Ministeren og L&F vil styrke EU's øko-mærke

ØKOMÆRKE. Det er de færreste, der kender EU's øko-mærke, og det skal der laves om på, mener både fødevareminister Mette Gjerskov (S) og Landbrug & Fødevarer. De vi nu have EU til at afsætte penge til mere markedsføring.

Hvis flere europæere skal købe økologisk i fremtiden, bliver man fra EU's side nødt til at bruge flere penge på at udbrede kendskabet til det fælleseuropæiske øko-mærke. Det mener fødevareminister Mette Gjerskov (S), der onsdag var hovedtaler på Landbrug & Fødevarers økologikonference i Bruxelles.

For hvis ikke de europæiske forbrugerne kender mærket - et lille, grønne blad af EU-stjerner - når de står i deres lokale Netto, Tesco eller Carrefour, så kan det ifølge ministeren være svært for dem at have tillid til de økologiske produkter. Og det bremser den økologiske udvikling i Europa og derved de danske øko-landmænds eksportmuligheder.

"Der er et stort behov for at udbrede kendskabet til EU's øko-mærke. Vi importerer og eksporterer flere og flere økologiske varer på tværs af landegrænser, og derfor må vi have et stærkt og tillidsvækkende mærke, som kan give forbrugerne den nødvendige sikkerhed," siger fødevareminister Mette Gjerskov (S).

To mærker forvirrer ikke
Som det ser ud i dag, er kendskabet til det fælleseuropæiske økomærke lavt i både Danmark og resten af EU-landene.

Login