SF: Lyt til cykelpendlernes krav

DEBAT: Der skal større fokus på cyklisternes forhold. I København kan man dårligt nok komme frem på cykelstierne i myldretiden. Derfor skal de udvides og styrkes med grønne cykelbølger, god vedligeholdelse, skiltning og afrundede sving, skriver Anne Baastrup (SF).

Af Anne Baastrup (SF)
Transportordfører

Varer og mennesker skal gerne transporteres nemt, billigt og bæredygtigt. Helst ved hjælp af kollektive løsninger.

Det sparer CO2 og mindsker luftforureningen. Men ingen dansker i en storby har ikke på et eller andet tidspunkt sat sig på cyklen. Det er nemt, hurtigt og sundt. Og hviler samtidig på et individuelt ønske om at starte fra hjemmet og bringe en helt tæt på bestemmelsesstedet.

SF fremmer cyklismen
I en årrække har SF i en række forligskredse afsat midler til fremme af cyklismen.

Disse midler er brugt med ligeværdige tilskud fra kommunerne, så cykelprojekterne kunne basere sig på et lokalt medejerskab.

I den forbindelse har der også været konkurrence mellem flere kommuner om at blive kåret som årets cykelby, og der er kommet tydelige aftryk ud af denne hæder: Odense var for år tilbage ejer af denne udmærkelse, og det har givet cyklismen et boost i byen. 

Man har fået flotte og funktionelle cykelstier, stationære cykelpumper og gode cykel-parkeringsforhold rundt omkring i byen. I København har skabelsen af supercykelstien nord for København - den såkaldte Farumrute - ført til et trafikspring, eftersom denne rute har fået 52 procent flere pendlere til at tage cyklen på vej til arbejdet - hver fjerde er tidligere bilist!

Fokus på servicekrav
Kravene til en supercykelsti fra brugernes side er høj standard for drift og vedligehold. Altså højt prioriteret rydning for sne og ingen huller i asfalten. Fokus på servicekrav fra cyklisterne skal fastholdes, hvis forøgelsen af pendlere på cykel skal fortsætte.

Men vi skal også videre, for i dag kan man i København dårligt komme frem på cykelstierne i myldretiden. Derfor skal disse udvides og styrkes med grønne cykelbølger, god vedligeholdelse, skiltning, afrundede sving (”cykelshunts”), pumpestationer etc.

Samtidig skal denne udvikling understøttes af ordentlige parkeringsforhold ved bestemmelsesstedet og trafikknudepunkterne – og gerne på en måde, som også ser attraktiv ud for andre borgere: Cykelparkeringsforholdene ved den nyligt ombyggede Nørreport station er en flot måde at løse problemerne på.

Ved Odense Banegård er cyklerne placeret centralt under niveau i flot designede ”cykelparkeringsmaskiner”, så de kan stables let og låses forsvarligt. Fordelen ved disse løsninger er også, at man kan skabe sammenhæng med den øvrige kollektive trafik: tog, metro og bus.  

Forrige artikel Auken: SF står alene med den grønne omstilling Auken: SF står alene med den grønne omstilling Næste artikel Helveg: Den er gal med Aukens grønne selvforståelse Helveg: Den er gal med Aukens grønne selvforståelse