Rigsrevisionen: Det halter med universiteternes kvalitetsarbejde

NYHED: Rigsrevisionen udtrykker i ny rapport væsentlig kritik af universiteternes og Videnskabsministeriets evaluering af uddannelser og undervisning.

Ifølge universitetsloven fra 2003 skal universiteterne løbende overvåge kvaliteten af deres uddannelse og undervisning gennem systematiske og vedvarende evalueringer.

I en ny rapport har Rigsrevisionen undersøgt, hvordan universiteterne de seneste fire år har arbejdet med kvalitetsevalueringer. Rigsrevisionen har ledt efter svar på tre spørgsmål:

1. Arbejder universiteterne på tilfredsstillende vis med at sikre og udvikle kvaliteten af undervisning og uddannelser?

2. Understøtter universiteternes centrale rammer kvalitetsarbejdet?

3. Understøtter Videnskabsministeriet på tilfredsstillende vis universiteternes kvalitetsarbejde? 

Rigsrevisionens svar på alle tre spørgsmål er i vidt omfang: nej.

Mangler sammenhæng 
Rigsrevisionen finder i sin undersøgelse, at universiteterne kun i meget begrænset omfang har planlagt eller gennemført evalueringer af hele uddannelsesforløb i perioden 2003-2007. Der mangler sammenhæng i kvalitetsarbejdet, der mest har fokus på delelementer af uddannelser i stedet for hele uddannelsesforløbet. 

Rigsrevisionen finder heller ikke, at Videnskabsministeriet har tilvejebragt præcise og klare rammer for universiteternes kvalitetsarbejde. Herved er universiteterne blevet usikre på, hvad den nye uddannelsesakkreditering betyder for det øvrige kvalitetsarbejde, herunder de lovpligtige uddannelsesevalueringer.

Skal arbejde mere målrettet
Rigsrevisionen vurderer, at universiteterne i fremtiden både kan og bør arbejde mere målrettet og helhedsorienteret med kvaliteten i uddannelserne. I samme åndedrag anbefaler Rigsrevisionen blandt andet Videnskabsministeriet at forstærke bestræbelserne på, at universiteterne i udviklingskontrakterne forpligtiges til at gennemføre evalueringer af hele uddannelsesforløb.

Login