Elberth: De vandt opmærksomheden på åbningsdagen

KLUMME: Af og til skal der bare lidt kreativitet til. En fjernstyret lastbil vandt opmærksomheden på åbningsdagen, men de dygtigste på Twitter vandt rækkevidden ud over Bornholm. Benjamin Rud Elberth analyserer.

Folkemødet er i gang – også på de sociale medier, hvor en lille lastbil vandt den digitale kamp om opmærksomheden hos de deltagere, der er fysisk til stede på Folkemødet. Og det er et bevis på, at kampagner af og til primært skal bygges på den gode idé og ikke nødvendigvis et kæmpebudget.

Mens de største organisationer har voldsomme budgetter og reklamerer med store blikfang, krævede det en lastbil med en Facebook-adresse på siden, et par pakker batterier og en mand til at køre ind og ud mellem fodgængerne, når de gik fra den ene ende af Folkemøde-pladsen til den anden.

Den bil blev kørt så insisterende, at den i bogstaveligste forstand ikke var til at komme uden om. Next step er, at den forstyrrede trækker på smilebåndet og som belønning til hjernen bag idéen giver sig tid til at taste webadressen ind, der står på siden af lastbilen.

De lidt dyrere blikfang i bil-form foregik hos Autobranchen Danmark, hvor man kan tage en #bilfie – i tråd med tidens trends om at tage selfies. Det skal selvfølgelig motiveres med præmier, så der kommer flow i hashtagget, og der rent faktisk bliver smidt billeder op på Instagram.

Og det er værdifuld reklame, blandt andet fordi Autobranchen ikke selv ville være i stand til at levere samme troværdige (og sjove) fortolkning som de to unge gutter nedenfor. 

Med det lille initiativ bliver der sat tryk på budskabet om, at den der registreringsafgift stadig ifølge Autobranchen Danmark bør omlægges.

Dagens influencer bliver kåret af Infomedia. Men som altid er det meget svært at måle på, om en persons tweets rammer lige i hjertekulen på dem, der læser den, hvorfor Infomedia vælger at måle på engagement. Det giver et pejlemærke, men man kan argumentere for, at der er langt mere bidende og effektfulde tweets end dem, de tre herrer på toplisten præsterede. Der blev torsdag skrevet over 8.000 tweets (vi tæller stadig) på #fmdk.

 

Det mest bidende fik vi fra Henrik Qvortrup, der fik sat en streg under, at Clement Kjersgaard ikke foreløbig behøver at kvitte sit job som tv-vært og gå komikervejen:

---

Benjamin Rud Elberth rådgiver om digitale og sociale medier og er fast politisk digital ekspert på TV 2. Han er tidligere digital chef i Geelmuyden Kiese og digital chef for Socialdemokraterne. Han har rådgivet en lang række ministre, partier og politikere. Hver tirsdag skriver han klummen "Borgen digitalt" på Altinget. Klummen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Forrige artikel Alternativet: Grøn omstilling trænger til gearskifte Alternativet: Grøn omstilling trænger til gearskifte Næste artikel Lisbeth Knudsen: Det herreløse EU-projekt Lisbeth Knudsen: Det herreløse EU-projekt