Uddannelser udnytter erhvervsnær viden

VIDENARBEJDE: De danske erhvervsakademier og professionshøjskoler har en stærk tilknytning til aftagerne. Men det kræver målrettet arbejde at fastholde den tilknytning, viser en ny undersøgelse fra EVA.

"Det, man kan se i Norge, er, at de går lidt væk fra det anvendelsesorienterede og mere i retning af klassisk akademisk universitetsforskning, som ikke er så tæt på professionen og aftagerne," siger Grith Zickert, evalueringskonsulent ved EVA.

Nye krav
Grith Zickert forklarer, at undersøgelsen viser, hvordan de danske professionshøjskoler og erhvervsakademier i dag agerer i forhold til de krav, der stilles i lovgivningen om, at uddannelserne skal være erhvervs- og professionsbaserede og udvikle ny viden.

Og selv om der ikke er foretaget en egentlig vurdering af alle uddannelserne, konstaterer EVA, at de danske uddannelser på professionshøjskoler og erhvervsakademier er meget tæt på erhvervslivet og virksomhederne.

Login