ACE: Kvalitet i fare med fleksible uddannelser

INTERVIEW: Direktøren for Akkrediteringsinstitutionen ACE Danmark, Anette Dørge Jessen, er bekymret for, om uddannelsesinstitutionerne er klar til Morten Østergaards vision om mere individuelle uddannelsesforløb.

Uddannelsesminister Morten Østergaard luftede i sidste uge i runde vendinger ambitioner om at reformere uddannelsessystemet, sætte erhvervsrettet uddannelse i fokus og i samme omgang løfte kvaliteten i Danmarks videregående uddannelser.

Visioner, som ministeren blandt andet gerne ser udmøntet i mere fleksible uddannelsesforløb, der er skræddersyet til den enkelte studerende.

Netop uddannelser på tværs af eksisterende uddannelsesforløb og på tværs af institutioner er omdrejningspunktet i et analyseprojekt fra Akkrediteringsinstitutionen ACE Danmark, hvis opgave det er at kvalitetssikre danske uddannelser.

Og analysen viser klart, at tværgående uddannelser er en udfordring for uddannelsesinstitutionerne. Og for de studerende.

”Det, vi kan se, er, at over dobbelt så mange tværgående uddannelser har problemer med kvaliteten, i forhold til den samlede gruppe af uddannelser,” siger Anette Dørge Jessen.

Hun forklarer, at det stiller helt særlige krav til uddannelsesinstitutionerne, når en uddannelse går på tværs af traditionelle fag- og institutionsgrænser.

For højt og for lavt
Et af de mest almindelige problemer, når studerende går på tværs af traditionelle studier, er ifølge Anette Dørge Jessen, at der bliver for stor forskel på de studerendes faglige forudsætninger.

Et eksempel er en kandidatuddannelse i gastronomi- og sundhed på Københavns Universitetet. De studerende, der optages, kommer enten med en professionsbachelor med naturvidenskabeligt indhold eller fra universitets egne naturvidenskabelige bacheloruddannelser, eksempelvis uddannelsen i fødevarevidenskab.

”Den er kendetegnet ved bredt optagelsesgrundlag. De studerende, der kommer ind med en professionsbachelor synes generelt, at det er svært at følge med, og de studerende fra fødevarevidenskab ser en del overlap med grunduddannelsen,” siger Anette Dørge Jessen. Hun forklarer, at det kan ende med at give problemer med niveauet og kvaliteten.

”Det er et problem. Og der er en risiko for, at det kan gå ud over de studerendes slutkompetencer,” siger hun.

Problemer skal ryddes af vejen
Akkrediteringsinstitutionen er sat i verden for at sikre kvalitet i uddannelserne. Og umiddelbart er der da også opbakning til ministerens visioner om mere individuelle uddannelser, som er tættere på erhvervslivets behov, forklarer Anette Dørge Jessen.

Til gengæld mener hun, at der er en række meget konkrete barrierer på vejen til det mål.

”Der er ekstremt mange administrative forhindringer for en fleksibel uddannelse, hvor den studerende hiver de enkelte fag ned fra hylderne og selv sammensætter sin uddannelse.

Login