Under tre procent kører på ren el: V-kommuner halter langt bagefter med kommunale elbiler

Knap tre procent af de kommunale biler i venstrekommuner kører på el. I socialdemokratiske og konservative kommuner er tallet tre gange højere. Det er ikke godt, siger Venstres klimaordfører.

Uambitiøs, kaldte Venstre regeringen og støttepartiernes aftale om 775.000 såkaldt grønne biler. Partiet ville have en million.

Samtidig har regeringen ifølge V-formand Jakob Ellemann-Jensen “overhovedet ikke” gjort nok for at nå målet om 70 procent CO2-reduktion i 2030.

I kommunerne halter Venstre dog langt bagefter med den grønne omstilling af den kommunale flåde af biler til eksempelvis hjemmehjælpere. Det viser en undersøgelse, Altinget har lavet på baggrund af tal fra Danske Bilimportører.

Med blot 2,92 procent er Venstre det landsdækkende parti, som har den laveste andel elbiler i den samlede bilflåde i de kommuner, hvor de har borgmesterposten. Den eneste undtagelse er Alternativet, der med én borgmesterpost og 0 elbiler på Fanø ligger i bunden.

Venstre er dermed langt bagud i forhold til Socialdemokratiet, der topper listen med 10,62 procent elbiler i den kommunale bilflåde.

Venstre: Ikke godt

Venstres klimaordfører, Marie Bjerre, er ikke imponeret over partiets placering på listen.

”Det er jo ikke godt,” siger hun og fortsætter:

”Vi har rigtigt mange borgmesterposter i landdistrikterne, hvor er der lidt mere afstand, og hvor markedet måske ikke har sørget for, at der er tilstrækkeligt med elladestandere."

”Jeg møder rigtigt mange af vores kommunale kandidater, som er optaget af den grønne omstilling og af at få flere elladestandere rullet ud,” siger hun.

I din egen valgkreds, Himmerland, har Rebild kommune med Radikale i spidsen 9,3 procent elbiler, hvor Vesthimmerlands Kommune, hvor I har borgmesterposten, har 0,47% elbiler. Hvad tænker du om det?

”Det er rigtigt godt, at Rebild Kommune er så langt fremme. Der har Venstre jo også indflydelse, vi er faktisk det største parti,” siger Marie Bjerre.

I sidder på landets største kommune målt på areal, Ringkjøbing-Skjern. Der er vist 60-70 km på tværs af kommunen på den længste led. De fleste elbiler kan godt køre 300 km. Er det ikke nok?

”Jeg forestiller mig, at det (manglen på ladestandere, red.) kan være en af grundene, men der skal du nok spørge kommunerne, hvorfor de ikke har investeret i det endnu,” siger klimaordføreren.

 

Mer’ strøm

Marie Bjerre sætter blandt andet sin lid til den aftale om ladestandere, et bredt flertal i Folketinget blev enige om i sidste uge. Med aftalen vil kommunerne fra april 2022 selv kunne betale for opsætning af ladestandere, hvis de private udbydere ikke har meldt sig.

”Vi har jo først med aftalen i sidste uge lavet rammer for, at kommunerne kan medfinansiere i de områder, hvor der er behov for det,” siger Marie Bjerre.

I har kritiseret regeringen for at være uambitiøse, fordi den ikke ville være med til at sikre en million såkaldte grønne biler. Hvordan hænger det sammen med, at jeres egne kommuner er bagud?

”Der er ikke nogen sammenhæng. Vi har en ambition om at få en million grønne biler ved at gøre det nemmere for danskerne at købe grønne biler,” siger hun.

Har I haft en blind vinkel i forhold til de kommunale elbiler?

”Vi har kommunalt selvstyre, så vi kan ikke gå ind og sige, at folk skal købe,” siger Marie Bjerre.

I Assens Kommune advarede borgmester Søren Steen Andersen (V) sidste år mod ”fantasiprojekter”, da kommunen købte nye benzinbiler til hjemmeplejen. Men for nylig har kommunen bestilt 66 elbiler til netop hjemmeplejen.

De første elbiler bliver dog først leveret i starten af næste år og er derfor ikke omfattet af tallene, der kun dækker over indregistrerede biler.

Forrige artikel Mette Frederiksen forsvarer embedsmænd i minksagen: ”Lev med det” Mette Frederiksen forsvarer embedsmænd i minksagen: ”Lev med det” Næste artikel Dagens overblik: Lande på COP26 vil udfase kulkraft i 2050, og S vil ikke melde formandskandidat til Danske Regioner Dagens overblik: Lande på COP26 vil udfase kulkraft i 2050, og S vil ikke melde formandskandidat til Danske Regioner