Venstre vil liberalisere havneloven

HAVNE: De danske havne skal have mere frihed til at udvikle deres erhvervsaktiviteter, mener Venstre, som vil lave et servicetjek af havneloven. Meldingen bliver budt velkommen af Danske Havne.

De danske havne skal have mere manøvre-rum. Det mener både transportministeren og Venstres trafikordfører.

På Danske Havnes konference i Århus understregede de begge, at der er behov for at justere havneloven, så havnene bliver bedre rustet til fremtidens opgaver.

"Havnene står med store udfordringer om effektive transportløsninger, og hvis havnene skal være effektive, så må loven også være tidssvarende og matche efterspørgslen," sagde den nyudnævnte transportminister, Hans Christian Schmidt (V), på konferencen.

Han pegede på, at servicetjekket blandt andet skal fokusere på, hvilke organisationsformer loven tillader.

Flere frihedsgrader 
Både transportministeren og Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, pointerede, at den grønne transportaftale fra sidste år sikrede mange penge til veje og jernbaner til og fra havnene. Nu er det så tid til at fokusere på havnenes rammevilkår.

"Havnene skal have flere frihedsgrader til at investere, så de bliver endnu bedre rustet til at udvikle deres erhvervsaktivitet. Det vil være et fokuspunkt," siger Kristian Pihl Lorentzen.

Han mener, at havnene i højere grad skal kunne tiltrække private investorer - for eksempel store transportvirksomheder.
"Når der også er private investorer som medejere af havnene, så giver det den bedst drevne forretning," siger han og understreger, at det offentlige stadig skal svinge taktstokken på havnen.

Kristian Pihl Lorentzen understreger dog, at loven stadig skal have bindinger, så nyttige havnearealer ikke bliver nedlagt til fordel for nye boligområder.
"Vi ønsker ikke, at man indskrænker havnenes erhvervsaktivitet. Havnene er hele Danmarks porte, det er ikke kun lokalområdets havn," siger han.

Investeringer i udlandet 
Danske Havnes formand, Uffe Steiner Jensen, hilser Venstres udspil velkomment.
"Der er bestemt brug for at nedbryde barrierer, så havnene får større bevægelsesfrihed - for eksempel til at påtage sig mere kommercielle opgaver," siger han.

Han peger på, at danske havne bør have mulighed for at investere i udlandet - det har de ikke i dag.
"Det kunne for eksempel være, at det ville være klogt at investere i begge ender af en færgeforbindelse, så man bedre kan fastholde ruten."

Et andet ønske er, at havnene får lov at eje og investere i arealer uden for havne-områderne, for eksempel til containere.
"Der ligger en række restriktioner på, hvad havnene må bruge penge på og investere i, men vi ville gerne kunne tilbyde et bedre produkt til virksomhederne, så vi fremmer transportkæden," siger Uffe Steiner Jensen.

Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke, vil ikke afvise ændringer i havneloven.
"Vi er meget optagede af at sikre havnene de bedste muligheder, så vi får transporteret så meget gods til søs som muligt," siger han.

Forrige artikel Konservative konstituerer sig Næste artikel Nedergaard afviser at hjælpe erhvervsskoler Nedergaard afviser at hjælpe erhvervsskoler