Lars Qvortrup efter høring: Den pædagogiske vinkel drukner i kandidatdebatten

Vi bør lytte til den pædagogiske og didaktiske forskning, når uddannelsessystemet skal reformeres. Selv om vi ikke bliver udnævnt til vismænd og overvismænd, ved vi også en ting eller to, skriver Lars Qvortrup.

Onsdag 15. marts holdt Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg høring om konsekvenserne af at skære halvdelen af de nuværende toårige kandidatuddannelser ned til ét og et kvart år.

Først hørte vi på fire af de tunge økonomer: Nina Smith, Carl-Johan Dalgaard, Michael Svarer og Per Nikolaj Bukh. De fik hver ti minutters taletid.

Så fulgte fem aftager-repræsentanter, som snakkede om konsekvenserne for djøf'ere og erhvervsliv. De fik hver fem minutter. Og til sidst talte tre personer om konsekvenserne for ”faglighed, tilrettelæggelse og indhold på uddannelserne”.

Login