gøre mere for at sikre job til nyuddannede