Minitopmødet om fremtidens skole og kompetencer afholdes som en del af Verdensmålsugen og har et fokus på Verdensmål 4, som indeholder målet om inden 2030 at sikre alle børn lige adgang til kvalitetsuddannelse og fremme alles muligheder for livslang læring.
På minitopmødet stiller vi skarpt på fremtidens folkeskole, herunder hvilke kompetencer folkeskolen skal ruste eleverne med til fremtiden, hvem der skal bidrage til at realisere fremtidens folkeskole, samt hvilke politiske visioner det nye Folketing har for den danske folkeskole.
Minitopmødet præsenterer nogle af de mest centrale aktører og stemmer i den danske skolepolitiske debat om læring og kompetencer, kvalitet og trivsel. Der vil være mulighed for at stille spørgsmål fra salen til paneldeltagerne.
13:00-14:00
FREMSYN – KOMPETENCER FOR FREMTIDEN
Scene setting ved Andreas Schleicher, Direktør for OECDs Directorate for Education and Skills. Andreas Schleicher præsenterer hovedindsigterne fra OECD’s læringskompas 2030 med fokus på OECDs globale kortlægning og identifikation af kompetencer, som børn og unge skal besidde for at tage aktivt del i samfundet og præge fremtiden. Panelet debatterer, hvilke værdier og kompetencer, viden og verdenssyn, den danske folkeskole skal udruste danske børn og unge med for at hjælpe dem til at navigere kompetent i arbejdsmarkedets, samfundets og klodens krav til dem fremover - i en omskiftelig, uforudsigelig og i tiltagende grad krisepræget verden.
Deltagere:
- Stine Bosse, professionelt bestyrelsesmedlem, fhv. koncerndirektør og kommentator
- Stefan Hermann, rektor for Københavns Professionshøjskole, forfatter og debattør
- Steen Hildebrandt, ph.d., professor emeritus ved Aarhus Universitet, forfatter og foredragsholder om bl.a. bæredygtighed og verdensmål
Moderator:
- Jonas Keiding Lindholm, direktør i Tænketanken Mandag Morgen
14:00-15:00
ENGAGEMENT – HVORDAN INDRETTER VI FREMTIDENS SKOLE?
Panelet diskuterer, hvordan vi i praksis kan bygge fremtidens skole, så den bedst ruster eleverne med kompetencer til fremtidens samfund - og hvem der skal bidrage med hvilke byggesten. Panelet vil bl.a. debattere centrale spørgsmål om balancen mellem brede selvstændige kompetencer vs. snævre målbare færdigheder og viden, som de er formuleret i den nuværende lærerplansramme Fælles Mål, og om regeringens planer for frisættelse af kommunerne og fortsættelse af samarbejdet under ’Sammen om Skolen’ nu også er den rette vej for at skabe grundlaget for en stærkere folkeskole i fremtiden.
Deltagere:
- Thomas Gyldal Petersen, borgmester i Herlev Kommune og formand for KL's Børne- og Undervisningsudvalg
- Marie Holt Hermansen, formand for Danske Skoleelever
- Lise Ammitzbøll la Cour, hovedbestyrelsesmedlem i Skolelederforeningen og skoleleder på Skolen på Grundtvigsvej
- Dorte Lange, næstformand for Danmarks Lærerforening
- Thomas Skriver, erhvervsuddannelsesordfører og medlem af Børne- og Undervisningsudvalget for Socialdemokratiet
Moderator:
- Jakob Nielsen, chefredaktør på Altinget
15:00-16:00
INDSYN – HVORDAN SIKRER VI, AT ALLE BØRN TRIVES OG LÆRER I FOLKESKOLEN?
Panelet diskuterer, hvordan vi sikrer, at fremtidens skole inkluderer og løfter alle danske børn, og at vi får taget hånd om kvalitet i uddannelse for alle. Panelet vil bl.a. debattere, hvad der skal til for at skabe mere meningsfuld og motiverende undervisning i Folkeskolen, som fremmer læringslysten, robustheden og skoletrivslen for alle børn, og om regeringens ambitioner om øget praksisfaglighed og fokus på brugen af digitale virkemidler i undervisningen nu også er de rigtige greb til at sikre, at flere elever trives, lærer og finder vej til uddannelse i fremtiden.
Deltagere:
- Rane Willerslev, direktør for Nationalmuseet
- Henriette Christiansen, direktør i Egmont Fonden og bestyrelsesformand for Lær for Livet
- Imran Rashid, læge, forfatter og foredragsholder
- Bo Stjerne Thomsen, Vicepræsident og formand for Learning Through Play i LEGO Fonden
- Louise Klinge, ph.d., skoleforsker og skolekonsulent
Moderator:
- Jonas Keiding Lindholm, direktør i Tænketanken Mandag Morgen