R: Bør mørketal for luftforurenings-relaterede dødsfald indgå i de samfundsøkonomiske beregninger?
Relaterede Spørgsmål
- Miljø- og Fødevareudvalget, Spørgsmål 889: Ida Auken (R) spørger miljø- og fødevareministeren, Jakob Ellemann-Jensen, om ministeren er enig i, at det er afgørende, at de samfundsøkonomiske beregninger af tiltag til reducering af luftforurening i byerne medregner, at køretøjer af typen euronorm 4 og 5 udleder mindst 30 gange flere ultrafine partikler (antal partikler) ude i gaderne end euronorm 6-køretøjer
- Miljø- og Fødevareudvalget, Spørgsmål 890: Ida Auken (R) spørger miljø- og fødevareministeren, Jakob Ellemann-Jensen, om ministeren er enig i, at det er sandsynligt, at der kan være omkring 500 ekstra dødsfald i centralkommunerne (København og Frederiksberg) fra dieselforurening fra den lokale trafik, som ikke fremgår af de officielle opgørelser af luftforurening
- Miljø- og Fødevareudvalget, Spørgsmål 891: Ida Auken (R) spørger miljø- og fødevareministeren, Jakob Ellemann-Jensen, om ministeren er enig i, at de 1,6 pct. af helbredsomkostningerne, som DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi (DCE) anfører, at den lokale vejtrafik i centralkommunerne afstedkommer, er en urealistisk lav andel
- Miljø- og Fødevareudvalget, Spørgsmål 893: Ida Auken (R) spørger miljø- og fødevareministeren, Jakob Ellemann-Jensen, om ministeren er enig med DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi og videnskabelige undersøgelser i, at de ultrafine sodpartikler (EC) fra dieselmotorer er op mod 10 gange mere skadelige end gennemsnittet af andre partikler i luften
- Miljø- og Fødevareudvalget, Spørgsmål 894: Ida Auken (R) spørger miljø- og fødevareministeren, Jakob Ellemann-Jensen, om ministeren er enig i, at man i de samfundsøkonomiske udregninger fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi (DCE) medregner NOx som et positivt bidrag, fordi det reagerer med og fjerner ozon, men at de negative effekter ikke skal regnes med