Københavns megaprojekter har det med at ende som megaskandaler

Kæmpeprojekter har det med at gå over budget. Det lader ikke umiddelbart til, at Lynetteholmen bliver en undtagelse. Tværtimod er både tidsplan og økonomi begyndt at skride, allerede inden arbejdet rigtig er gået i gang, skriver Peter Bjerregaard (K). 

Lynetteholmen, en kunstig halvø i forlængelse af Refshaleøen, blev i 2018 lanceret som et selvfinansierende kinder-æg.

Projektet skulle lægge jord til tusindvis af nye boliger, stormflodssikre København og samtidig betale for ny metro og motorvej. Uden at det kostede skatteborgerne en krone. Forventningen var, at etableringen af Lynetteholmen, og dertilhørende Østlig Ringvej og metro, skulle finansieres af projektets egne indtægter fra jorddeponi samt grundsalg.

Idéen er at tilføre omkring 80 millioner tons mere eller mindre forurenet overskudsjord, som skal skabe plads til 35.000 beboere og ligeså mange arbejdspladser. I slutningen af 2060’erne skal Lynetteholmen så stå klar. Det er i hvert fald planen.

Login