Kunstig intelligens tvinger os til at gentænke også de praktiske prøver

På uddannelsesområdet bør vi fokusere på, hvordan vi kan bruge AI til vores fordel. AI kan nemlig være en kærkommen hjælp til både elever, lærere og skoler, hvis vi omfavner det med åbent sind og visionær tankegang, skriver Tina Voldby.

AI-teknologier bliver heftigt diskuteret i uddannelsessektoren, og mange maler fanden på væggen og ser AI som en trussel mod den ægte læring og den faglige integritet. Diskussionerne går på, om man skal forbyde brugen af AI – særlig ved prøver og eksamener. Jeg tror, det vil være en helt forkert vej at gå.

Vi må aktivt forholde os til, at kunstig intelligens/ generativ AI er her, og at teknologierne fortsat bliver mere avancerede værktøjer, der vil få enorm indflydelse på vores samfund, økonomi, arbejdsliv og uddannelser.

På uddannelsesområdet bør vi fokusere på, hvordan vi kan bruge AI til vores fordel. AI kan nemlig være en kærkommen hjælp til både elever, lærere og skoler, hvis vi omfavner det med åbent sind og visionær tankegang.

Login