Danmarks almene boliger kan få gang i hjulene

DEBAT: Stærk kommunal og statslig opbakning til helhedsplaner i de store boligområder vil kunne generere markante investeringer i vækst og øget beskæftigelse, skriver direktøren for Brabrand Boligforening.

Af Torben Overgaard
Direktør i Brabrand Boligforening

Fra mit kontor er der udsigt hele vejen ned mellem de 7 blokke på Gudrunsvej i Gellerupparken, der er landets største boligafdeling.

Boligparken står over for forandringer
Det er et flot syn, når morgensolen fra øst rammer ind på blokkene. Sammen med Århus Kommune står vi i boligforeningen overfor en række store udfordringer i boligområdet i form af helhedsplanen, som vel er landets største masterplan i forhold til gennemgribende fysiske forandringer.

En dispositionsplan, der tæller elementer såsom nedrivning af blokke, salg af boliger samt etablering af kontor, erhverv og butikker i området og dertil en række nye boliger.

Vækst gennem investeringer
Det er en plan, der vil generere investeringer i størrelsesorden ½ til 1 mia. kroner i bygge- og anlægsprojekter og flere hænder, der får lov at tage fat. Det hedder øget vækst og beskæftigelse.

Vi taler alle om den økonomiske krise. Vi bliver forsigtige, og risikovilligheden hos dem, der udlåner penge er overordentlig begrænset, så private investorer ikke har det samme økonomiske råderum, som før krisen, hvor toget bare buldrede derudaf med fuld fart.

Da det så viste sig, at banelegemet ikke var i orden, lå det ligesom i kortene, at toget før eller senere ville køre af sporet.

Mit hovedsynspunkt er, at man ikke skal spare sig ud af en krise. Man skal arbejde sig ud af den. Der er flere områder, hvorpå man kan sætte gang i hjulene, få gang i produktionen og samtidig sikre, at det sker økonomisk neutralt.

Ved en fremrykning af offentlige investeringer i for eksempel offentlige anlægsarbejder kan vi kickstarte beskæftigelsen, da det virker direkte på beskæftigelsen primært i den private anlægs- og byggesektor.

Offentlige anlægsarbejder, som jo dybest set er samfundsmæssigt neutrale over tid, kunne blandt andet være udbygning af infrastruktur med investeringer i motorvejsnettet tilføjet et landsdækkende roadpricing-system.

Krisen åbner for miljørigtige boliger
I Brabrand Boligforening har vi på tegnebordet 250 boliger, som vi opfører her indenfor de næste 5 år. I den almene sektor oplever vi under denne krise fordelagtige vilkår i forhold til at igangsætte nybyggeri.

Priserne er lave, og samtidig opererer vi med et maksimumbeløb, der gør, at vi kan opføre byggerier, der er konkurrencedygtige til den private sektor og baseret på energi-koncepter, der ligger helt i front. Her taler vi ikke blot om lavenergihuse eller 0-energi men om plus-energi - altså boliger, som producerer energi.

Generelt er potentialet for energirenoveringer enormt i Danmark, og gevinsten er stor. Både her og nu i forhold til flere arbejdspladser og bedre indeklima men også på længere sigt, fordi det gavner miljøet.

Almene boliger bør være lokomotivet
Efter min mening burde vi være skarpere i vores energikrav til både det offentlige samt den private og almene boligsektor og så samtidig give "momsen" i tilskud som gevinst. Løsningen ville for staten være økonomisk neutral i forhold til, at alternativet er, at arbejdet ikke igangsættes men på denne måde får man flere i arbejde og øger dermed skattegrundlaget.

Vi har i den almene sektor - nu kaldet Danmarks Almene Boliger - gennem årene været brugt som regulerings-mekanisme. Vi har kunnet medvirke til at styrke væksten indenfor bygge- og anlægssektoren ved at bygge gode boliger.

På samme måde står vi nu flere steder i landet overfor gennemgribende helhedsplaner, der skal gøre vores mere udsatte boligområder til attraktive kvarterer. Det kræver selvfølgelig både kommunal men også statslig opbakning.

Som direktør i Brabrand Boligforening ser jeg nogle åbenbare muligheder. En stærk kommunal og statstlig opbakning til helhedsplaner i de store markante boligområder vil uden væsentlig udgift for stat og kommune kunne generere investeringer i størrelsesorden ½ til 1 mia. kr. indenfor de næste par år.

Der er behov for investeringer, der er behov for beskæftigelse, der er behov for at få gang i hjulene.

Forrige artikel Målet må være en bedre huslejeregulering Næste artikel Fra fjernpoliti til nærpoliti