Peter Mørch: Derfor skifter jeg til Københavns Kommune

INTERVIEW: Han blev departementschef som 37-årig og har stået i spidsen for en stribe sprængfarlige reformer. Peter Stensgaard Mørch fortæller om en hæsblæsende tid i Beskæftigelsesministeriet og om det nye job som økonomidirektør i København.

Med sine 41 år er han ikke længere den yngste departementschef på Slotsholmen. Men konkurrencemennesket Peter Stensgaard Mørch kan glæde sig over, at han med sine 37 år ved ansættelsen fortsat holder rekorden som yngste mand i spidsen for et ministerium i den nye generation af topembedsmænd.

Det er en af Slotsholmens største karrierekometer, som i slutningen af november stempler ud af Beskæftigelsesministeriet for at blive direktør i økonomiforvaltningen i Københavns Kommune.

Et af de mest interessante job i det offentlige Danmark, siger han selv. Så selv om muligheden opstod et par år tidligere end planlagt, har han ikke været et sekund i tvivl.

"Nogen vil måske mene, det er et skridt til siden. Men jeg ser det klart som et skridt opad karrierestigen," siger han.

Mindre silo, mere helhed
Peter Stensgaard Mørch afløste Bo Smith som departementschef i Beskæftigelsesministeriet i juli 2013, da beskæftigelsesministeren hed Mette Frederiksen (S). Før da var han afdelingschef i ministeriet i tre år, og med en kurs gennem Statsministeriet, Finansministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Miljøministeriet tegner der sig et billede af en forvaltningsteknisk all-rounder, som ikke har spildt tiden siden karrierens start i 2003.

Og det er netop muligheden for at bryde ud af siloen og indtage et helhedsperspektiv på Danmarks største arbejdsplads, som er den drivende kræft bag hans aktuelle karrierehop.

"Bredden i det er enormt spændende. Men udfordringen ligger også i at komme tættere på driften i en enhed med 40.000 ansatte, få det til at fungere så effektivt som overhovedet muligt, udnytte størrelsesfordelene og minimere de steder, hvor størrelsen kan give problemer," siger Peter Stensgaard Mørch.

Brede forlig trods utålmodige medier
I Beskæftigelsesministeriet har han gennem seks år været placeret i knudepunktet for en stribe arbejdsudbudsorienterede reformer, som tilsammen udgør den nok mest gennemgribende omstilling af velfærdssamfundet i nyere tid.

Politiske resultater og erfaringer, som han håber at kunne overføre til Københavns Kommune.

"Politik på rådhuset er givetvis på mange måder anderledes end på Christiansborg, men det har kompleksiteten til fælles. Og man kan sige, at Beskæftigelsesministeriets område om noget har været politisk i vælten, og vi har gennemført reform på reform – ofte forbundet med store politiske spændinger," siger han.

På trods af massiv debat og et "utålmodigt mediefokus" er langt de fleste forhandlinger landet i brede forlig, understreger Mørch.

"Det vil jeg på ingen måde tage æren for, men jeg har i hvert fald været med til at etablere grundlaget for at opnå brede løsninger, som fremadrettet skaber stabilitet på området," siger han.

Rigsrevisionen kritiserede lovsjusk
Det er også i hans tid som departementschef lykkedes at genoplive trepartsforhandlingerne. Først med forårets aftale om integration på arbejdsmarkedet og senest med en aftale om praktikpladser og kvalificeret arbejdskraft.

"Det er bestemt noget af det politisk set mest komplicerede, jeg har været med til. Men jeg synes, det er lykkedes at forene de tre parters ønsker, ambitioner og vilje til at bøje sig mod hinanden med to rigtig gode aftaler," siger han.

Med en gennemsnitsfart på én reform per halvår er tingene gået stærkt i Beskæftigelsesministeriet. Til tider lidt for stærkt, erkender Peter Stensgaard Mørch.

Det fik i foråret Rigsrevisionen til at konkludere, at reformerne af førtidspension, fleksjob, sygedagpenge og kontanthjælp var blevet hastet så hurtigt igennem, at kommunerne ikke havde en ærlig chance for at følge med. 

LÆS OGSÅ: Statsrevisorer kritiserer røde reformer for hastværk

Kritikken ærgrer den afgående departementschef.

"Jeg må sige, at jeg var ked af den kritik, fordi det fra starten har været en mærkesag for mig at forbedre vores implementeringsunderstøttende aktiviteter. Så på den måde føles det nok som at blive slået lidt tilbage, da Rigsrevisionen kom med deres kritik, fordi det mest havde at gøre med nogen af de reformer, vi lavede for fem-seks år siden," siger han.

Meningsfyldt ressortområde
Peter Stensgaard Mørch har som departementschef forsøgt at bringe ministeriet tættere på nøgleinteressenterne- blandt andet i form af netværk og workshops om ny lovgivning.

"Vi skal vide tidligt i forløbet, hvis de har behov for præcisering eller ydeligere vejledning på et område. Det nytter ikke, at det først går op for os, når der pludselig er en kritisk avisartikel, som fortæller, at kommunerne administrerer vidt forskelligt på et område," siger han.

Peter Stensgaard Mørch ejer evnen til på kort tid at udvikle en opfattelse af, at det ressortområde, han arbejder med, udgør samfundets navle.

Men beskæftigelsespolitikken har fra starten været "vanvittigt spændende". På den ene side er det en meget stor del af de samlede offentlige udgifter, som løber ud fra Beskæftigelsesministeriet. Og så er det noget, som er vigtigt for mange danskeres hverdag.

"På den ene side giver ydelserne dem en sikkerhed og noget at leve for, men de samme ydelser skulle gerne samtidig hjælpe med at hjælpe dem i retning af selvforsørgelse. Det at ramme den balance på en måde, som man politisk synes er ret og rimeligt, og som bidrager til et dynamisk arbejdsmarked og en holdbar samfundsøkonomi, synes jeg, er enormt spændende og meningsfyldt," siger han.

Opgør med den politisk neutrale embedsmand
Peter Stensgaard Mørch har også gjort sin entré i centraladministrationens øverste rækker i en tid, hvor embedsværkets rolle har været til debat.

I 2015 kastede arbejdet i et udvalg under ledelse af forgængeren Bo Smith et nyt kodeks for embedsmænd af sig. De fire klassiske dyder blev gennemarbejdet og nyformuleret – og blev suppleret med tre nye dyder.

Læs også: Syv nye pligter skal hanke op i embedsmænd

Især det syvende kodeks om partipolitisk neutralitet har ifølge Peter Stensgaard Mørch været ventil for tiltrængte drøftelser i alle ministerier.

"Vi er neutrale i forhold til det partipolitiske og i forhold til, hvem der vinder valgene. Men vi er ikke politisk neutrale, når vi arbejder for at gennemføre en regerings politik. I den forbindelse er vi selvsagt integreret i de mere taktiske politiske overvejelser om, hvordan regeringen får sin sag fremmet og ført sin politik igennem – og hvordan det kan kommunikeres på en måde, som skaber forståelse," siger han.

Embedsmænd skal være med ved forhandlingsbordet
Der er også dem, som mener, at embedsmændene bør stige af, når politiske forhandlinger nærmer sig slutspurten. Peter Stensgaard Mørch er ikke en af dem.

"Det er en klar styrke ved det danske system, at de faglige overvejelser bliver bragt med helt ind op bordet, hvor de politiske beslutninger træffes – og at den faglighed er med til det allersidste," siger han.

Blandt centraladministrationens topembedsmænd betragtes det at hente 'driftserfaring' i for eksempel en kommune ofte som et karrieremæssigt springbræt til en toppost i et af de helt tunge ministerier.

Det er dog ifølge Peter Stensgaard Mørch ikke umiddelbart planen med det forestående jobskifte.

"Jeg har ikke nogen plan med det her, som rækker længere frem, end at jeg nu gerne vil tilbringe nogle år i Københavns Kommune med københavnsk politik. Men jeg kan godt lide, at de opgaver, jeg kaster mig over, også er noget, der udvikler mig yderligere og kan give flere muligheder på et senere tidspunkt," slutter han.

Det vides endnu ikke, hvem der afløser Peter Stensgaard Mørch som departementschef i Beskæftigelsesministeriet. Ministeriet oplyser, at der er indledt en rekrutteringsproces med henblik på at have en afløser klar til tiltrædelse 1. december. 

Forrige artikel Løkke håber på ”venlig” skilsmisse med briterne Løkke håber på ”venlig” skilsmisse med briterne Næste artikel Scharf: Sass burde ikke have svaret på rocker-sms Scharf: Sass burde ikke have svaret på rocker-sms