EVA anbefaler øget fokus på arbejdsbyrde

ARBEJDSBYRDE: Uddannelsesinstitutionerne har ikke viden nok til at koble ECTS-point med de studerendes arbejdsbyrde. Det giver et uklart grundlag for ECTS, lyder det i ny EVA-rapport.

Rapporten "ECTS på de videregående uddannelser", som bliver offentliggjort tirsdag, viser, at uddannelseslederne har fokus på kvalitet i uddannelserne, men der bliver i højere grad fokuseret på trivsel og tilfredshed, når de studerendes arbejdsmiljø undersøges.

Ifølge EVA's rapport betyder det ikke nødvendigvis, at der er et problem i forhold til den reelle arbejdsbyrde. Rapporten peger snarere på, at der mangler dokumentation og opfølgning på arbejdsbyrden i forhold til de ECTS-point et studieforløb giver.

"Hvis uddannelserne i højere grad interesserede sig for denne kobling, ville de vide, om deres uddannelser i praksis er fuldtidsuddannelser. Den viden ville de kunne bruge til at justere uddannelserne og opnå en større overensstemmelse mellem den arbejdsbyrde, de sigter imod, og den arbejdsbyrde, de studerende rent faktisk oplever," siger områdechef Katja Munch Thorsen, EVA, i en pressemeddelelse om rapportens resultater.

Login