Kommuner skal byde kritikken indenfor, hvis samskabelse skal flytte noget for alvor

Hvis samskabelsesdagsordenen skal gøre en mærkbar forskel for udsatte borgere, så skal kommunen byde civilsamfundets kritik velkommen og etablere projekter med udgangspunkt i konkrete problemer.

(OBS: Det er mere end et år siden, denne artikel er blevet redigeret. Vær derfor opmærksom på, at dele af indholdet kan være forældet)

Hvis du vil gå hurtigt, skal du gå alene. Hvis du vil nå langt, skal du gå i flok. Sådan lyder et kendt ordsprog af tvivlsom oprindelse, og samme logik danner grundlag for samskabelse, et af tidens varmeste politiske begreber.

Idealet for samskabelse er et frugtbart og gensidigt udbytterigt samarbejde mellem kommuner og frivillige civilsamfundsorganisationer. Et treårigt forskningsprojekt foretaget af Aalborg Universitet i Aalborg Kommune viser imidlertid, at kommunen har en tendens til at tilsidesætte idealet om at løfte i flok, hvis civilsamfundet stiller kritiske spørgsmål.

“Kommunen vil gerne samskabe og innovere, men de vil helst undgå at blive sagt imod. I praksis kunne vi se, at der var en tilbøjelighed til at fravælge de samarbejdspartnere, som havde en tilbøjelighed til at vælge samarbejdspartnere, som ikke stillede sig kritiske til kommunens metoder” 

Den tilgang er problematisk, fortæller ph.d. i sociologi og medforfatter til projektet Ane Grubb.

“Idéelt set burde kommunen være interesseret i at modtage kritikken. Det er jo det, der ligger i samskabelsesidealet, at nu skal vi prøve noget nyt. Det nye sker bare ikke, hvis kommunen kun lytter til dem, der er enige i dens metoder," siger hun. 

Ingen innovation uden friktion
Det aalborgensiske forskningsprojekt har fokuseret på ældre- og flygtningeområdet, og det er særligt på sidstnævnte område, at forskningen har spottet en tendens hos kommunen til at fravælge mere kritiske røster.

Enegangen går i sidste ende ud over de udsatte borgere, forklarer Ane Grubb. For de frivilliges input er essentielt, hvis samskabelsen skal være effektiv - ellers kan man lige så godt undlade at kalde det samskabelse. 

“På baggrund af vores forskning tror jeg, at det vil være gavnligt at lukke døren op og byde mere kritik indenfor. Samskabelse er til for er at lave nogle velfærdsydelser, der er responsive i forhold til borgeren. Det kræver, at man prøver at få de frivillige til at validere dem og lader dem komme med kritik,” siger Ane Grubb:  

“Det nytter ikke at kalde det samskabelse, hvis kommunen har en vision og så inddrager en frivillig organisation til at omsætte den uden at lade organisationen stille spørgsmål. Det, vi kan se, er, at det typisk ikke er den slags top-down-fremgangsmåde, der leder til de mest frugtbare samarbejder og projekter.” 

De fleste samskabelsesmøder finder sted med meget få praktikere til stede og kan derfor have svært ved at identificere praktiske problemer, der kan danne udgangspunkt for samskabelse.

Frugtbare samarbejder tager udgangspunkt i konkrete problemer
De frugtbare samarbejder etableres oftest fra bunden blandt de frivillige og kommunale frontlinjemedarbejdere og tager udgangspunkt i konkrete problemer, fortæller Ane Grubb. 

Hun fremhæver Følgesvendsprojektet, et tilbud til ensomme ældre som et vellykket eksempel.

Her oplevede både kommunens medarbejdere i ældresektoren og frivillige fra civilsamfundet, at kliker og social eksklusion gjorde det svært for mange nytilkomne ældre at blive integreret i de sociale arrangementer på kommunens aktivitetscentre. 

Derfor blev man på tværs af kommune og civilsamfund enig om, at man i fællesskab kunne hjælpe de ensomme ældre med at blive integreret i fællesskabet med de andre ældre.

Den problemorienterede bottom-up-tilgang er en af hovedårsagerne til projektets succes, fortæller Ane Grubb og henviser til to citater forskningsprojektets rapport.

“En væsentlig årsag til, at projektet er succesfuldt og formår at have en virkning i praksis, er, at projektet er opstået ud af en praktisk problematik, som sektorerne identificerede i fællesskab, tæt på praksis og mødtes om at løse,” siger Ane Grubb.

På den baggrund, konkluderes det i rapporten, er de mest succesfulde samskabelsesprojekter dem, der er startet med udgangspunkt et konkret praktisk problem.

“De samskabelsesprojekter, der har haft størst succes med at give brugerne bedre eller nye tilbud, er dem, der har taget udgangspunkt i praksis ved at være startet bottom-up med udgangspunkt i praktikernes problemoplevelser,” konstaterer forskeren. 

Mere bottom-up, mindre for top-down
Det er i høj grad kommunen, der sidder på magten, når det kommer til samskabelse, fortæller Ane Grubb. 

Det er kommunen, der definerer rammerne og målene for samskabelsesprojekterne, og det er også kommunen, der sidder med det overordnede økonomiske og juridiske ansvar. 

Hvis frivillige organisationer tager initiativ til tværsektoriel samskabelse, som kommunen af den ene eller anden grund ikke kan bakke op om, så bliver projektet yderst sjældent gennemført, forklarer hun:

“Det er vigtigt, at der hos kommunen er en udtalt villighed til at lytte til de frivillige organisationer, hvis fremtidige samskabelsesprojekter skal være effektive.”

Afstem forventningerne og undgå stereotyper
På baggrund af forskningsprojektet kommer Ane Grubb med et godt råd til kommunerne. De skal afstemme deres egne forventninger med de frivilliges, inden samskabelsen begynder.

“Vores forskning peger på, at vi nok er nødt til at dekonstruere nogle myter om, hvad frivillige kan. Man skal gå mere realistisk til samarbejdet og ikke klistre mærkater på de frivillige,” siger hun og uddyber:

“Bare fordi man siger ordet frivillig, så betyder det ikke at de nødvendigvis, de har mere lokalkendskab end de offentlige frontlinjemedarbejdere, men det er sådan en myte, der typisk motiverer kommunen til tværsektorsamarbejde.” 

Der, hvor det kan gå galt, er, hvis både de frivillige og kommunen accepterer myten og udformer et samarbejde baseret på antagelser om den anden part, forklarer Ane Grubb og giver et eksempel fra forskningsprojektet.  

“På flygtningeområdet så vi et samarbejde, hvor kommunen brugte frivillige i bestemte boligområder, hvor der havde været lidt ballade, til at skabe fællesskaber. Men det at inddrage frivillige er ikke ensbetydende med, at man får fat i borgerne og får dem ind i nogle moralsk opbyggelige fællesskaber,” siger hun og runder af:

“Der er en masse positive forventninger til de frivillige, og det er glimrende, men det er ikke altid retvisende for, hvad de frivillige egentlig kan eller skal. Derfor er det vigtigt, at kommunen og civilsamfundet forventningsafstemmer, inden de begynder at samskabe.”

Forrige artikel Etik betaler sig: “Vi vil gerne støtte, at ansøgerne har tænkt sig som” Etik betaler sig: “Vi vil gerne støtte, at ansøgerne har tænkt sig som” Næste artikel Samskabelsesråd til foreningerne: Sig kritikken højt, men lær det kommunale system at kende Samskabelsesråd til foreningerne: Sig kritikken højt, men lær det kommunale system at kende
Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Sommeren lakker mod enden og efteråret lurer lige om hjørnet. Selvom Folketinget officielt holder sommerferie indtil oktober, er der en masse politik på programmet. Få overblik over den politiske kalender her.

Sådan har FDF løbet 10 nye lokale kredse i gang

Sådan har FDF løbet 10 nye lokale kredse i gang

FDF’s kredsstartsprojekt har vendt tingene om, så initiativtagerne kan starte med at fokusere på aktiviteterne og gemme bureaukratiet til senere. Forbundet står klar med både sparring, administrativ bistand og startøkonomi. Indsatsen har på to år givet 10 nye kredse – men det har kostet både kræfter og penge.

Hvem kæmper for din lokalforenings sag i kommunen?

Hvem kæmper for din lokalforenings sag i kommunen?

De kommunale budgetforlig for 2024 falder i hak på stribe i disse uger. Det giver nogle steder flere penge til lokaler, aktiviteter og udvikling i foreningslivet, mens andre kommuner strammer livremmen. Men hvem er foreningernes ”fagforening” og hvordan tager din forening kampen op mod uretfærdigheder?

Er der også ballade i din kolonihave - eller i din lokalforening?

Er der også ballade i din kolonihave - eller i din lokalforening?

TV2-serien ”Balladen om kolonihaven” demonstrerer elegant, hvad der udspiller sig i de små forpligtende foreningsfællesskaber, som Danmark er opbygget af. Foreningsliv bygger i høj grad på mennesker med engagement, passion, fagligheder og følelser. Det foregår i vores dyrebare fritid, og derfor går bølgerne ofte højt, for der kan være meget på spil. 

Ung, ny og NGO-leder: 'Ny bog giver hjælp og råd'

Ung, ny og NGO-leder: 'Ny bog giver hjælp og råd'

Når man lander sit første lederjob i en NGO, måske i en ung alder, følger der mange opgaver med, som ikke stod i jobopslaget. Det tager bogen 'Sagens Kerne' fat på med råd fra to, som har prøvet turen på egen krop. De rammer helt plet, lyder det fra en, der netop står i situationen.

Ngo’er kan også høste store fordele af kunstig intelligens

Ngo’er kan også høste store fordele af kunstig intelligens

ChatGPT og andre kunstig intelligens-redskaber bliver hele tiden både nemmere, bedre og billigere, så det er ikke bare forbeholdt de store organisationer. Til gengæld er der både praktiske og etiske faldgruber, man skal holde sig for øje, siger konsulent i branchen Christian Sophus Ehlers. Han har for længst selv taget den nye teknologi i brug.

Håbløshed og vrede driver klimaaktivisterne

Håbløshed og vrede driver klimaaktivisterne

Det er vrede og frustration over alt for lidt handling i klimakrisen, der driver aktivisterne i Den Grønne Ungdomsbevægelse. Men et spændende miljø med kreative arbejdsformer og en flad struktur skader heller ikke.

Vildt sommervejr og klimakrise puster til engagement i organisationerne

Vildt sommervejr og klimakrise puster til engagement i organisationerne

Skovbrande på Rhodos, varmerekorder i Sydeuropa og et knastørt dansk forår. Klimakrisen har erobret dagsordenen, både i medierne og hos en række organisationer. Flere af dem, som har sat klima højt på dagsordenen, beretter om flere aktivister, men også om et emne, som påvirker organisationernes ståsted og måde at virke på.

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Der er mange grunde til, at emnet er svært at tale om: Blandt andet frygt for dårlig medieomtale eller at blive fyret. Men tavshed gør samtidig problemet svært at løse. Det kom frem, da centrale civilsamfundsaktører på Bornholm debatterede dårligt arbejdsmiljø – et emne som desværre forbliver lige så hot som den danske sommer indtil nu, også selvom Folkemødet er slut for i år.